Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1411 ggr
Fnorpan
0

Parningshoppsan! Råd önskas!

Idag när jag kom hem från stallet störde jag mina två skuttisar miiiittt i akten… En akt de aldrig skulle ha till råga på allt!!

Bullen (dvv hane ca 9 mån som borde döpas om till Houdini!!!) hade tagit sig ut ur sin lekhage, dvs köket med gallerdörr av kompostgaller… och tog tillfället i akt att "mysas" med Ninis (hermelinhona på ca 2år som aldrig fått kull som inte verkade ha något emot behandlingen)…

Separerade dem så fort jag kunde utan att skrämma dem men vad tusan gör jag nu?!?!?!? Enligt mina kalkyleringar och Ninis humör borde hon precis börjat brunsta Förvånad

Råd önskas snarast!

mandyosv
5

Väntar på bebisar :D Skaffar bolåda mm!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

conejos
0

Har hört att om man motionerar honan första dagarna är de svårare att hon blir dräktig,dock så är de stor chans att hon får ungar eftersom dessa kaniner alltid ska jävlas med oss ;)

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Suskiv
0

Åk till veterinär och kastrera honan, då tas ungarna bort. Det förutsatt att du inte vill ha ungar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fnorpan
0

#1. *lol* ja "bolåda" har hon ju redan då hon har sitt "stora" nybyggda hus. Lagt in lite mer bo-mtrl för säkerhets skull.

#2. Motion får hon varje dag i sin lekhage (om hon väljer att hoppa ur buren vill säga), som jag numer kommer sätta HÄNGLÅS på :P

#3. Det är inte så mycket att jag inte vill ha ungar. Visst det kanske inte var ultimat att det skulle hända på detta sätt, men jag vill helst inte göra åverkan på Ninis om det inte är fara och färde för hennes liv.

Det jag är rädd för är ev. komplikationer pga att hon är så pass "gammal" och aldrig haft kull. Samt att hon är liten även för hermelin medan hanen är dvv och en hel del större än henne.

Bör jag oroa mig eller är det "bära eller brista" metoden som passar bäst? Tankar, ideer? Hur hade du gjort?

mandyosv
4

#4 Det är inget att oroa sig för. Är hon i bra skick är 2 år inga problem. Ungarna anpassas i hennes mage. det är ingen fara Skrattande

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fnorpan
0

#5 Tack, nu lugnar sig nerverna en hel del Skrattande Ja då återstår det att se vad som händer om några veckor Tungan ute

Fnorpan
0

Ok, en fråga till.

Burar kan jag alltid fixa med kort varsel om det behövs men är det några krav om att söka tillstånd från jordbruksverket eller dyligt som jag också måste fixa med?
Vet ju att man bara får ha ett visst antal kaniner och större gnagare innan tillstånd och man får bara "omplacera" 5 kaniner/år utan tillstånd. Någon som vet och har råd på denna front?

Suskiv
0

Du får ta kullar utan tillstånd.

Fnorpan
0

Ok. Dag 29 och Ninis har boat med päls halva dagen. Jag, karln och barnen är på helspänn och så slår det mig…

Jag har ingen aning om vad jag ska göra när väl bebbarna kommer?!?!? Visst har jag läst en hel del här om andras erfarenheter men jag är skitnervös att göra nå galet så de små fick betala med livet. Jag skulle bli knäckt då!! Gråter *startar paniken*

Några konkreta tips?, à la "checklista" på do's and don'ts? Innan jag och sambon vandrar hål i golvet här hemma av oroligt vankande Tungan ute

Izzi
1

Har bara haft tyvå kullar, så jag är inte så erfaren, men….några tips? från mig är: Stör helst inte, hon sköter det bäst själv. ( men kika på håll kan man göra ;)De första dagarna, låt både hona o bebisar vara, men kika så det inte är några döda ungar - de måste tas bort, så de inte kyler ner syskonen. Om du behöver röra ungarna, så tvätta dig först, sen kan du gosa in händerna i mammans päls lite, så de luktar som henne. Ge mamman något gott i andra änden av buren, så bryr hon sig inte att du kikar på ungarna. Lycka till :)

Fnorpan
0

10# Tack!! Tusen tack! Då har jag ett hum om att det jag trodde mig veta inte är helt galetSkrattande

Blenky
1

Jag gör så att jag tittar på alla bebisar varje dag när de är små, alltså; kolla så att det inte finns någon död i boet, kolla ifall någon hamnat utanför boet och ha koll på att alla får mat. Jag känner numera ett stort behov att göra detta, eftersom det har hänt att jag förlorat en unge om jag har missat att titta till dem en dag Rynkar på näsan Men jag stör dem inte så mycket mer än så, och har inte varit med om att mamman blivit tjurig av att jag hållt på med ungarna Glad

Gör även som #10 nämner; tvätta händerna och gnugga dem i mammans päls innan man tar på ungarna Glad

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

devilsdaughter
0

Hur har det gått? Kom det några ungar? Väntar själv på en kull nu, dag 29 idag!

Fnorpan
0

#12: Tack så mycket för alla tipsen. Jag och sambon är inte lika oroliga längre *pustar ut*

#13: Vi väntar fortfarande på helspänn, det är dag 30 för oss och imorse när jag var inne hos henne var det inget i boet förutom hon. *nervös*

devilsdaughter
0

Spännande! Uppdatera gärna!

Fnorpan
0

#15: Kommer jag gladeligen att göra Skrattande Det är ett bra sätt att hålla nervositeten i schack Tungan ute

Fnorpan
0

Uppdatering:

Nu i morse när jag knackade på in till Ninis, ja jag kanske är lite fånig men jag knackar så hon ska vara beredd på att någon öppnar dörren. När jag klivit in så hälsade hon som hon brukar genom att nosa genom gallret. Hon tog sig tid till en liten kelstund (klappa i buren) innan matte skulle inspektera hus, mat och vatten. Jag upptäckte något oroväckande Rynkar på näsan

Det finns något intorkat rött där hon brukar ligga vid matskålen och i huset men inga bebbar… Hon får iofs morot (en halv liten) varje morgon men jag är osäker på om det är det eller om något hänt… Gråter

devilsdaughter
0

ojdå.. Har du kollat överallt under spån och hö? Kollat henne i rumpan?

Fnorpan
0

#18: Jag vill inte stöka med henne för mycket eftersom hon inte gillar att bli plockad med, hon vill ha sällskap men bara bli klappad på sina egna villkor. Hon hade inte en allt för bra uppväxt innan hon kom till mig Rynkar på näsan

OM hon nu bara kissat rött pga morot och maskrosor (f'låt kom på att hon fick maskrosor igår också) så riskerar jag nog att störa henne för mycket (dag 32 idag) om jag börjar rota runt i spån och sånt.

Det röda finns bara på två ställen och det är inga stora fläckar utan i storlek som en hermelins baktass typ.

Ska jag riskera hela altet och tvångshålla henne för att kolla rumpa och sånt? Notera att jag rullar in henne i en filt för att kunna klippa klor och hon är inte en knä-kanin som sagt.

devilsdaughter
0

Hmm, du kan inte se hur det ser ut i rumpan utan att tvångshålla henne, alltså när hon skuttar runt i buren? Ser det blodrött ut? När det börjar torka om det är riktigt blod så blir det ju mörkt och brunt, är de det?

Förhoppningsvis är det bara rött kiss.. Skulle det hänt något så borde man ju ändå ha sett något i buren tycker man..

Fnorpan
0

Syntes inget när hon skuttade in i sitt hus i alla fall, inget som fångat mitt öga. Jag kanske bara är övernervös eftersom det är min första kull och helt oplanerad.

Tror jag fortsätter att vara lite nervös och orolig och kontrollera så gott det går när hon skuttar lite i buren.

En fråga dock: OM en kaninhona biter ihjäl sina ungar för att hon känner sig hotad, äter hon upp dem eller ligger de kvar? Usch vilken makaber fråga… Gråter men en jag likväl måste ställa för att döva min oro en smula.

Blenky
0

TS, har du känt henne på magen? På mina kan jag känna om de har fött sina ungar genom att känna lite lätt på sidan av magen. Om magen är spänd så har hon inte fött, men är den lös och inte så framträdande så har hon fått sina bebisar.

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

Fnorpan
0

#22: Ska kika på det genast!!!

-----------------------

Edit: Fyndet… Gråter

Vad jag kan känna så finns inga mer rörelser i hennes buk och när jag åter plockade upp bolådans tak för att kontrollera vad som stod på så hittade jag, efter lite, lite bökande enbart en bebis… Död… Ser ut som hon bitit den i buken men den kan ha varit dödfödd? Det måste hänt i natt då inget fanns i boet igår och inga blodfläckar fanns heller…

*krossad*

Vad gör jag nu? Förutom det uppenbara att ta hand om den döda kroppen? Rensar jag ur hela buren? eller ska jag vänta ett par dagar?

[hejhejnaffy]
0

Uch vad tråkigt! :(

Blenky
0

Men vad hemskt :'( Men du har iallafall gjort allt du kunnat, och det är viktigast <3

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

Fnorpan
0

#24 och #25: Ja det var inte detta jag gått och väntat på direkt och det jobbigaste är att berätta för barnen…

Frågan kvarstår dock:

Ska jag rensa ur buren? Vänta ett par dagar? Kontrollera något på kaninen? Någon??

Blenky
0

#26 Om honan inte längre är spänd alls så hade jag städat ur buren.

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

Fnorpan
0

#27: Då tar jag itu med det under dagen. Ska bara hämta mig lite först så hon inte blir stressad av att jag står och gråter och skakar… Gråter

Blenky
1

#28 Gör så. Kram

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

[Luppa]
0

Tråkigt :( Om ungen hade blivit biten i buken så hade hon nog problem med att få ut den, och hjälpte till med tänderna…
Håll lite koll på honan så hon inte börjar se hängig ut, i så fall kan det finnas ungar kvar.

Fnorpan
0

Ungen i boet var rätt stor i mina lekmanögon. kanske strax över 10cm? onormalt för en hermelin?

[Luppa]
0

#31 Var ungen väldigt smal? Blåaktiga fläckar? En äldre hona som får ungar för första gången kan som sagt ha problem med att få ut dem, och då kan ungarna bli avlånga pga den svåra förlossningen.

Strax över 10 cm låter extremt långt för att vara hermelin, inte ens mina lejonungar är så stora.

Fnorpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är jag precis kommen från veterinären där Ninis fått somna in och följa sina två små till de evigt gröna ängarna på andra sidan.
Det konstaterades på RTG-plåten att Ninis ungar var onormalt stora och med tanke på hennes ålder så är det inte konstigt att det gick som det gick. Men utan stamtavla på skuttisarna är det svårt att veta eller förutse sånt här. Och allt som oftast går det ju bra om naturen får ha sin gilla gång, dock inte denna gång.

#31: Nej ungen var inte onormalt smal och ej heller med blåa fläckar vad jag kunde se. Men jag kan nog aldrig svara med 100% säkerhet då detta skulle varit min första kull och jag inte har en måttstock. En oplanerad hoppsankull som slutade i katastrof Gråter

Ninis <3

juliafrojd
0

vrf fick hon somna in? :( R.I.P

Suskiv
0

Nej vad tråkigt Gråter

Fnorpan
0

#34: Jag var visst lite otydlig. Om man läser alla inlägg noga så kan man se att jag skrivit att "inget längre rörde sig i buken" och sen det ang död bebis samt veterinär där RTG gjordes och det låg en bebis kvar i magen…

Alltså ett förtydligande för er som inte hänger med:
*Ninis födde en unge som dog av skadorna hon åsamkade den när hon försökte hjälpa till att få ut den (bett i magen. Om bebisen dog på vägen ut eller efter vet ingen utom Ninis själv.
*Inga fler rörelser i magen vid snabb kontroll om magen var slapp eller spänd.
*Jag noterade en försämring hos Ninis menalt, hon var låg och därför åkte jag till veterinär.
*Där konsterades att det var som jag misstänkt, en unge kvar i buken och storleken var stooor på den.

Ninis fick somna in pga att bebisen i magen måste fått ligga minst ett dygn död i hennes buk om man räknar på när hon började boa med päls… Hon var sjuk, möjligen förgiftad av liket hon bar i sin mage. Att sätta henne igenom en OP och en massa antibiotika och rehab var inte något jag ville utsätta henne för utan större chanser för hennes överlevnad. Hon blev svagare minut för minut, det såg både jag och veterinär…

[hejhejnaffy]
1

Uch vad hemskt! :,( Styrke kramar till dig!

Stiinisen
0

Styrke kramar <3

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Fnorpan
0

#37: Tack, ibland är naturen grym Gråter men livet går vidare och jag har Bullen och hästen kvar i livet som behöver min omvårdnad. Glad Spenderat dagen med att sörja ordentligt så imorgon blir det minnestund innan jag städar ur hennes gamla boplats och ställer på vinden tills jag är redo att ta mig an en ny skuttis.

[Luppa]
0

Fy… Beklagar. Gråter

devilsdaughter
0

å nej.. vad hemskt! Beklagar verkligen!

dermot
1

Usch fy så hemskt! Gråter Styrkekramar!

Men detta kan också vara en läxa för andra att se till att inga äldre kaninhonor paras. Det kan sluta så här.. Oavsett om det är en planerad kull eller inte!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fnorpan
2

Vill tacka för all hjälp. Era tips? och idéer är vad som hjälpt mig att fatta rätt beslut genom denna månads strapatser med Ninis och Bullen.
Stort tack även för era kondoleanser, det värmer i hjärtat att veta att man inte är ensam i världen och jag hoppas att ni får lika mycket vänlighet tillbaka som ni visat mig <3

#34: Jag kan inte annat än att hålla med. Dock skall man hålla i åtanke att när man talar med veterinär så får man lika skillda svar som på ett forum som detta i frågan om man kan/inte kan alt bör/inte bör ta kull/ tillåta kull på äldre honor. 3 veterinärer har alla gett mig olika svar i denna fråga. En sa nja, en sa inga problem vid frisk kanin, och en sa inga problem punkt. 2 av veterinärerna meddelade mig att det alltid finns risker med födslar men endast en meddelade mig om riskerna med kull på äldre kaniner! Obestämd

Så i denna lärdom skulle jag vilja lägga till en viktig aspekt. Tar man kull "första-kull" på äldre kanin (vare sig det är ett hoppsan eller planerad) ska man alltid fundera över hur villig man är att riskera både kullen och sin älskade skuttis… OAVSETT vad veterinär och andra säger så är detta en verklig risk och det kan hända att man som i mitt fall mister hela familjen Skuttis…
Med facit i hand hade jag hellre betalat 2000 för kastrering och därav abortering av Ninis "hoppsan" än samma summa för rtg och avlivning… Gråter