Hjälp :(
Hej :) Jag är en tjej på 12 år och ska få min alldeles ena underbara kanin som är 4-5 år gammal hon heter Willie och är en Teddyvärdurs kanin. Jag ska få den av min halvsyster som inte bryr sig om den och jag svär på heders att jag ska ta hand om den klipp klorna och allt kamma den borsta den mata den! Jag har till och med skrivit ner allt! Men jag behöver lite hjälp ändå! Jag har träffat den och gisses vad hår! Jag vill veta om det gör ont på ninnisen om den bär tofsar? Vart och när ska jag klippa den? Tack så jätte mycket för svar! <3
Skulle behövt lite hjälp
Det är nästan en sådan kanin som på bilden.
man kan sätta upp "luggen" på dom i en toffs men bara man inte sätter den för hårt för då kan det nog göra ont.
vissa kaniner som får mycket hår runt ögonen så det irriterar dom kan man klippa runt ögonen, men var försiktig då! Om det fastnar mycket bajs i rumpan på dom kan man klippa bort håret där också, men somsagt var försikitg så du inte klipper på kaninen! :)
Tack så mycket en fråga. När ska man mata kaninerna? Tack för svar
Jag matar mina 1 gång om dagen, på kvällssidan.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Klipp den så att den ser bra omkring sig, men klipp försiktigt.- Bästa saxen är en riktigt bra tygsax, om din mamma kanske har en tyg/sysax. Tofs - hmm, alltså jag tycker inte det är så bra idé. Kanske man kan göra nån gång typ 3 minuter eller vad det tar att ta några söta foton? Men inte gå runt med. Det drar ju i huden på den och är inget som kaninen tycker är kul.
Men fasligt söt är den. Bra att du tar över om din syster inte bryr sig om den. Det finns massor att lära. Börja läsa de artiklar som finns här och googla frågor på nätet, så hittar du mycket.
Ja på sommaren måste väl de där kaninerna klippas en smula. Men var extremt försiktig, eller be din förälder. Klappa och massera mkt innan så att du lär dig känna i fingertopparna var huden slutar och pälsen börjar, massera så ofta och mkt som möjligt. Sedan när du ska klippa så kommer fingertopparna vara bättre på att känna skillnad på hud o päls.
Har den tovor i pälsen (typ dreads) runt roten av svansen, på bröstet mellan framben eller på eller under fötterna måste de också redas ut. Du behöver då en karda. De finns på djuraffärerna och kostar en femtilapp.
Den här tygsaxen har jag hemma, den är asbra, och asbra att klippa lurviga kaniner med. Vilket jag gjort till en liten tös jag hade på besök.
den är dyr, men det finns säkert billigare tygsaxar/skrädderisaxar/sysaxar som är helt ok också, bara de är vassa och fräscha. Men akta de som har en spets.. annars, som du förstår, kan det gå illa.
Men det som är bra med en tygsax är att den har små räfflor som gör att pälsen inte glider och att håren inte bara böjer sig. Jag testade min lilla frisörsax, den är asvass och bra på min lugg, men usel på silkig kaninpäls. Den har inte de små räfflor som tygsaxen har.
Tack så mycket, för svaren bara en liten grej. Ska man bara mata den på kvällen eller också på morgonen? JAg har läst att jag ska ge dem vid 3 tillfällen. Morgonen kaninmat (Pellets) "lunch" Grönsaker och kvällen knäckebröd :/
( Tack för att du sa det Clöoud jag vet inte riktigt hur jag ska ta bort den men jag ska tänk på det!)
:-) ingen orsak
Hur tar jag bort bilden :P :)
Klicka bara på hantera under ditt inlägg, sen så kan du ta bort bilden :)
Eh, njaah. Det där med maten får vi nog diskutera lite imorgon. Det ska vara HÖ HÖ HÖ hela dagen, en giva på morgonen, gärna en på eftermiddagen och en på kvällen. Det ska alltid finnas hö i buren att äta. Det är 80-90% av kaninens diet. Det ska vara bra hö, inte Dogmans kassa som säljs på ica. Det ska vara bra fint grönt hö. Inte brunt, illaluktande, mögligt eller ofräscht. Utan grönt och skönt och lukta så gott att du skulle kunna tänka dig en smakbit.
Pellets antingen morgon el kväll (eller bara spara pelletsen och ge som belöning eller när du tränar den på att bli tam). En lurvig dvv, hmm.. kanske 1½-2 matskedar pellets, alltså inte värsta soppslevarna, utan ett sådant bakmått i plast på 1 msk (matsked), din mamma vet. Fast äh du har säkert bakat nån gång.

"grönsaker" ska bara ges väldigt lite och beroende på vad det är.. morötter t.ex. ska bara ges en tunn skiva per dag - max. Andra grönsaker: inte mkt alls. Och kolla bajset, det ska vara fint. Är det inte fint så ger du för mkt.
Viktigt också att skaffa en bra pellets. Det är noga och i djuraffären o på ica vet de inte alltid vad som är bra, de säljer faktiskt massa onyttigt skräp tyvärr. men det finns också bra grejer.
Oxbow essential bunny basic T (adult/vuxenpellet, inte den för ungkaniner)
Cuni complete
JR Farms grainless för dvärgkanin
Bunny Nature (grainless och med massa gräs, minns ej vilken av dem det var som var ok)
meister Lampes bio-nagerflakes
är exempel på några som är bra eller ok. Bäst skulle jag säga att oxbow och meister lampe är, de andra är dock rätt ok de med, men se till att inte välja de märkenas andra varianter, för de är inte lika nyttiga.
Knäckebröd? *host* inte bra, bara som belöning, en liiiiten smula och inte varje dag. Men jag tycker inte man behöver ge det alls, spara istället dagens pelletranson och använd som belöning under dagen och ge det som blir över innan du går o lägger dig.
Viktigast av allt är att kaninen får springa fritt under några timmar och inte alltid sitta i bur. Detta gäller oavsett om du har honom ute eller inne.
De kan också bli rumsrena om man tränar dem (belönar med pellets när de sitter i lådan t.ex.)
Glömde inflika att de ska ha fri tillgång till hö som minaninar skrev.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Tack för svaren. Vad sägs som att jag ger ha tre gånger om dagen och pellets på morgonen? Föresten såhittar jag inte hantera knappen1Jag får panik :P Vilken sida är hantera knappen på! dåligt sambvete
Tror du att det är ockej om jag lånar bilden bara! en gång :( :)
kan man ge en tallrik med sallad , banan och morot på?
#15 Nej. Det är för mkt, mår kaninen dåligt av.
En tallrik är alldeles för mkt. Morot= högst en slant. Du vet vad en morotsslant är? En skiva som är stor som en vanlig peng, typ en krona eller en tia typ. Inte mer.
Sallad, isbergssallad ska du överhuvudtaget inte ge, innehåller för kaninen farliga saker. Annan sallad kan du ge kanske ett mindre blad - använd förnuft. Ska inte ha större yta än din handflata typ (om du är 12 har du inte så stora, så alltså liten bit), eller om det är småsallad typ ruccola eller babyspenat, så bara 1-3 blad. Ge en eller två strån/stjälkar av kryddgrönt från affären, men skölj först. Ge basilika, färsk koriander, mynta, citronmeliss, dill, persilja, timjan, salvia, oregano, körvel. Men samma här: ge bara en eller två stjälkar.
Banan en tunn skiva (typ en tia eller en enkrona) några gånger i månaden (2-3 ggr t.ex.)
Alltså du måste läsa på mer, för det är en missuppfattning att kaniner ska äta mycket grönsaker. De kan få så allvarliga tarmproblem att de måste till veterinären för att inte dö annars. Och det kan gå på 1-2 dagar. Därför säger jag: mkt små mängder, någon tesked frukt, några ggr i månaden. Någon matsked av någon grönsak, eller några strån kryddgrönt.
Hö ska de äta. Lägg hellre pengar på att hitta några olika riktigt smaskiga och nyttiga hösorter och köp inte sk*thöet i mataffären.
Oxbow gör bra hö, går att köpa på nätet. Bla på djurfoder.nu (obs, timotej är bra. deras alfalfa är för näringsrikt att ge mycket av, men eftersom du har ett pälsmonster så kan du ge några strån eller några smulor en gång om dagen, men inga stora nävar tack!)
zooplus.se har lovat ta in några fina hösorter, de kommer nog snart, de kommer bli kalasfina höer. Lissmahö är ett okej, godkänt hö som finns på flera ställen. Inget speciellt, men ok. Kan blandas ut med lite lyxigare varianter. Finns också örter och blommor man kan köpa som är speciellt för kaniner (kolla upp, ge inte vad som helst, kan vara giftigt, måste kolla det är bra för kanin).
Djurfoder.nu har också något standardhö som ser helt okej ut. Du kan ju fråga vad det är. Eller om du har bönder/hästgårdar runt där du bor så fråga om de har hö. Höet ska vara vackert grönt, lukta fint och fräscht, och som om du skulle kunna tänka dig att göra ett eget té på det. Då är det bra. Det ska inte vara fuktigt och förvaras i säck med lite ventilationshål mörkt.
Jobba med att skapa kaninlyx och skämma bort kaninen med olika höer med olika smak, det är sådant som kaninen mår bra av.
Sedan köp en bra nyttig pellets. Oxbow bunny basics adult T (alltså deras vuxen pellet är bra). Eller cuni complete. Och ge bara 1 msk om dagen (lite beroende på vad du ger för övrigt i höväg och hur bra höet är)
Det är lugnt att hon lånar min bild :)
#17 Bra! :)
Tack :) Jätte fin vart den :)