Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 455 ggr
[KaptenKanin]
0

Hjälp!

Jag köpte en superfin hona (vädurskorsning) som det var meningen att jag skulle tävla med. Enligt uppfödaren var hon jättesnäll och social och duktig på att hoppa. Transport ordnades och hon kom hem till mig en vecka senare. Jag släppte in henne i sin nya bur och lät henne vara ifred första dagen. Morgonen efter skulle jag gå ut för att släppa ut allihopa och märkte redan då att hon var riktigt skygg men tänkte att det är ju nytt alltihop och hon hade rest länge under gårdgen så jag släppte ut henne i alla fall. Skulle sen gå ut på en koppelpromenad och då sprang hon alltid så långt ifrån mig som möjligt hela tiden och verkade jättestressad.

Nu har hon varit här i ca en månad och det har nästan blivit värre, hon har bitit mig xx antal gånger och jag måste jaga henne i buren. Vet ser inget fel på henne så hon borde inte ha ont någonstans… Vad ska jag göra? Hon kan ju inte må bra såhär?

Fnorpan
0

Jag vet inte vad du testat hittils men ett knep jag använde mig av för att få det att funka mellan mig och min hermelin som jag tog över efter en "dålig start i livet", var att jag satt med henne på henne lekplats och lät henne vänja sig vid mig. Jag bor i lgh så jag låg och kika på tv, läste, surfa eller prata i telefonen medan hon i godan ro fick vänja sig vid min lukt, mina rörelser och min röst. Minst en timme per dag som jag sen utökade ju mer hon vande sig.
När hon inte längre skyggade så provade jag mig fram till vad som var ok för henne när det kom till gos och sånt.

Men har du köpt henne som hopp och kel-kanin och hon är såhär så kanske ett samtal med uppfödaren är att överväga? Hur fick hon det att fungera eftersom hon sa att det skulle funka? osv.

Lycka till!!Skrattande

minaninar
1

Igår postade någon (RC tror jag) denna artikel från zoonen.
Den var bra tyckte jag. Många bra konkreta tips? och visar att man får gå långsamt fram. Kanske blev det för mkt med koppelpromenad dagen efter när ni knappt känner varann?

Men i artikeln fanns tips? på hur man ska göra sitautionen i buren vid hantering mer okej, kanske finns något där du kan ha nytta av.

Sedan är det som ovan säger.

HÄr är artikeln:

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2914806

Men ett snack med uppfödaren, det är på gränsen att du ska behöva ta detta arbete (om du inte vill) ifall uppfödaren har gett fel information om kaninen? Eller så var ni inte rätt för varandra.

Men mycket går att vinna om man bestämmer sig att jobba på det också.