ryckningar!!!
Jag har nyss fått hem en 7 veckors liten kaninunge. Han är mycket mindre än vad han egentligen ska vara (pga av att hans mamma övergav honom) men han har börjat växa sedan han kom hit och an äter och verkar må bra.
Jag har dock börjat observera att han får ryckningar i huvudet ibland när vi har legat och myst. Han sitter stilla och börjar rycka fram och tillbaka med främst huvudet, fast resten av kroppen också, ungefär som katter gör när dom ska spy (den rörelsen). När han hör nått ljud slutar han och kan börja tvätta sig men sedan förstätter han rycka en stund och sen är allt som vanligt.
Är det någon som vet vad det är? Borde jag kontakta veterinär?
Jag vet inte, i min kanin ryckte det i rumpan på när han åt och satt stilla, men han verkade inte störas av det.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Jag hade en mus som hade epilepsi och hennes anfall började ofta på liknande sätt… Jag vet inte om det är det din kanin har eftersom den verkar kunna sluta om den hör ett ljud, men om det blir värre kanske du ska kontakta en veterinär…?
Men om han är mindre än vad han ska vara fattar jag inte varför uppfödaren släppte han redan vid 7 veckor, lite oansvarigt av uppfödaren anser jag :/
Hmm undra vad det kan vara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Han är vädigt pigg och nyfiken och har redan börjat växa, så jag tror det var därför hon vågade släppa iväg honom. Tror även att det var bättre för honom att komma iväg till ett nytt ställe där han kunde få den kärleken han behöver eftersom han haft otur med både sin mamma och fostermamma. :)
Har ingen aning men hoppas det inte är allvarligt
Jag tycker du ska ringa kaninveterinär. Har du någon bra kaninkunnig veterinär, annars slå upp Djurkliniken Roslagstull, eller Mälarens smådjursklinik, t.ex. och så ringer du och frågar. Roslagstull brukar alltid vara vänliga och gärna svara på frågor. Eventuellt kan de också ge dig förslag på bra veterinär där du bor, eller kunna fungera som stöd ifall en veterinär inte vet något speciellt om kaniner.
(Ryckningar i bakkroppen som bunny hope beskrev har min kanin med, har lyckats koppla samman det med när han får något han tycker är extra gott.. som små rysningar/spasmer av välbehag.)
Slå en pling och beskriv symptomen o diskutera med dem tycker jag. Bättre en gång för mkt.
Stackars liten som haft en så svår start i livet, så bra att han hamnat hos någon som förstår hans behov.