Pellet innehåll?
Jo, jag är lite nyfiken bara, vad det är för värde ett bra pellets ska innehålla egentligen?
Någon erfaren person som kan svara på detta? {:
~ Mvh Amanda v, Uniqs Kaningård ~
www.Uniqs.weebly.com
Högt fiber innehåll. Minst 20.
Låg fethalt, max 2
Låg proteinhalt ca 10.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Och en viktig sak är att växtrådet är minst ett procent högre än proteinet om inte så blir de obalans och de kan bli dåliga i magen mm
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
Så, om man ska vara petig, vad ska det då hellst stå i dessa "fält"? ^^
Och är det något som som inte ens ska finnas med? {:
Råprotein
Råfett
Växttråd
Vattenhalt
Aska
Omsättsbar
energi
Råprotein runt 10% och max 14%
Råfett 1-2% (max 3)
VÄxttråd minst 20 men hellre uppåt 26-32%
Vattenhalt - (spelar inte mkt roll.. det handlar mer om lönsamhet vid foderköp?
Aska - vad blir kvar om man bränner sk*ten.. haha.. näe, det ser jag inte heller någon vits med. Möjligen att det visar hur mkt kol som finns i.. dvs kolhydrater?
Omsättningsbar energi - vet inte men ett rätt lågt tal, för att det ska gå ihop med de kriterier jag fyllt i ovan..
Tänk på att kaniners naturliga mat ute i skog och mark är låg protein, låg fett, och lågt med stärkelse och enkla sockerarter.. de äter ju värsta survival maten=grenar, buskar, bark, trä, gräs, grovt gräs, löv mm.. De är också från Spanien från ett rätt kargt och magert högland (genetiskt) så.. tja.. frukt och säd och massa fett är inte en del av naturlig kost.
Fodren är gjorda en gång för att man ville kötta till kaninerna, och få maximalt fina pälsar.. du förstår ju själv att kaninens långa liv och hälsa inte var i centrum..