Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 816 ggr
Sushifish
0

Fel foder.

Min syster har nyligen fått en kanin som äter gnagarblandning. Jag har sagt åt både henne och mina föräldrar att det inte är något vidare bra foder till kaninen, men dem vägrar lyssna (iallafall mamma+pappa). Jag har t om försökt visa en artikel här på kanin iFokus där det stod att det inte var bra, men mamma vägrade läsa.

Pappa säger att kaninens största 'passion' är att äta och har den ingenting att pilla i så har den tråkigt (eller någonting i den stilen), han menade alltså att pellets skulle vara tråkigare än gnagarblandningen. Förstår inte hur dem orkar tjafsa med mig när det ändå är jag som läst om vilket foder som är bra för dem och dessutom på en kaninsida skapad av kaninkunnigt folk = kanin iFokus.

Var bara tvungen att skriva av mig lite, visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden heller men eftersom den ändå handlar om mat och utfodring så…

KajsaM
0

Kan förstå dig! Päronen är ibland lite föör jobbiga ;)

Säg typ så här till dom;

Joo, kaniners passion är att äta faktist. Men inte fel mat. Utan vi ska ge den pellets, hö och massor med fruk/grönsaker. Och ha pinnar som aktivering. Om vi inte byter så kommer våran kanin dö pga fettma och fel mat.

Lycka till!

bollen_bella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaniner äter sådan där blandning, som man köper i djuraffär. Jag tror att det är helt okej för kaninen att äta sådan mat, i rätt mängd ocH mycket Motion. Men man får tänka på att ge kaninen "stödmat" som frukt å grönt och mm så att den får i sig all näring den behöver. Alla mina kaniner som jag har haft har ätit blandfoder, och de har mått jättebra, en blev 10 år:) Om jag kunde skulle jag försöka ge mina kaniner pellets, men de gillar helt enkelt inte det (det kan ju bero på att de är vana vid "bättre", de gillar nog mer blandmaten).

Om man vill ge blandmat som sysselsättning åt sin kanin är det ju fel som säkert alla förstått. Om den vill äta som sysselsättning, sätt upp hö och grönsaker så de får anstränga sig för att komma åt maten (kolla i djuräffär), och sätt gärna in grenar och lite knäckebröd som godis ibland.

Lotta_A
0

Förstår att det känns jobbigt. Fortsätt tjata tills dom byter mat.
Gnagarblanding är som sagt inte speciellt nyttigt. Det är för fett. Man kan ge litegran som godis om man vill men äter dom det hela tiden är det inte bra för kaninerna.
Pellets, hö och grönsaker är det dom ska äta. :)

Tina-A
0

Byt mat till pellets. Gnagarblandningen är inte bra någonstans..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Keligast
0

Det är likadant här hemma med min syrras kanin men hon ger lite pellets iallfall :/

Stravaganza
0

Oj.. :/