OT setat eller suttit
heter det suttit eller setat.
Jag har setat på hästryggen jätte länge nu
eller
Jag har suttit på den här stolen super länge nu
kan man säga båda?
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Suttit! Det andra har jag aldrig hört, lokal dialekt? Hi hi!
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Suttit :)
Det andra har jag inte heller hört innan :P
"jag har suttit på en hästrygg jätte länge nu" heter det ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Setat och suttit fungera bägge två, fast på de meningar du har som exempel, så skulle jag satt tvärt om.
Jag kommer från STockholm, Tensta och jag säger setat, eller suttit ;) .
#3 Fast i skrift och "riktig" svenska säger man suttit :)
Setat är dialektsgrej bara
Jag säger suttit… Setat är dialekt, min pappa säger t.ex. setat ibland :P Västmanländska, haha
Suttit, setat är dialektalt. Jag är från sörmland, säger aldrig setat.
Däremot säger jag både pumla och ids (så går den när man pluggar i Luleå ett tag)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Näpp, enligt SAOL (låt vara 1986 års utgåva) är suttit förstahandsalternativ, men setat går lika bra. Sitta, satt, suttit eller sitta, setat, suttet.
#7 beror väl på vad man räknar som "lika bra". Folk förstår självklart vad man menar, oavsett om man skriver setat, suttit, suttet etc. Blir en helt annan sak när man pratar om korrekt skriven svenska. Till och med "hen" finns väl med i SAOL nu? Med andra ord, SAOL förändras i takt med att nya ord börjar användas, och det finns en del dialektala ord med i SAOL. :-)
#8 Vad är "hen"? :o
#9 Hen är det könsneutrala alternativet till hon och han. Används när man inte vet könet eller inte vill avslöja könet.
Är den svenska motsvarigheten till finskans hän.
#10 Ahaaa… Jag brukar skriva h*n och säga "han/hon" eller "den/det", aldrig hört någon säga hen. På danska betyder det ju något annat… "Hvor skal du hen?" 
#11 Precis det ersätter h*n, han/hon och den/det. Skitbra ord.
Sen finns det några jönsar som hatar ordet eftersom de tror att hen ska användas när man vet könet. Som att man ska kalla sina egna barn hen för att göra barnen könslösa. De är troligvis lågbegåvande eller bara allmänt dumma.
# 12 Jag tycker inte om hen, oavsett sammanhang. Och det finns faktiskt de som använder hen även när könet är allmänt känt. Finns bland annat en förskola i Stockholm som använder det. Och jag hade en klasskamrat på gymnasiet som en dag ställde sig framför klassen och krävde att alla skulle börja kalla henne "hen" istället för hon. Bara för att man inte håller med dig om "hen" så behöver man ju faktiskt inte vara lågbegåvade eller allmänt dumma, vi har ju alla olika referensramar och har varit med om olika saker som får oss att värdera saker och ting olika. :-)
hihi, nej jag vet att det igentligen heter suttit då min mamma är svenska lärare men jag säger oftast setat. Jag kommer från stockholm (värmdö)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#13 klart det finns folk som använder hen i fel sammanhang, det visar bara att de inte förstått.
Förskolan låter förövrigt helt horribel och inget jag skulle sätta mina barn på. Är personalen så dumma att de inte kan förstå hur ett ord ska användas, vad mer är de inte förstår. De kanske tror att genus går ut på att förbjuda flickor att leka med dockor och tvinga pojkar att göra det. Att det finns knäppisar i skolan och förskolan är inget konstigt med tanke på vilka intagningskrav det finns till de utbildningarna. Vem som helst kan bli lärare (sen kräver de högre lön eftersom de eligt sig själv gör ett jobb som ingen annan kan göra)
Jag är från Stockholm, Värmdö och jag har aldrig använt setat istället för suttit. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga setat :)
#15 Personligen tycker jag att lärare är det viktigste jobbet som finns! Kanske inte lärare på förskola då, men gymnasiet och universitetet! Hur annars ska man lära sig allt man behöver för att få ett visst yrke? Självklart borde de få mer i lön! Utan lärare(/professorer) skulle det inte finnas några utbildade människor 
#8: Visst förändras SAOL, ord tas bort och ord tillkommer. Det var därför jag nämnde utgåvan. SAOL innehåller det som är "godkänt" som svenska av Svenska akademin. När ord tas med där räknas de som "korrekt svenska" och inte länge som dialektala. Fast jag rörde ju till det som vanligt …
"hen" är för övrigt ett förträffligt ord, eftersom kön väldigt ofta är ointressant när man talar om människor, men läsarens/lyssnarens reaktion ofta färgas av vilket kön som omnämns. All heder åt SAOL om det är med där!
#17 Lärare på förskola är minst lika viktig! Det är där grunden läggs för framtiden. Jag vet själv, då jag vikarierat som förskolelärare och ska läsa till det. Så det är minst lika viktigt jobb som alla andra lärarjobb.
#18 Fast i SAOL finns ord som "keff" och "guss" vilket inte är svenska på något sätt! :/
#19 Mjo, klart det är viktigt, men inte lika viktigt som högre upp i skolan, tycker jag. Det behövs ju inte lika mycket av läraren att ta hand om barn och lära dem enkla saker som att lära ut på högre nivå. :) Alltså är det lättare att bli lärare på grundskolor.
#20 Där har du fel, det är minst lika viktigt men på olika sätt.
Jag har varit vikarie klass 1-6 också, det är väldigt tufft kan jag säga, högstadiet vägrar jag, då dem flesta är uppnosiga osv där.
Så det är inte svårare att vara lärare på gymansiet eller högskola. Visst kräver högre utbildning men är inte mer jobb att göra på jobbet :)
#20 Fast när dialektala ord sprids och används mkt, så kan de bli en del utav det svenska språket. Så om keff och guss finns med i Saol, så får de nog anses vara en del utav svenska språket. De allra flesta vet ju vad orden betyder, en del använder dem i vardagspratet och somliga använder dem på en mer skämtsam nivå. Språket utvecklas och förändras ju med tiden.
#22 Det är ju nästan ren turkiska. Inte svenskt på något sätt… Bara det att invandrare använde de orden så mycket för ett antal år sedan. Aldrig hört någon säga keff eller guss sen jag var 13-14 dock (då det var populärt)
#22 Keff & Guss har jag aldrig hört, lärde inte vi oss i skolan:P Och ingen som sagt i vardagen heller, aldrig hört xD
#24 Nej precis, det är ju ord tagna ur turkiskan som invandrare har använt (ofta de som har varit i "coola" gäng), men som ingen längre använder. SAOL tar in massa icke-svenskt nu för tiden. :/
#12 Jag gillar inte heller hen. Det låter dom ett djur. Ja, höna på engelska får mig nog att tänka på det. Och sen är det nog för att många övetaktiva i genusfrågan är de sim förespråkat och lyft fram hen mest. För de flesta jag träffat på överdriver. Deras döttrar får inte ha klänningar eller rosa. Barbies är inte att tänka på. Killarna ska helst leka med dockor och dockvagnar och gärna några glittriga blommor på tröjan. Namnen väljs så könsneutralt som möjligt osv Sånt tycker jag är dumheter och fånigt. Men jag känner mig inte lågbegåvad för att jag ogillar ett ord utav flera anledningar.
#25 Har typ inte haft en enda invandrare på någon av mina skolor jag gått på, så kanske därför jag aldrig hört det ;)
Dock är ju många svenska ord, inte svenska ord från början, utan tagna ur t.ex engelskan
#27 Haha kanske det :P
Ja det vet jag, t.ex. radio och sånt, men jag tycker att om det redan finns flera bra synonymer på svenska, varför då ta in ytterligare ett ord för det på ett annat språk? Keff = tråkig/dålig och guss = tjej. Helt onödigt :/ Har dessutom för mig att ordet "tjej" kommer från turkiska också från början?
#23 Tycker att det används lite i förorten fortfarande. Absolut inte som när de kom. Men det är ord som är med i låtar. Filmer osv. Och det blir ju en del utav svenska språket. Att det kommer från annat språk är ju inget ovanligt, kolla på cool, paraply och en väldans massa andra ord. Andra språk influerar ju vårt. Och ju mer länderna mixas, ju mer kommer språken påverka varandra. #27 Har du inte hört Dogge och Latin Kings? Där har vi nog grunden till att keff och hus spreds och blev vedertagna ord i svenska språket :)
De sa "keff" en gång i ett barnprogram som min kusins son satt och kollade på, han tyckte jag skulle förklara vad det var… blev lite invecklat för jag visste inte hur man förklarade det för en 4-åring xD
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#29 Inte mycket nej, lyssnar inte på sån musik alls ;) Usch haha :P
#29 Lyssnar inte heller på sån musik! Tycker också det är om att säga att spanska ord borde komma in i engelskan i USA för det bor så många latinos där. Vi behöver inte keff och guss i svenska språket, vi har egna ord för det! :) Om det däremot inte finns någon bra synonym (t.ex. som till ordet "random", slumpmässig passar ju inte alltid så bra), då tycker jag att det är ok att använda ett utländskt ord :)
Haha, hela den här diskussionen börjar påminna mig om min svenskalärare jag hade i högstadiet. Istället för att lära oss "riktig" svenska så ägnade han otaliga lektioner åt att lära oss invandrarsvenska. Vi fick översätta vanliga svenska texter till invandrarsvenska och viceversa, och fick i princip läxa att lära oss vad guss, keff etc betydde.
Det var minst sagt en annorlunda lärare. När han inte lärde oss om invandrarsvenska så sjöng han låtar med mitt och klaskamraternas namn i eller berättade historier från sitt liv. 

#32 Inte mun genre heller men här hört en hel del ändå. Jag tyckte det har en viss charm med sådana ord oxå. Och även cool, har vi ju andra ord för. Likaså awsome, som används dom aldrig förr bland yngre. Parta/party, softa, chilla, spreja, tagga… Ja listan bland väl använda ord kan göras lång. Den här vi ju väldigt många ord som många tror är svenska men som är om inte direkt tagna, väldigt snarlika olika utländska ord. Tror att även engelskan influeras utav andra språk. Därför utvecklas också de olika engelska språken olika och olika ord används till samma saker i bla å amerikansk, engelsk och australiensiska engelska. För 100 år sen tyckte många vuxna att ord som är fullt naturliga i vårt språk idag, var främmande och konstiga. Kanske oxå onödiga. Men så länge orden används utav en större grupp människor, så är de ju nödvändiga. Sen är det ju bra att det finns regler så att kränkande och riktigt otrevliga ord inte får användas bara för att vissa tycker att de behövs.
#34 Ja det vet jag :) Genre finns ju för det inte finns något sånt ord på svenskan… Garderobe lika så (klädskåp kan man väl säga, men det låter som ett städskåp fyllt med kläder). De andra orden är ju ändå inte med i SAOL, typ "awesome" står inte med där. Det är bara något man säger. Det tycker jag att all slang ska vara, inte RIKTIG svenska, men slang. Enligt mig gör SAOL fel i att ta in utländska slang-ord i svenskan. Jag kommer personligen aldrig att acceptera "keff", "guss", inte heller "awesome" som svenska. Chilla och såna ord är inte heller riktig svenska för mig, utan slang det med.