Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 888 ggr
ciss
0

Kloklippning, ålder

Läste artikeln om kloklippning och den var verkligen JÄTTEBRA, men det står ingenstans **hur gammal kaninen ska vara när man ska börja klippa klorna.
**
Ungefär hur gammal alltså. Min kompis fick sin kanins klor klippta när den var 7 veckor, innan hon hämtade honom (tidigt, jag vet).

Englas klor är supervassa och det gör ont när hon hoppar upp på axeln eler så, så jag måste nog klippa dem snart.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ekman
0

Jag börjar inte klippa dem unga kanienrnas klor först dem är ca 1 halv år nåt sånt mellan 1 halv till 1 år bäörjar jag klippa deras klor tycker det är för tidigt innan…

seadn ser man ju när dem behövs klippas det är ju ockås olika till varje kanin en dels klor kansek växermer en va någon annans klor..

Det bästa sättet är att hålla koll själv du ser jus jälv när det behövs så…

Tina-A
0

Kaniner brukar ha väldigt vassa klor när dom är små, men det är inte så mycket till klor. Att klippa klon verkligen kan man göra vid ungefär 4 månader, tidigare om man ser att de är väldigt långa.

Måste man klippa för att de är så vassa så ska man enbart klippa yttersta spetsen, eller fila ner det vassa med en vanlig nagelfil.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

1#: Tack för ditt långa och bra svar! Jo, som du säger så växer de olika. Emilo (bror) har inte alls lika långa eller vassa medans Englas är som små knivar.

2#: Tack för ditt svar Tina! Har ingen nagelfil, eller jo, har massor men de är så otroligt stora att det blir nog lite problem. Får väl köpa en imorgon! :)

Tror ni att jag kan klippa den yttersta spetsen? Hennes klor är mer som knivar än som klor ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

#3: Ja, du kan klippa yttersta spetsen, då ska dom inte vara så vassa längre! Försiktigt bara så du inte klipper för mycket :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

alla mina kaniner var redan vana med att uppfödaren klippte klorna.

KajsaM
0

Jag tycker att uppfödaren ska välja kaninen vid det. Sedan ska ägaren klippa klorna regelbundet fast bara toppa. Pytte lite. Man kan också fila klorna :)

Stravaganza
0

Nu fick jag svar på frågor jag ville ställa. :D