Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4602 ggr
Saffran.
0

Edel

Uppfödaren till min tingade kanin har Edel som pellets. Så jag tänker, varför inte fortsätta med det? Men jag undrar om Edel är bra och om ni vet om det går att köpa på granngården eller arken zoo? :)

Saffran.
0

Förlåt att jag puttar samma dag. Men jag måste få svar innan kl. 12.00, då vi ska åka och köpa pellets mm. Så är Edel bra? om det nu ihuvudtaget finns på arken zoo eller granngården. :)

[hejhejnaffy]
0

Finns att köpa på lantmanna m.m ;) Jag tycker det fodret är super!

Saffran.
0

#2 Tack såå mycket för svaret! :D

[hejhejnaffy]
0

Ingen orsak :)

minaninar
0

Edel är väl inget vidare, hittar just nu ingen info om värden på fodret men har för mig att det är som med flera av de andra, för lågt fiber, för högt fett, för hög protein - för sällskapskaniner. Men en pellets som skulle passa dem som föder upp för slakt.Tungan ute

Oxbow (först den för unga djur sedan den för vuxna när kaninen är typ 4-5 månader).

På arken kan man köpa cuni complete, möjligen har de oxbow för ungdjur, men inte säker. De är mkt bättre värden på de fodren.

Saffran.
0

#5 Dem hade inte Edel så det blev Versele-Laga Cuni Pro, då jag har hört att det är bra. :)

Fridaaaa
2

#6 Då måste övergå långsamt till nytt foder om du ska byta. Så du får köpa edel och sedan övergå långsamt till det andra du ska byta till eller hoppas att du får med lite edel som du kan ha som övergångsfoder.)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
1

Det låter bättre. Jag är ganska så säker på att den har bättre värden, även om proteinet ligger lite högt, men förmodligen helt okej för kaninunge. Kaninen kommer nog tycka om den också den var himla poppis här hemma iaf. Skrattande

Saffran.
0

#7 Ja det vet jag. Jag kommer få med mig övergångsfoder av uppfödaren. Så det är ingen fara. ;)

#8 Vad bra! :D

Fast när jag läser innehållet så hittar jag inget med fiber… fast det kanske är det i örterna och fröerna? Obestämd

minaninar
0

Det ska stå näringsvärden?

På nätet hittade jag att fibermängden är 20%, det är betydligt bättre än edel, djur&natur, lottie, rabbit royal (?), och dem. Men ändå tycker jag det är minimum. Men det duger alldeles utmärkt. Proteinet hade jag glömt att det var så pass högt i cuni (complete o pro). Men ger man inte tokmkt så är det också okej.

Det finns bättre foder, men det där duger alldeles utmärkt och skulle du bli hemskans intresserad av foder så finns det foder-trådar där du kan få reda på mer.

Saffran.
0

#10 Då ska jag nog hålla mig till det här fodret framöver, kanske byter senare någon gång. Tack för hjälpen och faktan. :)

Fridaaaa
0

Sedan är det ju så med, att höets värden osv är viktigast :P

minaninar
0

#12 Jepp så är det. Så satsa på att hitta bra pris på foder. Såg att kaninen kommer från Stockholm/Arlanda-trakten? Då finns det en del hästgårdar norröver som säljer hö.

Saffran.
0

#12 De såklart. Men jag har ingen bonde i närheten som jag vet säljer hö. Fast jag har frågat min kompis som också har kanin om hon vet någon, men hon har inte svarat än. Så just nu har jag köpt hö från djuraffären, bild och märke finns på bloggen (http://bunnystory.blogg.se/). verkar det höet bra? :)

#13 Men jag bor inte där, jag bor i Västerås. Så det är lite jobbigt om jag ska åka en och en halv timme varje gång jag ska ha nytt hö. ;) Läs också svaret jag gav till frida. :)

Saffran.
0

Oj, jag skoja bara.. hehe *host* , det står inget märke x)

Fridaaaa
0

#14 Oj vad mycket du ger för toa-lätt, jag gr runt 60 kr för 20 liter (har till katterna) :P
Syns ingen bild på höet? bara påsen:P

minaninar
0

Det ser jättefint ut.. KOllade på hemsidan. Cuni Pro ser ju jättegod ut!

Höet ser man ju inte, men papperspåsen ser ju väldigt förtroendeingivande ut. Nej men bor du där, då ska du naturligtvis köpa av bonde där.. eller från djuraffären, drog bara slutsatsen att om du skulle köpa kanin där, så bodde du kanske i Stockholm..Tungan ute

Toalätt finns i större påsar att köpa på nätet och få hemfraktade ibland. Typ 80 liter eller nåt? Då blir det billigare, om du fastnar för toalätten dvs. Hampa, yes, det är mysigt. Min kanin älskar det i sina toaletter, han har börjat dissa peewee efter att jag började ta hampa till vissa av hans to-or. hampan hade jag ju ursprungligen köpt till buren, men eftersom den åkt in i garderoben ska man ju använda hampan till nåt bra.Skrattande

Saffran.
0

#16 Ja, det var det ända priset dem hade där. ;) vissa har otur beroende på vart affären ligger.. xc

Aa, vet. men jag tänkte att det stod att det var lokalt. Vill inte öppna förpackningen fören jag ska änvända det. Då ska jag lukta och känna på det. :)

Fridaaaa
0

#18 Dock är det inte bra att det är instängt så för länge.
Måste få komma till luft.

minaninar
0

#18 Det låter klokt.

Jo, det varierar, jag har också köpt i affär, mkt dyrare. Men sedan om föräldrarna kan hjälpa en att betala med kort på nätet så kan du också köpa så.

Men tycker allt ser jättbra ut. nu är du väl förberedd att ta emot din lilla älskling.Skrattande

Saffran.
1

#19 Just därför det ligger i en pappersförpackning. Men jag kan ju sticka några hål i påsen också? :)

#20 Haha, ja jag är en klok kvinna jag.  Cool

Har inte direkt hittat något bra hö på nätet, och mina föräldrar tycker det är jobbigt om jag ska beställa hela tiden.. :/

Vad bra! Kul att höra det från kaninägare som haft kanin länge. :3   Längtar sååå mycket tills jag ska få hämta honom. x))<3

minaninar
0

Hehe, ja du verkar vara en klok kvinna.Cool

Ja, pappersförpackning är ju inte tät på det vis som en plastpåse, så det behövs nog inte ens hål, om jag vågar lägga mig i det.

Nej, är höet där bra, så är det toppen. Det är säkert ok eller tom riktigt bra, det beror på djuraffären, de kanske bryr sig och har fixat fram något bra. Är man nyfiken kan man ju fråga dem var de tar sitt hö och om det finns någon analys. Det är ju iaf inte dogmans sk*t-hö. Vad som helst är bättre än det. Och nu har du en bra pellets där också vitaminer o annat är tillsatt som komplement.

Hehe.. jag har inte haft så länge.. jag har bara läst på väldans mkt på sista tiden..Skäms Från massa olika håll. Men Frida har ju haft länge.Skrattande

Fridaaaa
0

#22 Ja jag har haft kanin sedan jag födde stort sätt, men man blir aldrig fullärd ;)

minaninar
1

#23 Helt OT, men din mamma är väl uppfödare? Det är coolt att det liksom går i arv.

Saffran.
0

#17 Oj, såg det där inlägget nu, hehe, har missat det.. ^^

Visst gör det! det ser natuligt och nyttigt ut. cx

Tänkte också så med papperspåsen… :p Nej det är ju inte lätt för dig att veta var jag bor. ;)

Det fanns också större påsar där, men vi hade så mycket att bära på så det blev bara att vi tog en liten förpackning. x) Har för mig att den stora var 80 liter, men har ingen aning om vad det kostade. :)

Förstog inte riktigt vad du menade där på slutet.. Men du gjorde en glad smileys så jag tar det som något positiv. xD Menar du att du har hampa i lådan? :p

Fridaaaa
0

#24 Hon har fött upp lite kaniner men även marsvin. Just nu föder hon upp fåglar, det är vad hon orkar med, för sig rygg och nackes skull. Så djurintresset ligger i blodet ja :)

Saffran.
0

#22 Okej. Då låter jag den vara tills den behövs. :)

Ja, jag hoppas på att det är bra. Kanske kan våga fråga någon gång som du säger. :3  Haha, jag har hört att det är ett sk*it hö som alla säger. Så ska nog hålla tassarna borta från det höet. ;)

Jaha. Det låter som du haft väldigt länge. :) Har hon säkert. :3

#23 Word. :)

minaninar
0

Ja, man ska alltid fråga. Speciellt när man köper saker och tjänster. Hos veterinären och i affären, man har ju rätt att få veta saker om det man ska ge sina kaniner! Då får de också klart för sig att folk bryr sig och kanske kan man hoppas anstränger sig lite.

Saffran.
0

#28 Det är ju sant! Då ska jag absolut fråga nästa gång jag är där om var det kommer ifrån. :)

Du verkar vara en klok kvinna du också. Cool

minaninar
0

#25 Det var ju bra att det blev liten påse, då har du ju chansen att kolla in höet innan du köper stor. xD Perfekt!

#26 Ja, kaniner kräver ju lite mer, man måste böja sig ner en hel del t.ex. Eller vara bekväm med att gå upp och ner från golvet. KOmmer få värsta musklerna. UPp och ner, upp och ner.Tungan ute Men fåglar låter kul med. Och små svin så klart.

Saffran: jo jag menade: jag hade först bur han kunde gå in och ut ur. DÅ skaffade jag hampa som strö. Sedan när han aldrig använde buren ändå, så gtog jag bort den, men hade massa hampa kvar. Alltså började jag ha det i hans toalådor som står strategiskt placerade runt i hemma hos mig.

[hejhejnaffy]
0

Saffran: tyckte inte att du skulle byta Avatar, den du hade var ju fin!

Saffran.
0

#30 Fast jag menade toa-lätt påsen. ;) Haha, lätt att missförstå. ^-^

#31 Haha, aww… tack. :3  Men jag tycker han som är på bilden nu är sötare. Kyss

minaninar
0

Jaha.. haha.. jaja.. whatever. Det blir bra är jag övertygad om. Annars får du gå tillbaka o kasta höet på dem och klaga. Men som sagt, det är säkert bra. Cool

Saffran.
0

#33 Haha, det ska jag. xD

Kiyona
0

Du kommer bli en jätte bra kaninmamma!

Fint med människor som förbereder med att läsa på och lära från andra kaninägare innan man tar hem sin kanin!

Finns alltför många som skippar att läsa på och varken frågar eller lyssnar på andra med erfarenhet och allt blir helknas och ddjuret blir lidande.

Sa en upp kontakten med en bästa vännina av den anledningen hon lyssnade aldrig och jag blev utskälld av hennes mor hipp som happ och det gick inte att bara se på. Stackarn….

Lycka till iallafall! Allt kommer nog gå väl! Ladda upp bild på det lilla monstret också :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Saffran.
0

Tack, vad snäll du är. Det betyder verkligen mycket. :') Ja det är hemskt. Så synd om de stackars kaninerna, dem väljer ju inte vilka dem hamnar hos. Modigt av dig att ge henne "sparken". Det gjorde du helt rätt i. Tack, det hoppas jag. :) Kan inte ladda upp bild just nu då jag sitter vid iPaden. Men det finns bild på honom på min blogg (bunnystory.blogg.se) och ett inlägg som heter "Vad ska han heta?". ;)

[hejhejnaffy]
1

#32 ja han är söt! :)