Slö kanin :(
Idag när jag kom hem ifrån jobbet, så var Gruff jätteslö. Han kan sitta upp men orkar knappt ens hoppa, han som annars är framåt och pigg.
Får inte i honom morot eller persilja heller.
Fått i honom lite vätska
Vad kan vara felet? Han har fått all bra kost han kan :(
Tagit vatten på öronen med ifall det var värmen :(
Han var jättepigg och framåt i morse som han brukar :(
Ringt veterinär men ingen som svarar :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade ni fint väder idag? Bor han ute eller inne?
Om han nu bor ute kanske solen lyste för mycket på honom?
Bara en teori. Annars vet jag inte. :/
Hoppas killen blir bättre!
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#1 Ja det har varit ganska varmt idag. Men hans bur står i skugga men kan ju bli ganska varmt ändå. Kollade till han i morse och då hade han massa vatten och svalt då :(
Har tagit vatten på honom.
Kanske en förstoppning eller sämre tarm/mag motorik?
Massera över ljumsken om vätska kommer ut är det förstoppning samt om magen knorrar när du masserar den.
I detta fall är det bara att fortsätta massera.
Tror dock inte det är förstoppning då kaninen antagligen skulle mått mycket sämre. Men försök få i din kanin vatten och hö! uteslut kraftfoder och grönfoder.
Hoppas han blir bättre snart!
#3 Ja vatten ger jag med spruta, fått i honom ca 2-3 ml.
Hö försöker jag med få i honom.
Ok ska testa att massera.Men kan dem bli slöa och knappt kan gå pga förstoppning? Och så hastigt?=
#4 Det tror jag, min ena nin fick förstoppning riktigt hastigt en kväll, och då ville hon inte gå alls.
Har du annanas hemma så testa att pressa lite juice från den och ge! Det skadar inte i alla fall.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Det kan komma jätte hastigt och därför kallas det akut förstoppning.
Om det är det så gäller det att massera tills kaninen bajsar. Då brukar dem piggna till lika fort som dem sjuknade in. Om kaninen är villig att röra på sig är detta ett gott tecken.
Tvinga inte i kaninen för mycket vatten sså det hamnar i fel strupe eller sväljs med massa luft. Bäst att kaninen dricker själv från pipetten.
#7 Vet hur man ger ;) Ger bara i mungipan, sedan dricker han liksom själv. Gjort flertal gånger både på fåglar, kaniner och marsvin.
Får testa det. Ska även ge ananasjucie.Tack för tipsen!
Aldrig varit med om detta :/
Förstoppningar är jätte jobbiga och kan se jätte hemskt ut. Jag trodde första gången att min kanin var död när jag råkade ut för förstoppning första gången. Men efter en stunds massage (max en timma) bajsade hon och blev som vanligt igen.
Vad bra :) Alltid bäst att påpeka så det inte blir fel. Lycka till iallafall.
#9 Ja hoppas det bara är det och att hans mage kommer igång i så fall.
Har kylt ner han ifall det är värmen med som spelar in.
Nej precis :)
#11 Nej inte vad jag kan höra
Försök få honom att röra på sig så mycket som möjligt också. Det får igång magen. Om det alls går? :/ Stackars nin, hoppas veterinären svarar snart!
#13 Nej han vill inte gå :(
Fick tag i veterinär och dem sa att jag ska avvakta till imorgon. Dem kunde inte ta emot oss ikväll. Finns en klinik som har öppet nu ikväll men den vägrar jag åka till då dem inte kan någonting om kaniner plus att dem har ställt fel diagnos på min svärmors hund, så jag avvaktar till imorgon, gör ingen nytta att åka till den veterinären ändå :/
Krya på dig pappa hälsar Jenna
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Kan det va nåt med njuren? Är han "gasig" i magen?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#16 Hur menar du med "gasig"?
Han fiser inte (aldrig i hela mitt liv hört en kanin fisa xD) och hans mage låter normalt.
Nej men känns magen spänd?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#17 kaniner kan inte ens fisa ^^ Men förutom det du redan gjort så tvinga honom att röra på sig. Känns sjukt taskigt men det hjälper. Jag fick tvinga ut SN när han inte åt/bajsade, man känner sig riktigt hemsk.. Antar att du gett honom olja också? Har du critical care hemma? Räddare i nöden kan jag lova!
#19 Nej det var det jag visste ;) Men var en här inne (i annan tråd), som sa att dem kan det ;) Men jag vet att dem itne kan.
Ja jag tvingar honom att röra på sig så gott jag kan.
Japp olja har jag gett och då ananasjucie.
Nej har ju inte det :( Det hann ju stänga apoteket och sist jag skulle köpa och ha hemma var det slut :/
#20 jaha ^^ Ah :( men du kan beställa från gnagarboden till framtiden sen också. Dom har det inte i webbshopen men maila så kan du köpa :)
#21 Ok visste jag inte att man kunde, men får göra det!
Har du Critical Care hemma så ge det.
Om du inte har det så kan du ge en blandning av krossad pellets, morotspure och annanasjuice. Ge med medicinspruta. Det var det rådet jag fick från strömsholm när vi fick akut förstoppning hos inlånade hannen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det som jag undrar över är ifall du kunde se i buren om han bajsat tidigare idag?
Ananasen ska egentligen vara färsk då det enzym som finns i ananas som hjälper till mot förstoppning o hår förstörs av pasteurisering. (Upphettning)
Antar att du inte har critical care hemma, eftersom du inte redan nämnt det. Känner du någon kaninmänniska i närheten som kan tänkas ha det? Gärna en bra spruta till men det finns andra sätt annars.
Det är oroande att han inte vill ha sina favoriter. Det kan ju vara så att han är sjuk på något annat sätt också och att matvägran är ett symptom i sig.
Kan du truga i, genom att handmata och klappa och pyssla med honom? Om han gillar det?
Försök truga i vatten, ev. häll pyttelite ananasjuice i vattnet för att ge tillräckligt med smak men inte så mkt socker.
Jag skulle nog ha honom inne och pyssla om honom ikväll och låta honom vara inne under natten (om möjligt för de andra djuren).
Skulle du säga att öronen känns varmare än de brukar? Om det verkar troligt att det är värmeslag o han är väldigt het så ska man försöka med ljummet vatten på hela kaninen, inte huvudet dock, för att få ner temperaturen, man behöver inte sänka ner honom eftersom det skulle kunna orsaka stress, men droppa, hälla lite, arbeta ner i pälsen, sval blöt handduk, försöka få vätskan ner till huden.
Tar du in honom kan han få fläkta sig lite vid fläkten.
Men denna beskrivning får mig att tänka att det nog inte är värmeslag?
SYMPTOMS
Signs of heat stress include panting along with flaring of the nostrils as the rabbit breaths. When the body is unable to cool down, the body temperature rises leading to heatstroke. The signs of heatstroke include heavy panting, salivating, confusion, inability to move and the rabbit may have convulsions. The rabbit's body will reach a point where it can no longer function which leads to the death of the rabbit.
Hoppas du kan truga i honom något.
Jag vill bara säga att i ljumsken (insidan av bakbenen) så går det något som heter femoralartären, en viktig artär och i massageboken står det att man ska undvika att massera eller trycka där. då det stör blodflödet. Nu vet jag inte om det var insidan som personen ovan menade, men alltså: inte massera i ljumsken inne vid könsdelarna o början av benet. Skulle jag säga efter som det står i den boken om kaninmassage att det är ett ställe att undvika..?
Ta det lugnt med massage så länge tills du vet lite bättre vad det kan vara med lille Gruff. Stryka lätt och klappa snällt och sådant gull som stimulerar en sjukling att vilja leva o äta är ju alltid bra.
Om han låter sig gullas med så försök också då att verkligen sticka läckra höstrån under näsan på honom. (För du hade väl hunnit få tag på hö, eller hur var det?)
#23 Har tyvärr inte det :( Fanns inte när jag skulle köpa och sedan har det inte blivit av:(
Ananas och morotspuré har han fått i spruta, så det har han fått i sig en del.
#24 Nej kan tyvärr inte det, då han gärna sprider ut det, så svårt att se tyvärr.
Nej känner inte det :( Bor liksom mitt ute i "ingemansland" så finns inget kaninfolk här :/
Jag klappar och pysslar med han och det gillar han. Gosar in sig i tröjan.
Och som jag skrivit innan: Vatten och anannasjucie har jag fått i honom.
Ja jag hade tänkt samma sak. Jag är ledig imorgon så kan vara uppe länge om det behövs.
Ja går med de andra djuren. Har tagit in honom i en innebur (svalare inne än ute)
Har även tagit vatten på öronen och honom (med skrivet innan) plus lagt in en blöt handduk till honom
Bra att han är inne och bra att skilja honom från de andra kaninerna, också för säkerhets skull för dem.
Tycker du han är sämre nu än när du kom hem i eftermiddags? Eller lika?
Rör han sig lite eller helt stilla?
Om du försiktigt känner på magen känns något annorlunda?
#26 Mer slö nu tycker jag, han orkar inte ens sitta nu, bara lägger sig :(
Helt still är han :/
Magen är som den brukar vara i normala fall :/
Kan va problem med njurarna… min kanin fick vi avliva pga det 
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#28 Jag tror inte att det är det, tyder inte på det (vad vi fick lära oss på gymnasiet i alla fall) .
#27 Nej men usch :( Gav veterinären inget råd åtminstone? Förslag på vad det kan vara och (ofarliga) saker man kan göra? Ring igen och fråga annars? Berätta hur det har utvecklat sig.
#30 Vet inte om jag vågar det?
#31 Samma råd som ni gett här. Mer kunde hon inte ge.
Nu har dem stängt, stängde kl 18. Och jourveterinären som finns i närheten ringer jag inte, för dem kan inte ett piss ändå :/
#32 Nä jag vet inte ens om jag själv skulle vågat det :/ Det är ju socker och energi i morötter så de kan du mosa och göra pure av kanske
//Joanna
#33testat färdig redan (utan tillsat socker såklart
#34 hövatten går inte så bra i den spruan jag har, har testat _(gjort någon gång till marsvin nämligen)
Tror inte dem kan ge mig mer råd än detta?
Letade fram en artikel på roslagstulls hemsida.
Vet inte om det är till någon hjälp men lägger in den här iallafall.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/stodmatning
Hoppas Gruff mår bättre snart!
What doesn't kill you makes you stronger.
#37 ja den har jag läst, bra artikel
tack alla!
#36 Och om du silar bort höet och bara ger det hö-färgade vattnet? Vet inte hur mycket det ger, men det borde ju avge en del näring, som grönsaker gör.
Nä, det är klart, blir bara så orolig >_<
#39 jo det går ju :)
Ring strömsholm, de är bra. De har öppet dygnet runt. De kan säkert ge bra råd.
0220-458 45
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Oj lilla Gruff.. nu blir man ju orolig. Jag som kommer ihåg honom från de fina bilderna.
Fick du tag på dem på Strömsholm?
Suskiv: Bra telefonnummer, det ska jag komma ihåg!
Vet inte om du stängt ner internet.
Om inget annat går så lite stödmatning med pellets som är krossad o blandad med vatten.
Har ni torktumlare hemma? Eller tvättmaskin? DU kan pröva att lägga honom på tjock gosig filt och köra lite tvättprogram eller torktumlare.. Naturligtvis inte centrifug. Men lite försiktigt brummande o gung är bra (ifall det är magen som tjafsar). Naturilgtvis måste man i så fall vakta så han inte trllar av o dessutom se om han tycker det är ok. Det är okej om han blir konfunderad, men om han skulle visa att det absolut inte var bra så ska han ju väck därifrån så klart.
Jag har provat det, min kanin tyckte det var spännande o lite konstigt, men sen lade han sig o såg rätt nöjd ut. (I den gemensamma tvättstugan hehe)
När du kommer till vetten imorgon, se till att både få med dig sådant som löser o hjälper bajset att passera, samt att få med smärtstillande. Ett exempel jag sett förut har varit primparan (smärta) o propulsid (bajslösande). Om de av någon anledning inte vet vad som är fel eller vad som ska ges så kan de konsultera med t.ex. Roslagstulls djurklinik. De är väldigt hjälpsamma och jag vet en annan tjej vars veterinär inte visste hur primparan skulle doseras (om jag minns rätt) och då kunde han ringa till Roslagstull..
Men man undrar ju om det är något annat fel med lillen som plötsligt fick honom att bli så hängig.
Hoppas det går bra.
Tack för allt stöd!
Men han är så pass dålig så kommer att plocka bort honom nu under förmiddagen :(
Nej men usch vad hemskt :( Har du konsulterat veterinär och de tror att det är svårt/inte går att behandla?
Lider med dig!
#45 Nej inte ringt nu på morgonen, men det ser jag själv att det inte går.
Åker inte till veterinären med han nu, han är jättejättedålig nu. Ligger helt på sidan hela tiden. Går inte mer nu :(
#46 Åh, vad hemskt :(
#47 Ja :( så kommer avliva han nu på förmiddagen. Vet en som ska göra det åt mig :(
Fina, fina Gruff… Han lever kvar i sin dotter Jenna. De har samma frisyr & samma stil.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#49 Ja han gör det <3
:( Åhnej så sorgligt. Synd att du inte prövar med veterinär, de kanske kan göra honom frisk. Men å andra sidan, har de inga kunskaper om kaniner så blir det kanske svårt. Vilket jobbigt beslut för dig att ta. Och han som är så underbar.
#51 Veterinärerna här omkring kan ingenting om kaniner, så varför åka in till en veterinär som inget kan göra? Bara stressigt för han med :/
Och igår kväll sa den veterinär jag pratade med (som kunde lite om kaniner) att jag skulle avvakta till idag. Och nu är han så pass dålig att en veterinär inte kan göra det. Har bestämt tid med en som ska ta bort honom åt mig :/
Förlåt om jag låter irriterad men är ledsen just nu :(
Jo förstår det. Vi behöver inte fortsätta prata om det. Styrkekramar. Förstår verkligen. Koncentrera dig nu på att vara hos honom.
Nej stackars Gruff.. Lider med dig 
Nej vad tråkigt, massor av tröstkramar till dig!! ♥♥ :(
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Menade inte att massera över ljumsken av den anledningen utan under en kort stund trycka över ljumsken och se om någon vätska släppte.
Skulle kaninen släppa vätska vid tryck över ljumsken tyder det på förstoppning och då skall man massera magen tills dess att tarmarna självs börjat arbeta.
Men i detta fallet tror jag tarmarna verkar vara i arbete då det brukar låta en hel del när man masserar tarmar som inte själva rör på sig.
Hoppas ni hittar vad som är felet med din lille grabb!
Du har inte prövat att ringa någon erfaren uppfödare? De fletsa uppfödare som varit med ett tag har sina tricks och kontakter.
Kanske är värt ett försök.
Hemskt att höra!
#57 han finns inte mer..