Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 527 ggr
Finnsan
0

För lite mat?

Har en liten kille på 12 veckor som blir helt tokig då jag fyller på maten. Han får 1/2-1dl om dagen och äter upp allt på 2 röda, sen står den tom skålen till nästa dag. Hö äter han och har fri tillgång till men kastar sig på maten så fort den kommer. Är lite orolig för att han går hungrig.
Han äter cuni complete.

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Fnorpan
0

Min dvv gjorde likadant tills jag satte stopp eftersom han i sin iver ibland råkade bita i fingret istället för ex moroten, salladen eller så välte han hela måttet med pellets… Han var inte hungrig, bara gottis-sugen =o)

Mig veteligen behöver du inte oroa dig om du ser att han äter bra med hö och inte magrar =o)

minaninar
1

Nej men han tycker det är godar o enklare att äta cuni complete. Men höet är det viktigaste. Sedan är han unge, vissa säger att de kan ha obegränsat med pellets, men jag är lite tveksam till det. Jag skulle nog nöja mig med den ransonen och se till att ge hö gärna flera ggr per dag. Ge små givor hö och flera ggr, så han upplever han får "nytt". Det gör också mirakel för aptiten.

Dessutom kan du ju dela upp cuni complete på två ggr per dag? Det skulle jag nog göra ist för att han får allt fett o annat på en gång?

Är han inne/ute? I bur/frigående inne? Om han är frigående inomhus kan man också lägga pelletsarna runt lite varstans så han har något kul att göra. Även i buren kan man försöka gömma pelletsar lite här och där så kanske det tar längre tid att göra slut på dem? Matjakt brukar vara roligt.Oskyldig Och efterliknar naturligt beteende.

Fnorpan
1

#2: Det där med matjakten på pelletsen ska jag norpa av dig =o)

Finnsan
1

Tänkte precis som du skrev att han är unge och kan behöva lite mer, men tror det är lagom det han får då =) Han bits inte utan blir bara så otroligt glad  och hoppar på skålen =) Bits försöker han med om man ska klippa klor eller kolla tänder :/

Han är innekanin, men springer en hel del lös varje dag i hela lägenheten. Även ute. Ska testa med matjakten =)

delar man upp det så blir det ca 20 små pelletser i botten på matskålen :/ Ser jättelite ut även med 1/2 dl..

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

minaninar
0

hehe.. bra sysselsättning..Tungan ute

[Guldvingens]
0

Jag har omvända problemet ;) en 14 veckors hona som äter max 1msk pellets om dagen, och hon vräker i sig hö. Pellets är tydligen inge gott ;)

Suskiv
1

#6 Vilken pellets ger du? Våran rex var uppfödd på Djur och Natur och åt inte den. Cuni Complete och Meister-lampe äter hon gärna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Guldvingens]
0

Förstår inte varför jag ska tvinga i en kanin som nobbat 3 olika sorters pellets, det när hon uppenbarligen inte vill ha det.

Hon är i fint hull, har ett kanonhö och mår alldeles prima. Hon växer som hon ska ovanpå det. Så varför ska jag krångla med tillskott när det inte behövs?

Dessutom är väl detta lite OT. Menade bara för TS att kaniner är individer, vissa är matvrak (tokiga i pellets), vissa är inte det. Har dom hö som dom kan äta så svälter dom inte på 1 dl pellets om dagen ;)

minaninar
0

#7 Vilken klok rex hahahaaaCool

#6 Hö e gött!! Cool

#4 Ju äldre han blir, dvs. när han är runt 4-5 månader så kan man gott och väl minska pelletsmängden ännu mer till runt 1½-1 msk. De ska äta mest hö, närmare 90%. Höet måste så klart vara hyfsat bra. Inte från ica och inte dogman, och inte ett hö som verkar brunt, torrt, tunt och tråkigt. Om du bor så du kan hitta bra hö hos bonde är det en hit. Annars kolla om djuraffären har något bra. Djurfoder.nu har ett rätt bra grovt hö.