Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2937 ggr
KitoBonito
0

Vakna på natten

Hejsan! Jag är nu inne på tredje veckan som nybliven kaninägare. Jag bor i en etta på 40kvm och har alltså kaninerna i samma rum som jag sover (två unga hermelin-tjejer). Jag har upptäckt att de gärna busar runt på natten. Jag känner till att de är natt/gryningsdjur men fick tipset om att mörkerlägga deras bur på dagen medan jag är på jobb, i hopp om att de ska tro att det är natt/känna ro till att leka under dagen. På kvällen när jag kommer hem tar jag bort det och antingen fungerar jag som underhållning resten av kvällen, alternativt att de får springa lösa och aktiverar sig på det sättet. Det har fungerat helt okej, bortsätt för om jag är borta eller väldigt upptagen en hel kväll, vilket antagligen ger dem tillfälle att sova och lever sen loppan på natten.

Det är från och till ett stort störmoment när man ska upp 5:30 på morgonen :')

Är detta problem ni känner till och hur har ni gjort för att underlätta?

Tinycee
0

Jag har två kaniner på ca 3 månader som har utebur, så jag har ingen aning om vad de gör på nätterna. Vi brukar ta upp dem till våran sommarstuga och där bor de inne då det finns vargar, katter och massor av andra djur. Det man kan höra är när de dricker vatten precis när man ska sova.

De får väldigt mycket aktivering då både jag och min lillasyster fortfarande går i skolan och har sommarlov nu! En morgon i stugan så gnagde de på deras hus vilket man vaknade av. Men mitt i natten så sover de.

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

[Tilde]
0

Åh jag hade kaninerna med mig till Sverige på semester när jag hälsade på familje och eftersom en av dem kunde rymma från utehagen så flyttade jag in dem till mitt rum. Jag kunde alltså inte alls sova om nätterna! Jag var tvungen att ha en extra-bur till dem i ett annat rum. Tungan ute Så jag har tyvärr inga tips? till dig, haha. Här i Danmark bor de på balkongen, så jag slipper allt oljud.

Fnorpan
0

Jag hade min hermelintjej i en 30kvm's lgh i närmare 2 år och tro mig när jag säger att ibland är hörselpluggar ens bästa vänner =o) Finns bra på apoteket som formar sig efter dina öron Skrattande

Lycka till!

minaninar
1

Öronproppar.

Går de fritt under natten? Eller i bur?

Om de är i bur under natten, sätt tyget runt buren när det är nattinatti-dags. Det är förmodligen så att om du gör "natt" mitt på dagen så rubbas deras rytm också?

De behöver för övrigt dagsljus för att må bra.

Kanske hjälper. Men öronproppar är väl bäst, för då måste man inte trixa så mkt med dem, och så behöver du liksom inte oroa dig, då vet du vad du har.

impo123
0

Hade samma problem förut. Men tillslut blev det som en vana. Så nu är det inte något som stör mitt sovande. :)

// jennifer

KitoBonito
0

Tack för era svar!

Öronproppar har jag otroligt svårt för, min överlevnadsinstinkt är för stor ;D Men ja, självklart behöver de dagsljus, det hade jag inte tänkt på.

Jag avvaktar, annars får jag helt enkelt flytta ut dem i hallen när det är sovdags. :)