Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1527 ggr
[MiniPim]
0

Leo , överviktig?

Hmm… började fundera på att Leo är överviktig.

Vi har en slags pellets som heter gnagar pellets, kaninerna har haft det i ett tag. Jag trodde det va djur&natur pellets men det var det visst inte.

Leo väger 3 kg, och hans mage är rätt tjock. För MiniPim och resten väger inte så mycket. Om man jämför tycker jag Leo är väldigt stor i själva storleken.. Kanske kan bero på det?

Jag vet iinte om 3 kg är övervikt, jag har försökt gå en sväng med honom och uppför uppförsbackar med det går inget vidare..

Har ni något tips? eller är han ens överviktig?

minaninar
0

Kan du skriva vad pelletsen innehåller, samt vilka värden det står på påsen?

Visa ett kort på Leo?

Är han dvv?

Då är 3 kilo rätt häftigt mkt. Då vore det nog bra att hjälpa honom bli av med det, eftersom det är hälsofarligt för honom.Glad

[MiniPim]
0

Japp! Ska gå ut och fota :) 
Mina kaniner får liksom fri tillgång till pellets, det är ju för mycket då en dvv ska ha 1 halv dl. Men kaninerna får fri tillgång, och ingen är för tjock, jag bara tror att Leo är det…
Ja han är en dvärgvädur!

Är det? :/ Ojdå!

Bamse 08
0

Är han renrasig?

What doesn't kill you makes you stronger.

[MiniPim]
0

#3 Ja!

Det stod inte men jag såg en bild på havre, några slags ''bönor'' och morötter.

Jag vet inte om jag ska byta pellets? För denna pelletsen verkar rätt bra. Eftersom jag har haftden sen 2009

Här är en bild när han ligger ner när jag skulle gå på promenad.. ;)

minaninar
0

#4 Om det är huvudingredienserna så låter det inte så jättebra? Men möjligen minska mängden till honom?

Alltså han ligger ner, vilket tenderar att göra honom till en liten pannkaka, men jag tycker det ser ut somatt han är lite tjockis - i varje fall när jag tittar på frambenen i förhållande till resten av kroppen.

Han var i varje fall en riktig snygging. Kanske skulle du försöka att ta foto när han sitter vanligt. Det är lättare att se då. Man kan se profilen lite: nacke, bröst, och vid bakbenen/buken..

Men han ser def lite tjock ut. Och 3 kg… dvv ska väga max 1,9.

Men börja inte hårdbanta honom, och inte tokmotionera heller. Ta det lugnt.

Möjligen minska del pelletsen till honom, eller köpa en viktnedgångsvariant till honom att blanda ut med och sedan övergå till?

[MiniPim]
0

#5 Jag vet inte, det står ju inte! :p 
Haha jo, ellerhur. Han är min älskade Leo, jag vill absolut inte at than ska känna sig dålig. Kan ta kort senare så ;)  
Men jag tycker så synd om honom.. jag provade ge bara 2 dl till honom och dagen efter anfallde han mig för att få pellets.. han har ju hö såklart och det

[Djurlinnea]
4

Fri tillgång till dvärgvädurar skulle jag aldrig ha. Mina är matvrak och skulle bli alldelens för feta av det. Så jag tycker du ska minska ner på pelletsgivan. Det är ju trots allt bara ett tillskott.

Sen så skulle jag nog ha bytt foder också. Kan du fota pelletsen så vi ser hur den ser ut?

Se till att han får komma ut och röra på sig i tex en Hage varje dag.

Och som #5 skrev, hårdbanta inte! Minska sakta ner på pelletsen och öka motionen.

Tänk på att kaniner inte behöver se feta ut för att vara feta. Fettet kan lägga sig runt organen har jag hört.

[MiniPim]
0

#7 Okej, mamma säger att eftersom dem är uppväxta med det så kanske det kan vara farligt att ge dem så lite?

Jag kan inte fota nu, men pelletsen är en ganska smal pellets.

slarvigt
0

#8 Små kaninungar kan ha fri tillgång till pellets, men sedan ska man minska det till de rekommenderade mängderna. Det är inte bra att minska för mycket för snabbt, men minska successivt som det har skrivits ovan.

Som sagt så syns det inte på kaniner alltid om de är överviktiga, men det är ändå inte alls bra för dem. De kan få fettlever etc. Så jag tycker att du borde se till att minska givan för alla dina kaniner.

[MiniPim]
2

#9 Okej, det ska jag göra då!vill ju dem det bästa

Vincent...
0

skaffa stora hagar att skutta runt i året runt, kaninerna har sina vanliga burar och rastas i hagana och i sele och koppel.

HAHAHAHAHAHA…..

[MiniPim]
1

#11 Jag funderade på det. Vi har ju en jättestor yta där nere jag kan göra en Hage på.. Får nog köpa kompostgaller, för när jag går på promenad så vägrar leo att gå, det blir jag som får Motion istället ^^

minaninar
0

2dl är tokmkt..! börja med att satsa på att långsamt gå ner mot ½dl. Sedan så kan man misstänka att det inte är någon vidare bra pellets om det varken står innehåll eller näringvärden på den.Skäms jag skulle satsa på något bättre. Till alla kaniner.

Det finns några olika förslag.
Meister Lampe är väldigt näringsriktigt för kaniner. Finns på zooplus.se

En långsam övergång från det nuvarande fodret till Meister Lampe skulle kunna vara en idé. Eftersom du har flera kaniner så kan du nog köpa på dig ett gäng Meister Lampe o komma upp i gratis frakt.Tungan ute Eller behålla det nuvarande fodret och ge parallellt med Meister Lampe, men det nuvarande fodret låter väldigt godis-betonat?

Står det något på påsen vilka som tillverkar den? Vad företaget heter?

Precis som ovan har sagts så är kanske det allra värsta att kaninen kan få fettbildning runt inre organ lätt, det är dolt fett som vi inte ser. Precis som på människor är det aboslut farligast.

Men som sagt, sakta minskning över närmsta 2 veckorna och så skulle jag rekommendera foderbyte.

Förutom Meister Lampe är Oxbows vuxenpellets bra, Cuni complete är helt okej, JR Farms grainless för dvärgkanin (obs pellets) är ganska ok. Men Meister Lampe skulle vara bäst för din kanin i detta läge och Oxbow är klar nummer två, och en blandning dem emellan jättebra också. Först utblandad då med den gamla pelletsen under ca 3 veckor. Börja med mer av den gamla och gå långsamt mot mer av den nya.

slarvigt
0

#12 Haha, sådär är min kanin också ett tag. Han blir rädd, men sedan brukar han skutta omkring som en tokig. Har du provat att vara ute så ett tag i alla fall och se ifall han kommer igång, eller vill han ändå bara lata sig? ;)

Vincent...
0

#12 du kommer lägga märket till att dom tycker det är jätte kul att rastas i Hage, dom gör en massa glädje skutt och springer som små tokar runt i rasthagen.

då kan dom också springa av sig i flera timmar i sträck.

HAHAHAHAHAHA…..

[MiniPim]
0

#13 Okej, tack för hjälpen :D

#14 haha, jo! vägen till tex fotbollsplan är jättemycket problem, han vägrar helt enkelt gå. men han kan hemvägen, så jag hinner knappt med i farten xD

#15 ja, får väll prata lite med pappa så kan vi åka och köpa kompostgaller! sen har ju lakrits, minipim, och fideli dem stora burarna där nere. men vi ska bygga till 4 till

slarvigt
1

#16 Haha, att vilja komma hem är en mycket bra motivering, minns det från när jag hade utekaniner :) (Porten till lägenhetshuset signalerar inte direkt "hem" för honom :P)

[MiniPim]
0

#17 Hahah :)

[MiniPim]
1

Mamma och pappa bestämde sig för att hjälpa mig och göra en kanindel i källaren, pappa skulle hämta 4 balar till och kaninerna ska nu få mindre och mindre pellets så får dem ju äta hö som dem har fått göra förut också såklart. :)