Hjälp! :)
Jag postade en tråd här tidigare om att jag hittat en kanin!
Hade en kanin när jag var liten.. (15 år sen) så kommer inte ihåg så mycket :P
Just nu sitter lillkillen i en stor innebur med spån i botten. har även ställt in en kartong som han kan gömma sig i. Vattenflaska finns också såklart (snälla vänner som lånar ut prylar som använts till marsvin:)) Eftersom affärerna var stängda igår när vi fångade in honom har han tillfälligt enbart fått lite knäckebröd, maskrosblad osv.. Gick inte att få tag på riktigt foder.
Djuraffären här öppnar 13.. Ica har dock öppet redan nu men av erfarenhet från kattmat vet jag att de foder man kan köpa på vanlig mataffär inte är den bästa.. Så jag drar mig för att köpa där.. Eller? Vad bör jag titta efter? Någon som har tips? på ett foder som faktiskt är OK?
Annars får jag vänta tills djuraffären öppnar och köpa nåt där.
Detta är alltså en hittekanin som jag EJ kommer att behålla.. Så jag har nog inte lust med att lägga ut jättestora summor för att specialbeställa foder över nätet.
Tänderna är kollade på kaninen.. Dom såg fina ut. Han är även i fint hull efter att ha sprungit runt på gräsmattor hela sommaren. Väldigt social och pigg så han verkar må bra annars. Klorna ska dock få sig en omgång snart.
Tänkte hämta in några äppelgrenar sen så han har nåt mer att tugga på.
Är det något mer dom behöver? :)
Visst ja.. kan inte se att han har bajsat något :( Kanske har försvunnit ner i spånet dock (men det är inte djupt).. Kissat har han dock gjort. Har haft honom sen 22 igår kväll.. han borde väl ha bajsat vid det här laget?
Det viktigaste är att han får hö och vatten 
Börja med att hämta in äppelgrenar. Det är mat det med! Några löv är okej, vet inte om man ska ge för många löv till att börja med, men grenar kan han ju få mumsa så mkt han vill.
Om du har någon äng nära, så gå och riv av ett par strån? Helst långa o grova, ju grövre ju bättre. (Du vet såna långa gräs som man nästan skär sig på?) Annars skulle jag köra grenar tills affären öppnar och då köpa en liten påse cuni complete (ca50-60kr), och en påse bra hö. Ge inte för mkt ny pellets på en gång, eftersom man inte vet vad han haft förut. Annars kan han få lös mage.
O ont i kistan.
#1 Just ja.. HÖ! Får ta och kolla på djuraffären om dom har nåt bra där. Tack :)
#2 Tack för bra tips? :) Får ta det lugnt med maten då. Fast som jag la till i startinlägget.. Kan inte se att han bajsat något än :( Kan han vara hård i magen tro? Eller kan dom hålla sig länge om dom inte känner sig säkra?
köp en ren pellets, ej någon blandning vad än djuraffären säger.
dom första dagarna får du ge lite pellets och sen öka sakta och du ska helst inte ge något annat som grönsaker då man inte vill ge för mycket nytt pga att dom har känsliga magar.
hö behöver den ha, gärna om du kan få tag på det ifrån någon bonde eller stall? så det blir ett riktigt bra hö, annars får du köpa det på djuraffären.
grenar är bra så den kan slipa tänder på.
ingen salt eller minerallsten.
tror det är allt, annars är det bara att du frågar:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Bajsningen behöver du nog inte oroa dig för. Det kan ta ett litet tag innan det kommer igång efter att kaninen har flyttats till ett nytt ställe. Efter att jag flyttade mina kaniner till mamma och pappa(ska sälja dom) så tog det ungefär ett dygn innan Éire började bajsa. Så det är inget att vara orolig för. Men om den inte har bajsat imorron så känn efter på magen så att den inte blivit hård
Svårt att veta med bajset. Det kan ta ett tag. Kanske om du kunde gå och titta där du hittade honom (henne) och se om du ser några bajsar?
Jag skulle då kanske bara ge ½ matsked (el ganska lite mao) av pellets, bara så han får upp aptiten o energin. Göm pelletsarna i höet så får han böka runt där.
Rent vatten.. jag skulle ge i skål också (som ställs under fflaskan som ju ändå alltid droppar), ifall han inte är van vid flaska o vet hur man gör? De dricker ibland bättre då.
Får du igång honom att äta hö och vatten så kommer bajsarna att komma. Det är om han inte riktigt vill komma igång att äta direkt som det är fara å färde. Att bajset dröjer är ok, men om han inte visar glatt intresse för höet så är det värre.
#5 Okok :) Glömde bort att säga att jag la in en morot till honom igår också. Får ta bort den då kanske? Vi har ett stort stall här i närheten men jag vet inte villka som äger det eller har hästar där eller något.. Så jag kollar nog på djuraffären nu till en början i alla fall :)
#6 Som jag misstänkte då ^^ Det är samma med katter och jag är lite av ett kattfreak men det är ju olika djur så man kan ju inte utgå ifrån att det gäller alla xD
#7 Kaninen upphittades på någons tomt.. Sa att jag skulle komma tillbaka senare igår och jaga kanin. Vill inte springa där för mycket nu när den är infångad. känns lite dumt ^^
Smart att ställa skålen under flaskan! Jag ställde faktiskt i en liten skål med vatten igår.. Var osäker på om han visste hur flaskan fungerade.
Tack för tipsen! :)
Hm, ja ta bort moroten, kan bidra till magproblem. Det är faktiskt rent godis för kaniner, inte nyttigt för dem alltså, trots vad den allmänna kulturella bilden av kaninen med massa morötter. (De älskar det, men det ska endast ges en liten slant någon gång då och då, beroende på vilket annat godis man ger, men kanske godis en gång per vecka? Eller helst mindre?)
Äh, nä, så viktigt är det inte att kolla bajset på grannens tomt. Glöm det då. Jag tror det är viktigast att det kommer in ordentligt med hö och att han äter det med god aptit! Och dricker vatten ordentligt. De två sakerna ska nog kunna klara magen bra och det är då bara en tidsfråga innan bajset kommer. Som sagt, bara om det är så att han matvägrar nu är det ett problem. Du får truga med höet, kanske prata lite med honom och ligga och ge små läckra strån?
Har ej läst hela tråden så är ledsen om jag säger nåt som redan sagt.
Börja med att köpa lite pellets. Och de ska vara pellets ingen gangarblandning! Och hö ska han ha med. Och rent vatten. Varje dag. Sen kan du fixa lite grenar. Äpple eller så brukar vara om tyckt finns en tråd om är bara grenar under mat och ut fodring tror jag. Orkar inte leta upp den nu då jag har så segt intenet. Kanske nån annan vänlig själ kan länka? Hoppas de hjälpte lite iaf
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus
Egentligen är pelletsen inte så viktig. Det viktiga är hö och vatten, men ska du ändå åka till djuraffären och handla hö (Lupus hö som säljs i säck är helt ok, står smaskigt hö på påsen, det är grovts ängshö) så köp en liten påse Cuni Complete. De flesta djuraffärer har det och påsen kostar bara ca 60 kr för 0,5 kg, det räcker tills du fått kaninen omplacerad. Tänk på att endast ge några få pelletar eftersom för mycket direkt kan ge magproblem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Uppdatering!
Djuraffären hade bara hö på jäääättestora påsar så jag köpte en mindre variant från Dogman på Ica istället :) Ninen började tugga i sig hö på en gång! La i lite extra i buren för jag antar att dom tycker om att boa in sig i det också?
Däremot köpte jag pellets på djuraffären. Vet inte vilket märke det är men hon hade det på lösvikt. 1 kg för 15 kr. Detta nosade han bara på.. la några i buren så får vi se om han kanske smakar lite senare :) Litar på att jag fick bra saker i alla fall.. Bor på en liten ort och hon som äger affären är mamma till en gammal barndomskompis till mig och hon födde själv upp sällskapskaniner förut (kaninen jag hade när jag var liten kommer ifrån henne).
Moroten är borttagen! Dock han hann äta upp nästan hela. Håller tummarna för att magen inte pajar.
Nu tänkte jag sätta mig ute på balkongen och plugga, passar på att ta bort övre delen av buren så han får hoppa runt på hela balkongen och sträcka på benen om han känner för det :)
Lappar "Upphittad kanin osv" är uppsatta vid affärerna.. Nu gäller det bara att inte fästa sig för mycket vid den lilla krabaten.. 2 katter (dom är på semester hos mina föräldrar atm) + ett akvarium i en 1a på 32 kvadrat är tillräckligt som det är x))
Tack igen för alla tips?! :)
Vart finns kaninen? Kanske kan nån av oss ta hand om den om inte ägaren dyker upp.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
13# Den finns i Österbybruk :) ca 4 mil norr om Uppsala.
Tror dock inte det behövs! Om ägaren inte hör av sig så har jag flera personer jag kan höra av mig till och fråga. Om dom mot förmodan inte skulle vilja ha honom så kaaaanske han stannar här hos mig. Annars skriver jag här igen och hör om någon kan tänka sig ta honom :)
Har även mailat polisen! (Man blir bättre bemött när det gäller sådana ärenden på mail än i telefon tydligen).