Kal fläck
Hej.
Min kanin har fått någon konstig kal fläck mellan ögat och nosen. Fläcken är lite "mjällig". Så jag undrar vad detta kan vara? Om man kan göra något speciellt hemma som kan motverka det? Och om hon behövs tas till vetrinär?
Hon äter och dricker som vanligt, och är pigg och hoppar runt i selen och rasthagen, bajset är dock lite mörkare en det har vart innan.
Tacksam för svar.
//Julia
oj, ingen aning. Rådfråga en veterinär
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Så där såg min pojk som hade "obotlig ögoninflamation" ut emellanåt. Jag tycker det ser samma ut. Han hade en ögoninflamation som fick ögonen att ständigt rinna och ibland lossade håret runt omkring. Det enda vi kunde göra (då han höll på att stryka med av pensilinen) var att badda med ljummet vatten på kvällarna och klia lite försiktigt, det älskade han. Han levde med detta i fem år utan att bli påverkad mer än att det kliade lite, vill ju inte skrämma dig det var helt ofarligt :)
Nu vet jag ju inte i fall din kanins ögon rinner, men jag tycker det ser ut som det precis håller på att börja bli samma som min pojk hade, men nu är ju jag inte veterinär och vet inte, men det är min gissning :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#2 Ja, det är nog ögoniflamation, har läst runt lite, och kollat på en vetrinär sida där det var en artikel om det, så allt tyder på det. Hennes ögon rinner ibland också. Tack för tipsen, lättad att det inte är något hon lider av. :) Brukar badda med antingen vanligt vatten eller koksaltlösning.
//Julia
#3 då är det nog det ska du se :) Om du vill kan du kolla med veterinär också, eftersom det verkar så nytt eller vad jag ska säga kanske hon klarar kuren :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#4 Ja, tänkte ringa vetrinären för att vara på den säkra sidan. :)
//Julia
Tycker du ska ringa en kaninkunnig veterinär och fråga i alla fall. Det är ju onormalt ska inte vara så. Det är ju som sagt så att kaniner döljer sina besvär så långt det är möjligt. Så jag skulle inte bara tänka att allt är frid och fröjd.
Ring veterinär och rådfråga och tycker de att du ska komma in och få det diagnosticerat och sedan behandla det med något så ska du det. Det din kanin har kanske inte alls är "obotligt"? De vet vi inte? Det kanske behövs behandling? Eller så är det något annat problem som behöver åtgärdas, det är inte ovanligt att tandproblem ger upphov till dessa symptom, men även vissa andra bakteriella saker.
#2 Alltså menar du penicillin eller antibiotika? Kaniner tål nämligen inte penicillin. Det finns en lista på alla penicillin de inte tål.
Men det finns några antibiotikum som de faktiskt tål. Är det möjligt att din veterinär inte var kaninkunnig och förskrev ett peniciliin som kaniner inte tål?
Som jag skrev ovan, ska ringa vetrinär.
//Julia
#6 det klart hon ska ringa, med obotligt menade jag inte att det är det för alla utan att min kanin inte fixade behandlingen.
Vad det var för medicin vet jag ärligt talat inte, jag var 9 år gammal och mina föräldrar tog på sig ansvaret, men de har sagt penicilin. Vår veterinär var otroligt duktig med kaniner, vi var hos henne ca en gång i halvåret (vi hade en olycksfågel) med olika åkommor som botades varje gång, utom detta som han levde med och var lycklig endå. Jag har träffat två kaniner förutom min som har haft samma sak och det har verkligen varit samma sak, inget att göra åt och minimalt lidande (känns fel att säga inget eftersom det kliar).
Men som sagt, självklart ska hon ringa veterinär men jag tror inte det finns någon anledning att bli jätteorolig, för jag tror verkligen att det är samma :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#8 Jag förstår.
Låter som ni tog fint hand om honom. Bra att ni hade en duktig veterinär. Jo, de kan få reaktioner även på sådan antibiotika som de normalt ska tåla.
#7 Bra.
Nu är vi hemkommna från vetrinären. Ringde, och de sa att de var bäst att åka in. Tack och lov var det inget med tänderna. :)
Vi fick ögon droppar vi ska ge henne 4 gånger om dagen i 10 dagar.
Vetrinären sa även att hon var helt frisk i övrgit, så det var skönt att höra. :)
//Julia
#10 Ja, visst är det skönt att få veta sånt. Så skönt för den lilla att hon var frisk i övrigt. Grattis.
#11 Ja verkligen! Sån skön känsla. :) Tack så mycket.
//Julia
#12 Glömde att fråga: gav hon någon diagnos, dvs. sa vad det var? Det är alltid intressant att få höra när man följt någon liten sjukling som åkt till veterinären. För då vet man kanske lite mer till nästa gång. :o)
#13 Nej, det gorde hon faktist inte. :/ Kom på det i bilen i hem, och då vad de försent att fråga om man säger så. Lite synd för man vill ju gärna veta det så man kan undvika att de händer igen.
//Julia
#14 Det är inget konstigt alls med att ringa och fråga i efterhand om man vill veta. De för ju journal (i varje fall där jag går). Så då kan man få sin förklaring. Det kostar ju en del att åka till veterinären, klart man ska få fråga vad det är som kaninen har, och det vill de säkert gärna berätta. Ibland tänker de nog inte på att folk kanske vill veta.