Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 656 ggr
MissYou
1

Istället?

Hej,

Jag har två kaniner, och deras hö tog slut för en dag sen…

Vi ska åka och hämta nytt hö om några dagar, kan dom vara utan hö i typ tre dagar eller ska jag ge dom gräs från trädgården sålänge? ;)

NaDa...
2

Det funkar ett par dagar nu på sommaren, gräs kan inte ersätta hö men om det bara är ett par dagar så går det nog bra.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

MissYou
1

Okej bra, jag trudde att gräs kunde ersätta hö, i och med att hö är torkat gräs? :O

NaDa...
1

Sant, men det är endå inte samma sak.. Har kunat varför förut men nu hittar jag det inte inne i hjärnkontoret.. ;)

~ Kram Nadja ♥

MissYou
1

Haha okej, tack :)

dermot
2

Gräs kan visst ersätta hö, bara det är grovt nog.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NaDa...
1

#5 Är det så? Man hör nog olika från alla kaninmänniskor. ;)
Brukar alltid ha hö till mina kaniner på sommaren, man man märker ju att det går åt mindre när de får gräs. :)

~ Kram Nadja ♥

Fridaaaa
1

Gräs kan ersätta hö ett tag, om det är grovt gräs.
Det är för tändernas skull bland annat. Vanligt gräsmattegräs fungerar inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1

#6 Jepp, vad tror du vildkaninerna äter? ;)

Nej, men hade det inte funkat hade mina varit iprincip döda nu. De har bara fått grovt gräs (blandat med maskrosor och liknande) istället för hö nu i sommar pga två anledningar. :)

Man får ge de grenar oftare bara, så slits tänderna.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

MissYou
1

Menar ni typ grovt gräs som växer på ängar och typ brevid cykel vägar och sånt? ;)

REXbunny
2

Ja på ängar är de grovt gräs. Men brevid cykel vägar? Där är de kanske grovt men jag skulle aldrig ta gräs där ifrån. Pga att de är hyfsat förorenat där

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

slarvigt
1

#9 Precis. Högt, "tjockt" gräs.

#8 Som jag har fattat det så är grenar mest sysselsättning. Tänderna slits ner av att de "maler" höet mellan tänderna och det funkar inte med grenar. Jag trodde också att grenarna måste vara bra för tänderna förut och gav dem det hela tiden av den anledningen. Efteråt har jag förstått att det inte var så, men att barken däremot är nyttig för dem att äta så det är väl sak samma :)

MissYou
1

#10 Jag menar liksom sådana vägar där man bara får cykla och gå, men som inte är nära bilvägar ;)

Okej tack alla, jag får väl gå ut och se om jag hittar nått :)

Fridaaaa
2

#11 Grenar är bra för att slipa tänderna också. Höet är för bland annat kindtänderna :) Mina får grenar minst 1 gång/vecka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eidesdotter
1

Det som kan ställa till det för kaninerna är om de inte är vana att äta så stora mängder gräs som de behöver för att ersätta höet. Men är de vana vid gräset och äter det dagligen (och det nya höet kommer om ett par dagar) så skulle jag inte oroa mig.

mandyosv
0

#10 förorenat på en cykelväg?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

slarvigt
1

#13 Är du säker? I "Why does my rabbit…?" tror jag att det stod så i alla falll!

REXbunny
0

#15 Cykelvägar är ju nästan alltid brevid bil vägar?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

MissYou
1

#15 Kan det kanske va… Ska inte ta därifrån! #17 Nä ;)

minaninar
2

#16 Jag tror det är så som Frida säger: (och det tycker jag man ser), att framtänderna är det som de tar barken med, så det slipar framtänderna. Sedan används väl hörntänderna till viss del också, men bra grovt hö (och grovt högt ängsgräs= "färskt" hö) gör att de måste mala med hörntänderna på ett visst sätt som inte annan mat får dem att göra, och det är så de ska göra för att slita ner hörntänderna rätt. Så jag tror att man kan säga att grenar också är bra för slitningen (i synnerhet eftersom hö-tuggningen inte involverar framtänderna), tror annars att det är för den slitningen som de börjar tugga på inredningen osv. Minns inte vad det stod i boken (som jag har också), men hon kanske inte la ut texten så mkt om det?

slarvigt
1

#19 Nej, jag minns inte heller, jag minns bara att jag reagerade på det. Hursomhelst så är ju grenar bra för dem på flera sätt, så det är ju något man ändå bör ge :)

[RC1393]
1

#12 Ta inte bredvid gång och cykelvägar. Hundar kan ha bajsat och kissat där och då kan smittor spridas mellan arterna, så det är sådan förorening man ska vara rädd för där.

MissYou
2

#21 Okej, jag ska INTE ta från gång och cykelvägar! ;)