Kastrera honkanin!
Tänkte kastrera Kiara, hon är nog brunstig. Cornflakes har försökt para sig med henne och hon typ säger ifrån och biter honom.
Men jag har några frågor om kastrering på honor:
- Hur mycket kostar det?
- Hur stor är risken för dödsfall och komplikationer?
- Hur ska jag göra när hon har kommit hem? byta strö?
- Hur ömm kommer hon vara? ska jag försöka att inte lyfta henne?
- Hur länge sitter "stygnen" i?
Tänkte kastrera hos Marianne, Mälarens smådjursklinik. De är 10 min bort…
Tacksam för svar!
/Christel
/Christel & kaninerna! 
hos min veterinär kostar det ca 1100 kr.
när jag kastrerade min hane fick jag med ett papper där det stod hur jag skulle göra när jag skulle ta hand om han.
antar att du kommer få med ett papper från din veterinär också.
annars kan du ju fråga din veterinär.

HAHAHAHAHAHA…..
Ok. jag har också kastrerat hanen men, honan är lite taskig.. :)
/Christel & kaninerna! 
Tror jag betalade 1500. Fick med smärtstillande som jag skulle ge i tre dagar, det är ju ett lite större ingrepp för honor. Har för mig att jag fick besked att inte använda strö den första veckan efter ingreppet - men jag använder aldrig strö så minns inte säkert. Fick också beskedet att hålla lite koll på henne så att hon inte gjorde stora hopp de första dagarna, annars tror jag inte det var några särskilda instruktioner :)
Stygnen som min hade var av den typen som försvinner av sig själva, det tog ca två veckor.
Risken för komplikationer ska vara mycket liten. Och man tjänar ju på att kastrera, mindre risk för bråk mellan kaniner och så slipper man livmodercancer.
Ja, precis :)
/Christel & kaninerna! 
Åh, du har ju Marianne i närheten! Det där kommer gå bra. Ställ de frågorna till henne: det är helt okej att fråga sådant direkt till veterinären också. Hon svarar säkert mer än gärna! SPeciellt eftersom du har tänkt vända dig dit. Hon är ju bra på kaniner så jag skulle känna mig lugn.
Använde toalätt eftersom det inte fastnar i päls eller så efter Akkios kastrering. Tror det är lika effektivt att använda för en hon kastrering också, hade dock lite halm i andra sidan buren bara för att han skulle gosa sig så det inte bara blev plant.
Tog även bort sitthyllan för att han är riktigt klumpig när det gäller den så brukar han misslyckas med att hoppa upp även som det är lägsta gallret den sitter på. (Speciellt när det är matdags)
Nu har jag inte direkt svarat på de andra frågerna men hoppas det var okej att jag skrev detta också ^^''
//Joanna
Haha nej vad gulligt :) Det är helt ok :3
Ja Marianne kastrera Cornflakes också :)
/Christel & kaninerna!