Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 700 ggr
REXbunny
0

Är detta pellets bra?

Hej! Hittade detta pellets på teddytassen. För endast 15 kr kilot.. Och när plånbok krymper verkar detta lockande… Men hur är de? Men är inte de lite väll billigt? Så du kommer de upp lite frågor om fodret.. Borde inte de vara rena skiten elr? Eller hur är de? Här är va de står på deras hemsida:

Versele Laga Kaninpellets - Lösvikt 15:-/kg

Mycket bra och omtyckt pellets som fungerar alldeles utmärkt till både avel/utställningskaniner men också till kelkaniner. Pelletsen är importerad från Belgien.
(Vi har också 25kg säckar för 250:-).

Innehåll:

Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %

Tillsatser per kg:

E 672 Vitamin A 10000 I.U.
E673 Vitamin D3 1500 I.U.
Vitamin E 154 mg
E4 Kopparsulfat 8 mg
E324 Ethoxyquin 27 mg
E321 BHT 53 mg

Cuni FIT är framställt av 100 % vegetabilska råvaror. Detta lättsmälta foder är berikat med fructo-oligosakkarider (FOS), som hjälper till att få en sund tarmflora. Denna formel innehåller ingen coccidiostaticum eller liknande tillsatsämnen och är därför också idealisk till Avel.

Hoppas nån kan hjälpa till. Vågar inte ricktigt lita på de är bra bara för de säger att de är de, för vem skulle säga att deras foder är dåligt? :P

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

[luckymoa]
0

Vill åxå veta! :)

elinab
1

Ingen expert men enligt vad jag läst mig till så är 15 % fibrer på tok för lite. Ska ligga på minst 20 %, gärna närmare 30 %.

Sen tror jag kalciumet är i högsta laget också, ska helst ligga under 1 % har jag för mig.

minaninar
1

Nja.. I min värld mindre ok. 16% protein.. lite för mkt. Jag vill ha runt 10%.

Fett 3% - ok men det är övre gränsen

Fiber 15% dåligt dåligt dåligt (Jag tycker att allt under 20% är skräp) Jag vill att det helst ska va uppåt 26-32%)

Kalcium 1.2% - lite högt, maxgränsen är 1%, men bra foder brukar innehålla 0,6 ca.

MEN om du ska ha till digivande, dräktiga och ungar så är det kanske inte helt fel, de behöver ju lite mer av allt och då är detta rätt bra värden? Men jag vet ändå inte om jag skulle välja detta foder. Fast andra liknande märken med såna stora säcker verkar ju ha mkt högre fett och vara i mitt tycke iaf, ännu sämre - eller likvärdiga…

Men det finns ju bättre.. cuni complete av versele laga ligger på lite bättre värden, men går nog inte att få så billigt..

[Bolten]
0

Tycker de är helt okej förutom kalcium är liite mycket. Tycker dessutom inte fiber procenten behöver vara så hög eftersom de trots allt ska ha fri tillgång till hö och pellets endast är tillskott. Tycker fett var lagom också och för mig hade proteinen varit lite väl låg då jag har kaniner som får slakt foder och de funkar perfa och där är de högre procent :)