Kaniner i regn m m...
hej! Våra tio veckor gamla lejonkaniner bor i stor betesbur m helt skyddad husdel, både golv, väggar och tak, men väljer ändå att sitta i regn ( under parasoll) på fuktig mark och ibland på hyllan. De blir blöta i pälsen! Kanske en dum fråga: Är detta OK eller farligt? Kaniner lever ju 100% ute i det vilda och dessa är uppfödda ute men de har ju inga bon under mark direkt… De har heller inte förstått att de ska dricka ur flaska utan dricker bara ur skål. Hur vänja dem? Vi har också svårt att vänja dem vid lyft men de är otroligt tama i övrigt så vi är oroliga över att hålla på för mkt m lyft och tappa deras förtroende. När måste vi börja träna dem på detta? Snart kommer tiden då de ska in i sin riktiga utebur på samt kloklippning m.m och då måste det funka… Klippa klor har vi ju heller inte kunnat göra! Är det lagom nu? Sylvassa klor! Många frågor och har läst tusen inlägg här och böcker men får liksom ändå inte tillräckliga svar. Tacksam för hjälp : )
Har dem tak och skydd (vilket dem ju ska ha) och dem ändå vill vara i regnet är det ju upp till dem, det är ingen fara :) Vissa av mina kaniner gillar också att sitta i regn ibland :=D
Dem kan väl fortsätta ha skål? Det är det bästa vintertid :) Alla mina ute kaniner har skål numera :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
*dubbelt*
Jag vet faktiskt inte om dem mår dåligt av regn. Men det kan finnas en risk att dem blir förkylda. :/ Om dem bara dricker ur skål, tycker jag du ska låta dem göra det. Det släcker törsten bättre. ;) Det är nog bäst att öva på lyft så tidigt som möjligt. Öva gärna även att bära dem på rygg. Det kommer underlätta kloklippningen framöver. :)
Säger som Frida, om kaninerna sitter ute i regnet trots att de har tak/hus att sitta under så är det upp till dem och ingenting de mår dåligt av.
Att de enbart dricker vatten ur skål kanske är bättre vintertid, men jag förstår även att du vill att de ska dricka i flaska. Mina kaniner har hela tiden haft skål för att de inte fattat flaskgrejen, trots otaliga försök. Men nu har den ena börjat dricka i flaska efter att jag smetade in pipen med frukt som hon tyckte om. Då slickade hon på den och insåg att det samtidigt kom vatten. Så det kanske är något du kan prova?
Jag har inte haft kaninungar, så jag vet inte riktigt hur klorna är vid 10 veckor. Men många uppfödare klipper ju sina kaninungars klor när de är leveransklara vid 8 veckor, så det ska inte vara några problem att klippa dem. Är du osäker på hur du ska göra kan du ju gå till en vetrinär eller någon annan mer kunnig första gången för att se hur det går till. :-)
#4 Jag har gjort så, på dem kaninungar jag fått hem eller även vuxna som sprattlat, att en sitter på en stol och håller kaninen (med tassarna utåt då)och en klipper klorna :) Fungerar här.
Ni har ju inte haft dem så länge och dem är unga, så tar tid innan dem känner tillit till er :)
Och tack Saffran : ) De sprattlar så in i bängen så fort vi försöker lyfta dem. Känns helt omöjligt att få ner dem på rygg när de kör igång m tassar å klor :/. Vi är så rädda att de ska bryta ngt!
#7 Man måste inte ha en kanin på rygg :)