Help!stammtavla
Hej!
Jag har en jättekanin med renrasiga föräldrar med stammtavla, dock har inte han någon stammtavla,men tänkte höra med ägaren ifall de kunde göra en stammtavla och en jag känner kunde öronmärka kaninen, går det?
Det är en Tysk jättesheck med perfekt teckning.
Att komma ihåg är att öronmärkning numer (just nu?) enbart får göras av veterinär om den ska göras lagligt.
#1:
Hur mycket kostar det hos veterinären?
En uppfödare jag känner gör allt ihopa själv, öronmärkning,ringmärkning, osv.
Men om det inte är lagligt så tar jag han till vet.
#2: Det är svårt att säga exakt. Allt ifrån 50kr till 500kr.. Så bästa är att ringa runt till veterinärerna i närheten och fråga.
#2 Men det hon gör är isf olagligt, hon får enbart ringmärka.
Du kan ju ringmärka. :) Fråga uppfödaren, om hon har uppfödarnummer och är med i SKAF kan hon ju göra det :) men oftast finns det en anledning till vrf dom inte har stam vid försäljning. Dålig teckning eller annat eller så har uppfödaren inte tillstånd.
#4: Ringmärka blir nog väldigt svårt, eftersom det ju ska göras innan en viss ålder för att inte baktassarna ska hinna bli för stora.
Om det ens skall vara lönt att märka din kanin så är det för att ställa ut och på din ras måste då föräldrarna ha stamtavla för att du ska kunna ställa den, då den är så pass vanlig kan du inte söka dispans på den.
sen måste även uppfödaren vara medlem i skaf och ha uppfödarnummer.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#4:
Jo, Men hon kunde inte göra stammtavla då, varför vet jag inte,men den kanin jag fick hade bra teckning, men jag ska inte fixa någon stammtavla till honom, men har fått härstamningen så jag ska göra ett härstamningsbevis själv :) Ville ha stammtavla för jag vill ställa ut han för han är jätte fin och har en rktigt fin teckning, Men jag ska ändå ställa ut i petklass och se vad domarna tycker.
Jag ska köpa mig en Tj med stammtavla senare detta år :)
Hur är det nu med öronmärkningen hos veterinär? Måste kaninen sövas? Kaninerna växer väl oftast ur ringen?!
#8: De måste inte sövas bokstavligen, däremot ska de vara under sedering. Hur veterinärerna tolkar ordet sedering är olika, men det kan innebära både sövning eller lokalbedövning i form av salva. Nej, kaninerna växer inte oftast ur ringen. Har man valt för liten storlek så växer de ur den, ja. Men ser man till att det är rätt storlek brukar det inte vara några problem. Vad som är rätt storlek kan dock vara knepigt om det är en ras där individerna kan variera en del i storlek.