Skygg Kanin...
Hej! Jag har haft min kanin i ca 4 år nu och hela den här tiden har hon vart skygg. Hon har haft vissa perioder har jag märkt. Hon gillar inte alls att bli uppburen (jag sätter en hand under bröstet på henne och den andra under rumpan och så sätter jag henne mot mitt bröst så att hon får lite stöd) så ngra dagar efter att jag har vart tvungen att bära henne så "hatar" hon mig. Hon vill inte alls bli rörd, än mindre klappad och ger man matbitar så tar hon den och springer iväg… Det funkar häller inte att försöka klappa henne innan hon får maten för hon vill inte "kämpa" för den, hur god hon är tkr att den e. Under sommaren/senvåren är hon utomhus och under hösten/vintern är hon inne. Hon är mkt lugnare och kelvänligare när hon är inne. Jag tror, men vet inte säkert, att det beror på att hon får större frihet på balkonen och hela den är liksom hennes… Kan det vara så? Hur ska jag göra för att få bättre kontakt med henne? Är det möjligt att få henne att gilla att bli bärd? MVH // Ida :)
Att ha henne inne låter som en bra idé om du vill komma henne närmare. Då får hon mer tid med dig.
Vet inte alltid om man kan få en kanin att uppskatta att bil buren. Kanske att tolerera det.
Jag skulle tillbringa mkt tid på golvet med henne. Så skulle jag försöka hålla under bröstkorgen, kanske så hon står på bakbenen. Alltså ta små steg, baby steps, mot att lyfta och ha mkt tålamod och så kanske försöka ta upp henne ofta (om du kan utan atthon sprattlar ur din famn) och ge henne en snabb liten gos, sedan försiktigt sätta ner igen. Lugnt och fint. Även om hon hatar dig. :D Det konstiga är att efter ett tag kanske hon inte hatar dig längre utan kommer till dig och är mysig.
Men lugnt, fint, tålamod, korta stunder i famnen bara.. för att visa att det är bra och att det inte behöver bli långvarigt.. Vara mkt med henne på golvet osv. Det tar tid och är svårt, så är min med. Kanske blir de aldrig lika förtjusta i att bli lyfta o burna som vissa andra kaniner. Men då får man kela med dem på golvet.
Ska jag ta in henne nu? Över sommaren? Tror du det skulle hjälpa? Hon beter sig jättekonstigt. I vanliga fall när jag försöker bära upp henne så springer hon och gömmer sig (även i buten) men hon försöker inte bitas elr rivas. Sprattla gör hon däremot. Och spärrar upp ögonen så ögonvitorna syns… Men hon bet min bror idag, efter att han hade klappat henne lite grann. Hon bet mig för ca. 5 dagar sen oxå. Innan dess hade hon bara biti av misstag, när hon ville ta biten av mat från min hand… Man börjar ju bli lite rädd, och det blir ju inte häller bra, hon känner ju av min rädsla och så… Jag vet inte vad jag har gjort, förutom att bära henne, som gör att hon har börjat missgilla mig så mkt… Är det brunst? Det värsta är att hon bara kmr bli ännu mer arg på mig om jag ens försöker bäa henne och då kmr hon inte fram även om jag har mat…
Har hon alltid varit sådan, mer eller mindre? Jag tänker också att det vore bra om du kunde ha henne inne, för då ser hon dig oftare och blir mer van vid dig.
Vissa saker, som att tex bli buren, är obehagligt för kaniner och med vissa kan man behöva jobba ganska mycket. Min kanin går bra att lyfta korta stunder, men han är inte helt förtjust i sin sele istället, och om jag någon gång haft bråttom och varit slarvig och "tvingat" på honom den så springer han iväg nästa gång jag tar fram den. Därför ska man aldrig ha bråttom vad gäller de sakerna. Jag brukar få ta fram lite mat och selen, lägga selen på golvet, låta honom komma fram, lägga mat nära selen. Sedan ge honom mat medan jag rör vid selen. Sedan ge honom mat medan jag håller selen framför honom. Sedan ge honom mat medan jag lägger selen över honom. Osv osv. Det gäller att ha tålamod alltså ;)
I ditt fall skulle jag sitta med kaninen och vänta på att hon kommer till dig och sedan tillslut börja röra vid henne på de ställena där du rör när du ska lyfta henne. Ta tid på dig. Så som minaninar beskriver.