fluglarver
min kaninhona som fick ungar för två månader sedan har endera fått mask elr fluglarver. Dock e jag inte säker på vilket. plockade bort 6 st idag och de var första gången jag såg att hon hade några. har varit bortrest i 3 dagar innan. dom såg ungefär ut som vanliga maskar, vita, men va dock lite mindre såg det ut som. Dock e jag inte säker på detta. Men hoppas att det inte är fluglarver iaf. Det e ju också rätt vanligt att djur får mask efter att domm haft ungar. Men undrar även om fluglarver kan smitta till ungarna nu när dom ennu inte är flyttade ifall det skulle råka vara det? om det är mask så har ju ungarna säkert mak dom med.
Mhv. Johanna & djuren
Jag tycker du ska ta hela familjen till veterinären för säkerhetsskull. För är det fluglarver så kan det gå snabbt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#1 okej… men inte brukar väl fluglarver smitta till friska kaniner utan sår och som inte är smutsiga? :/
Mhv. Johanna & djuren
Jag vet faktiskt inte hur smittsamt det är, men jag skulle inte chansa. Hellre en gång för mycket till veterinären än en gång för lite.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag undrar om du förstår hur allvarligt det är? Och att du inte kan vänta till imorgon? Antingen får du ta in varje individ, sätta under lampa, rota igenom hela pälsen kring rumpa o könsorgan ordentligt och plocka bort allt. Man kan tom behöva raka. Men det är liksom inget jag rekommenderar att man gör själv. Sedan behövs faktiskt ett rejält bad om det är detta. Inte hela kaninen men bakdelen o sedan torka. Men är det köttsår, jag menar.. då kan du inte göra detta själv. Då måste kaninen sövas eller iaf få lugnande.
Förstår du att larverna äter upp kaninen?
Avmaskning funkar inte.
Första frågan: har honan varit smutisg i rumpan, våt av urin eller bott i smutsig bur?
Här är fluglarver:
här är springmask:
som du ser helt olika saker: de ena är små genomskinliga glasnudlar.. o sitter mest på bajset.
Första är fluglarver som är ganska bastanta och de kan sitta över ett större område.
Egentligen önskar jag att jag slapp se sådana trådar här för att alla förstod att de måste åka in till veterinär direkt. Men jag hoppas att du gör det nu. Jag hinner tyvärr inte svara mer.
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/fluglarvsangrepp-kanin/
Du måste hitta jouröppet djursjukhus.
Roslagstulls djurklinik kan ge dig råd - men du måste ringa NU!
Du låter alldeles för lugn i ditt inlägg.. det är så illa att imorgon om du inte gör något kan hon vara så illa däran att hon måste avlivas. Plus att hon lider något otroligt under tiden.
jo du jag förstår att det är allvarligt att dom larverna isf skulle äta upp henne innifrån. Men jag sprang ut och kollade igen och "larverna" är halv genomskinliga men vet endå inte om det är mask elr inte. på frågan om hon har varit smutsig så ja. Hon har diarre ofta och har lång päls. Så hon har varit smutsig ofta. Och det är just det som oroar mig. För övrig är jag ensam hemma just nu så kan inte heller ta henne någonstans ikv.
Mhv. Johanna & djuren
kollade de båda länkarna och fluglarv e det iaf inte dom e mer genomskinliga men liknar inte springmask :/ dom har inte den där "svansen" efter sig
Mhv. Johanna & djuren
HM, om du inte kan ta dig någonstans: sätt igång och bada, ev raka (om hon inte verkar sårig), och plocka med pincett.. se till att du har bra skrivbordslampa. Då får du helt enkelt vara din egen akutmottagning. Det smittar inte så. De kommer om kaninen är smutsig och bajsig och urin-ig. Så är hon det, el varit de närmsta dagarna så är det förmodligen fluglarvsattack. Men så länge ungarna inte är smutsiga, bajsiga, kladdiga och de inte bor i värsta dynghögen så ska de inte drabbas. Det måste finnas något som lockar flugorna att lägga ägg där.
Hur stora skllle du säga att de är? Hur tjocka? Springmask är ungefär 5 mm långa, ½ mm tjocka typ.. jättesmå knappt synliga mao.
Kolla bunny burrito på youtube om du behöver hjälp att få kaninen stilla för att undersöka o tvätta o raka/plocka m pincett
Jag tycker det låter som fluglarv på det du beskriver omkring.. att hon är smutsig mm. Jag skulle iaf göra värsta jobbet ikväll.. med rengörning och plock o rakning. Jag väntar främmande. Men försök googla "medicated bath fly strike"
Man skulle vilja ha något lite tvåligt.. eftersom detta är allvarlig. Men å andra sidan så ska man inte använda tvål, så bäst kanske att inte göra det. Men byt vatten och var överdrivet noga. Och kolla de små också. Men är de rena så ska det inte vara någon fara.
Fluglarver kan ju smitta till andra kaniner. Men det går supersnabbt om kaninen har fluglarver och då lider den något otroligt! Hade en kanin förut som hade fluglarver, vi avlivade honom då han inte gick och rädda, efteråt så städade vi kaninburen och tog deras innebur till den andra kaninen då vi inte ville att han också skulle få det.
Klara & Tinycee
#8 larverna/maskarna är ca ½ - 1 cm långa och ½ mm tjocka ca vad jag uppskattar. Är väldigt genomskinliga och i en vit ton och ser inte alls ut som fluglarver. Dom rör sig inte heller och krälar på det där viset fluglarver gör. Så jag tror det är mask. Men är så förbryllad för skulle det inte vara för att dom är så många så skulle jag inte ens tvivla på att de är mask. Men har säkert plockat bort 15 st ikv. Och dom kmr som innifrån henne och ut. Städade hela buren åt både henne och min andra kanin. Kollade ungarna som inte hade några spår av varken mask elr larver. Och alla ungar var rena. Men jag har hört att kaniner kan få diarre av Springmask?
En vän till mig skickade just en länk till en film med fluglarv medan jag skrev den där texten högre upp och jag måste säga att jag blev otroligt lättad när jag såg den :') Hon har bara vanlig mask. Inte trodde jag man kunde bli så glad av att höra att ens kanin har mask. Men imorgon blir det att åka in till stan och köpa maskmedel.
Mhv. Johanna & djuren
Åhhh fan vad skönt! Det lät verkligen som det skulle vara det. Så underbart att det inte är det, och så himla bra att du fick hjälp. :') Så sköönt. Nu kommer då nästa fråga.. vad det är för mask. Men som det låter så ska det vara någon form av rundmask/springmask förmodligen och då kan du köpa axilur i flytande form, de har det ofta bakom disk på apoteket.
Det låter som springmask, och har du dessutom sett hur de rör sig och att det inte alls är som fluglarver så är det nog inte det heller.
Puuh. Och jag som visste att jag inte skulle kunna fortsätta att hjälpa utan var tvungen att gå för jag hade besök.
Alltså ibland kan det komma ut så många om kaninen är sjuk eller i obalans, men att få ungar är ju en enorm påfresstning för alla däggdjur så det kan ju förklara.
Ja, springmask, det är otroligt smittsamt och det har förmodligen ungarna också. men frågan är om man ska behandla ungarna? Det får någon annan svara på.
Det man kan säga är att är det springmask så är det inte särskilt farligt. Det varierar mellan att det sägs att det inte påverkar kaninen negativt alls, till att det är bra med lite springmask för tarmfloran, till de som säger att det är lite dåligt för att det är högre dödlighet bland ungar, sämre fertilitet och lite sådana små hälsoproblem. Men det är verkligen inget farligt. Men fortsätt hålla koll. Hur axilur ska tas finns olika skolor. Men diskutera det med de andra här imorgon.

jag hade en kanin som fick fluglarver och det gick över en dag…
hon hade varit ute hela dagen, framåt kvällen märkte jag att det var mycket flugor runt henne… bara att avliva.. tur att våran granne var jägare då :( det var det värsta jag varit med om
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_