Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 486 ggr
Joie
1

Kloklippning

Hej! Jag tycker att det är lite svårt att klippa klorna på mina små kaniner, de hatar verkligen att vara uppochner och sprattlar och vänder sig hela tiden. Vet ni nåt bra sätt som jag kan hålla i dem? (har dem upp och ner när jag klipper klorna) Kan jag göra så att det här blir nåt de ser fram emot?

Tack för alla svar! :)

Bamse 08
0

Framklorna kan man ta när det sitter vanligt.

Då kan någon (eller om man klarar av att göra det själv) klappa kaninen medans så den inte vill gå iväg.

Sen om man gör bakklorna så kan man linda in de i en handuk och lägga de på rygg.

Då behöver man inte ha de på rygg så länge.

What doesn't kill you makes you stronger.

slarvigt
1

Jag hade samma problem som dig, med följden att min kanin inte ville bli upplyft dagarna efter kloklippning. Det kändes inte alls som ett bra tecken så då fick jag börja med annan, mer tålamodsprövande, metod istället. Numera så klappar jag honom på huvudet sådär så att han nästan hamnar i trans, du vet? :) Under tiden så tar jag lite på tassarna ibland. Ibland lyfter jag upp en tass och håller ett tag, och sedan klappar igen. Ser till så att han är lugn hela tiden. Om man råkat gå för fort fram och hållit i tassen så att han skuttar åt sidan, får man börja om och klappa ett tag igen innan man fortsätter. Sedan, när han har vant sig vid att jag håller i tassarna, så tar jag upp en tass och klipper en klo. Klappa igen. Peta lite på tassarna. Hålla i dem. Klappa, klappa, klappa.  Klippa en till.

På det här viset kör man kanske inte igenom alla klor på en gång utan man får klippa några stycken lite då och då istället. Det är såklart lättare att vara två när man gör detta, så att en kan klappa hela tiden, men det går bra själv också (för min kanin åtminstone). För mig och min kanin går det för övrigt utmärkt att klippa baktassarna på det här viset också.

Jag har sett youtube-klipp där man ger dem mat och låter de äta under tiden man klipper. Det tror jag inte skulle funka så bra för mig eftersom mat gör min kanin väldigt uppspelt. Jag tänker att jag i det här läget vill ha honom väldigt lugn, därför klappar jag istället för att ge mat.

AkaiTsuki
0

Klippa klor kan vara riktigt jobbigt men framklorna kan man göra som tidigare förklarat, dock det med bakbenen så fungerar inte handduk för mig. Så det är inget för alla kaniner men de fungerar på de flesta kaniner. Min kanin kissade på sig varje gång jag lindade in han i handduk även som det inte var hårt eller så, han gillar bara inte att bli inlindad

Favorit godis som belöning efter varit duktig och inte sprattlat brukar fungera

//Joanna

Joie
0

okej tack för tipsen! Ska testa allihop :)