Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1039 ggr
[luckymoa]
0

När para igen efter första kullen?

Jag fick en tjuvpanings kull på en hona som då var drygt 5 mån, det blev två ungar som nu e ca 9 veckor. Hon klarade allt galant och är nu i fint hull…

När tycker ni att jag kan para om henne?

[luckymoa]
0

Putt!

viggebys
0

du verkar ha rätt bråttom? jag tycker att 2 kullar om året är lagom. jämt fördelade, alltså 1 kull var 6 månad :) då hinner hon vila upp sig, få tillbaka bra hull och kondition :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Suskiv
0

Jag tycker en kull om året om inte nu kaninen är i superskick, då kan man ta en kull efter ca 6-12 månader och sen låta henne vila minst ett år.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mannez
0

Det finns två olika som jag kör emellan:

1. Tar en kull med 6 månaders mellanrum mellan varje, då hinne hon vila upp ordentligt.

2. Ta 2 kullar nära inpå varandra om honan är i fint hull och i bra kondis, samt att den första kullen var liten, sedan får hon vila minst 1 år.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[luckymoa]
0

#2 Ne då ja har ingen panik :) bara en liten fråga! Exakt vad ja tänker… Nov blir nog lagom :)

ninor
0

Om jag förstår dig rätt är honan drygt 7 månader nu? Är hon inne eller utekanin? Jag skulle vänta längre än november. Snarare mars. Då börjar det bli lite varmare (beroende på vart i landet man bor förstås), honan har hunnit vila upp ordentligt och även blivit lite äldre och hunnit mogna.

[luckymoa]
0

Hon bor inne i ett varmt garage på vintern :)

Linnet
0

Jag brukar ta två kullar efter varann på vår/sommar. Ingen bra ide att para i november då har du leveransklara ungar mitt i vintern och då går det inte så bra att sälja kaniner, knappt ens att ge bort dom, så vänta till våren.

[luckymoa]
0

#8 ok… Ne de e klart… Men e det verkligen så dåligt med folk som köper kaniner på vinterhalvåret?

Linnet
0

#9 Ja, det är verkligen så. Det är efterfrågan från maj-augusti, sen kan det väl gå att sälja nån enstaka unge i september, men sen brukar det vara nästan omöjligt att sälja kaninungar.

[luckymoa]
0

Ok :O då ska nog tänka över saken…

[sstorm]
0

Har inte läst alla svaren. Kaniner är "skapta" för att få ungar, i naturen får de betydligt fler kullar än i fångenskap. Här får oftast honorna två kullar om året och paras om ganska snabbt efter första kullen (så länge de är i fint hull) för att ungarna ska födas bra tid på året för utställningar.