Tomater??
Hej, är kanske lite virrig, men kan man ge kaniner tomater?? 

Tror det.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Tomater är precis som gurka. Inte att rekomendera. Både tomater och gurka innehåller mest bara en massa vatten. Dessutom har tomater en syrlig smak kaniner kan vara kräsna för.
Joo det har då min jätte fått :P

Man kan ge det i små mänder och inte för ofta. Kaniner kan få munsvamp av det. (?, eller är det bara marsvin?, rätta mig om jag har fel)

#2 Att en grönsak har mycket vatten är inte dåligt för en kanin. Snarare bra såhär på sommaren!
Moses gillar inte tomat, han har aldrig velat smaka ;)

Är gurka inte att rekomendera :S
#6 Kanin kan bli lös av gurka. men det är bra att ge men inte så mycket på sommarn efter som det är mycket vatten i det.
Mina kaniner har ätit både gurka och tomat.
Har aldrig gett tomat.. Inte för att jag undvikit det, det har bara aldrig blivit så :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man kan ge tomat, det är det enda jag vet
Har dock aldrig givit mina det.
jag vet inte om man ska ge det eller inte. Tror inte det ska vara några problem. Men man ska väl inte ge så mycket kanske.

#7 Det är ju på sommarn som kaninen behöver mycket vätska!
Mina kaniner får både gurka å tomat ibland, och båda två älskar det. Alfred älskar gurka å Saga tomat, så dom brukar äta upp varsitt.
Varför ska man inte kunna ge dom det, bara för att det innehåller mkt vatten? :o
Precis som twinnie säger, så är det ju bra nu på sommaren då det är varmt å så.
Om man nu ska ge tomat, är det nåt man ska plocka bort innan man ger det till ninen?
#14: Nej, bara du sköljer den innan :)

Min kanin gillar inte varken tomat eller gurka.
Brukar bara ge gurka till kaninerna, inte tomat- vet inte varför :P
- Mvh Emma
Mina kaniner tycker inte om tomat. Om man ger dem sallad, gurka och tomat så ligger tomaten kvar sen.
Visst tål kaninen vatten (självklart). Men den ska inte ha för mycket ätliga grejor som innehåller mycket vatten.
Hubert älskar tomat och har aldrig blivit dålig i magen av det

#19: Varför? På sommaren är det bara bra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#21 Håller med. Dock kanske det inte är så mkt vitaminer i vattenrika grönsaker. ?
Tyvärr är jag ingen kaninpsykolog så grundanledningen till detta vet jag inte. Har bara fått veta det från ett antal specialicerade källor.
Min alfreddie käkar allt, men en favorit är gurka och äpple…och för det mesta blir det äpple och gurka han får,har inte provat med banan….men ska göra det snart
Vrf ska man inte ge kaniner gurka elr tomater i för stora mängder på sommaren??lÅter som skitsnack tycker jag…Ger gurka och ibland tomat nästan varje dag och alfred har aLDRIG varit dålig i magen av det,bara första gången jag gav honom för han var lite ovan…Och äpple har rätt så mkt vatten oxå och är vitaminrikt…tomater har jättemkt vitaminer.Alfred gillar alla grönsaker så jag tänker inte ge det till honom i mindre delar bara för att nån skriver det inte är bra…SÅKLART ska jag INTE ge föör mkt men ska inte ge mindre än nu….och sedan jag gett honom mer grönsaker har hans päls blivit lite bättre…
Inget illa menat mot dom som tror på det men det är BARA min åsikt…
Ger du för mycket gurka och tomat blir kanin lättare lös i magen, är vad jag hört. Vissa är ju mer känsliga än andra.
#15: okej :)
Intressant tråd ^^