Helt sjukt!
LÄS HELA TEXTEN INNAN DU KOMENTERAR
Igår var vi och hämtade min kanin som några vänner passat när vi var i Skåne. Hon hade det toppen och vick en stor box i ett stall.
När hon då kom hem så luktade och jätte mycket häst. Jag duchade henne då med vårat "flamingo lavendel shampo för kanin och gnagare". När hon var torr och kom in i buren så började hon nysa och det rann snor.
Vi ringde då till en vetrinär när som sa att man ABSOLUT INTE skall bada en kanin!
Det är ju helt sjukt att man får sälja den här produkten! De på djuraffären (grizzly) sade att det var bra att man badade sin kanin så det var det jag trodde på.
På baksidan utav förpakningen står det:"Vårdande shampo med lavendel doft. Extra milt för pälsen och närande för huden. Motverkar hudavflagning och mjäll."
Nu mår min kanin bättre efter att vi matat henne och varit uppe hela natten med henne. Hon är dock trött vilket inte är så konstigt.
Jag uppmanar er alla att inte bada era kaniner!
//Elsa
Ojsan! Så kan det visst gå. ;/ Förstår inte heller varför de ska fortsätta sälja shampon för kaniner då det inte alls är bra att uppmuntra andra att börja bada sin kanin.
Kan ju bra hända att hon var allergisk mot shampot och det var därför hon började nysa och snora. :)
I give you all my love, rabbits...<3
Varför ska en kanin lukta lavender? :S Vilken konstig produkt… Dåligt av djuraffären att uppmana dig att bada kaninen fast man inte ska det! Hoppas din kanin blir frisk snart! :)
Hon mår bättre nu men är väldigt trött. Jag blir bara så arg!
Jag tycker det är lit eupp till ägaren , att ta reda på fakta osv.
Men självklart så borde inte djuraffären rekomendera det och säga att det är bra.
Usch!
Skulle jag vart dej skulle jag ringa till djuraffären och säga åt dom. :p
Djuraffärer borde ju vara kunniga , men icke.
En del är det , men inte många. :/
Lavendel?!? Kaninens vanliga doft luktar mycket bättre. Lita aldrig mer på djuraffärer säger jag. ;)
Vad bra att kaninen mår bättre, förstår att du är arg!
#5 dra inte alla över en kam ;)
Finns vissa som kan sina grejer 
#4 vi skall åka ner till djuraffären och prata med de face to face. #5 hon luktade häst när hon kom hem. Inte lika mysigt som kanin doften. Hon andas ganska fort nu. Inte över drivet fort men lite snabbare än vanligt. Bör jag göra något?
#4 vi skall åka ner till djuraffären och prata med de face to face. #5 hon luktade häst när hon kom hem. Inte lika mysigt som kanin doften. Hon andas ganska fort nu. Inte över drivet fort men lite snabbare än vanligt. Bör jag göra något?
Min kaninunge luktade "stall" när jag fick hem henne. Den doften försvann inom en vecka. Varför ens överväga att tvätta sin kanin undrar jag då mera?
#6 Jo såklart, men den djuraffären verkar inte vara något vidare.. :P
#7 Nej jag förstår.. Gör ni det, mycket bättre!
Allt som det finns en marknad för tillverkas… Så länge som det finns folk som köper schampo för kanin så kommer det att säljas.
Jag kan väl tycka att det som sagt är upp till ägaren att ta reda på hur en kanin ska skötas innan man skaffar den
Sen så finns det ju faktiskt tillfällen då man kan behöva bada även en kanin, och då är det ju bra att det finns schampo som är anpassat för kanin. Händer ju tex att kaninen sitter under en bil och får olja på sig eller liknande..
efter ett sådant bad luktar inte kaninen som vanligt och kaninen burkompis kan ju då attakera den kaninen för att h,n tror att det är en annan kanin.så att kaninen skadas :(
HAHAHAHAHAHA…..
Vad gör det om kaninen luktar häst någon/några veckor efter att du fått hem den?
En kanin ska lukta kanin, inte lavendel. Hästlukten försvinner iaf.
Man ska inte lita på djuraffärer, de vill sälja, det är därför dom säger att produkter är bra.
Visst, det finns en del bra affärer som säger att deras egna produkter är dåliga, men det är inte ofta.. Jag har varit i lite djuraffärer varstans i hela sverige, och stött på kanske 2-3 stycken som inte rekommenderar sina egna grejer.
Tyckte du det var äckligt med hästlukt? Jag älskar hästlukt! Och kaninlukt! Jag hade bara låtit lukten vara och snoozat och efter några dagar skulle lukten ha gått tillbaka till normalt.
Håller med, så dumt att sälja sådant skit, och vilken kanin ska lukta lavendel? Kanske behöver den deo också??

Men tur att alltihopa slutade bra.
#14 finns redan Deo-stenar att lägga i buren ^^
Så det typ inte luktar illa..
Vilken ide va? ;)
Luktar det så illa , så städar man ju! ^^
Jag älskar med häst-doft! c:
Finns inget godare än hästdoft <3
#15 Ja, det är ju otroligt stendumt att uppmuntra folk att lägga deosten i buren istället för att städa! Städningen gör man ju inte alls för att det inte ska lukta illa för oss människor, utan för att det är hälsofarligt med skitig bur för djuren! Usch. Grr. Men när man är vanlig människa , dvs. innan man har blivit kaninmänniska, så tror man i sin oskuld att man ska få bra hjälp när man kommer till djuraffären.
Speciellt om man får klart för sig att de som jobbar där har djurskötarutbildningar.
(vilket är fallet där jag handlar)
#16 hear hear
Återigen, jag tycker att det är lite dumt att bara lägga ansvaret på affärerna som säljer saker man inte bör använda.
Lite som att skälla på affärer som säljer godis när det inte är nyttigt… Det är ju konsumenten som har ansvar för vad hen köper och hur hen använder det.
#18 Sant sant iofs. Men många vet nog inte riktigt hur mkt information som finns på nätet att söka. Jag hade nog inte heller riktigt kläm på det förrän jag började verkligen intressera mig och söka mer på engelska sajter och sånt. Först läser man kanske sådan info som vi här på kif sedan fnyser åt som felaktig. Då kanske man i sin enfald tror på det, tills man får skäl att betvivla det.
Jaja, visst man ska ta ansvar själv. Riktigt. Tråkigt bara för alla dem som kanske egentligen vill sina husdjur väl, men som kanske inte riktigt kommit på tanken att man kan söka svar och information från andra ställen än djuraffären.
Alla är ju som sagt inte internet-savy.
Hur som, nu tar vi alla vårt ansvar.
Fast inför att man ska ställa ut, brukar folk tvätta och feja?
Har inte läst alla kommentarer men jag tror inte snuvan beror på att du badade din kanin. Alldeles för kort tid efter badet och dessutom blir kaniner inte sjuka av att bada om man inte sätter ut dem blöta när de är kallt ute.
Hästdoft är den underbaraste dofteen som finns. <3
Tycker verkligen TS ska göra som du sa, snacka med dem face to face.
//Julia
Om du badade huvudet så kan det ju vara en bidragande orsak till snuvan.
Jag har inte badat hennes huvud, absolut inte. Alla som skriver att jag borde kollat detta innan så kan jag ju berätta att mina kompisar tvättat sina kaniner och för de har de gott bra.
Jag har ridit i 6 år och har inget mot häst lukt för utom att de sätter sig i kläder och luktar ganska kraftigt.
Klart man får sälja en produkt. Det är upp till ägaren och konsumenten själv. Man säljer vapen men inte alla får ha det, man alla kan köpa det?
Jag har badat mina kaniner (inte i tvål dock bara vatten) för att få bort löst bajs. Annars får jag aldrig för mig att bada mina djur utom min nakenhund.
Håller med Luppa.
Jag förstår inte ens hur man kan överväga tanken att bada sin kanin. men skadan är ju redan skedd, så det är ingen idé att säga hur dumt det är (även om det var riktigt dumt gjort) både för att kaninen ska ha det lugnt i början och inte bli ikastad i ett bad det första den blir när den kommer till ny miljö. dessutom kan jag förstå om kaninen blir rädd och andas fort. att ta bort hens naturliga lukt får den att inte ens veta vem hen själv är.
Så jag tipsar om att om att om du kanske fick med något från uppfödaren så lägg det i hennes bur eller fick hon en filt med sig? jag tycker verkligen det inte låter bra att tvätta bort kaninungens lukt det första ni gör. jag har stor förståelse för att kaninen blir osäker och rädd. den har precis lämnat mamman och syskonen, ny miljö och det enda kaninen har är sin egna lukt, och den tvättar du bort?
Jaja, kaninen kommer nog komma på fötter igen, men jag rekommenderar att det var första och sista gången ni tvättar en kanin med lavendel luktschampoo. det förstör pälsen och sen luktar hen onaurligt.
Hoppas förövrigt ni får många trevliga och roliga år framför er, kaniner är underbara djur som luktar supergott och när du väl kännt riktig kaninlukt kommer du aldrig vilja schampoonera in henne igen! 
hihi lycka till nu då!
EDIT: såg nu att du inte hämtat kaninen precis, mobilen får halva texten att försvinna så såg bara nedre delen, men står fast vid min åsikt. du borde vetat bättre, men alla gör misstag ibland! :)
Jag har badat kaniner många ggr pga olika anledningar men aldrig använt schampoo till dom förutom till en… =/ En pga att veterinär sa att bad behövdes pga av dålig hud och päls. Hon blev bättre av det men va enl vet då. Nu badar jag inte mina kaniner längre dock.
Sen en kanin som tvätta sig dåligt i rumpan men bada tvätta bara av för att lösa upp då.
Utan anledning ska man inte bada dom å jag tycker inte hästlukt är så illa då jag ridit i 14-15 år och jobbar i stall. Så det skulle jag inte badat för som flera sagt försvinner lukten!
Det är jobbigt när man tror att man gör rätt men man gör fel. Sånt som händer
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#25 Du har missuppfattat detta. Kaninen är hennes sedan en tid tillbaka. Men hon har varit bortrest och därför har kaninen fått vara hos en kaninvakt, så en helt ny miljö var det inte! :P
#28 okej,
men då borde hon ju ändå veta ännu bättre än att bada kaninen. om hon nu som du säger bara haft kaninen iväg på semester kan ju kaninen vara flera år gammal, eller har jag fel?? :)
Jaa, verkligen dåligt att det finns uppmuntrande produkter för att bada kaninen.
Håller verkligen med din veterinär, kaniner ska inte badas i onödan.
Jag brukar gnugga pälsen med vatten (bara pälsen, inte huden) med såpa (har en vit hane som inte alltid vill vara helt vit på utställning) så att smutsen försvinner, men att bara hela kaninen rekommenderas inte.
Tycker många är väldigt hårda nu… Hur ska man veta vad som är rätt och fel av all info som går att hitta?? Det står olika på olika sidor. Olika människor säger olika saker. Olika veterinärer säger olika saker!
Jag har läst på flera ställen att kaniner inte behöver badas men kan behövas ibland om det sitter fast smuts osv. Har inte läst någonstans (och då har jag läst väldigt mkt, förvisso bara svenska sidor) att man aboslut INTE ska bada en kanin.
Det är väl inte så lätt alla gånger att veta vad som klassas in som rätt eller fel. Hon tyckte det luktade stall och det kan väl klassas som smuts om något. Jag gillar hästlukt, har också ridit. Men långt ifrån alla gillar det.
Bara för att bonden gillar lukten utav koskit, ska man då själv behöva stå ut med att ens kanin stinker koskit hemma i huset? Jag gillar INTE lukten utav koskit!!
Dessutom har en arbetande i en djuraffär, där hon köpt kaninen… talat om att det går att bada kaniner. Hon har alltså inte gjort det helt utan anledning. Hon har fått info om att det går bra att göra det.
Varför då vara så hård emot henne??
Finns ju mindre stöddiga och uppnosiga sätt att förmedla en sak på än att bara skriva att det var dumt, att man borde veta bättre, borde kollat upp innan osv. Jag tycker ändå att hon handlat i all välmening och försökt ta reda på info osv. Sen har hon dessutom snabbt agerat och kontaktat veterinär och fått en mer korrekt info efteråt. Ändå ska folk fortsätta pekpinna!!
#31 ja vad tror du förväntas? ibland är inbte världen en liten plats där rosa moln och regnbågar verkligheten. dimp ner på jorden igen.
folk säger till i anledning för att blandannat jag blir orolig och fundersam över hur kaninen faktiskt mår. kaninsnuva är ingenting man bara viftar bort med handen, det kan vara riktigt allvarligt och då gäller det att man får allvarliga svar tillbaka.
Jag vet att alla som svarat är jätteduktiga och kunniga, och jag ser inga elaka eller såna kommentarer, det är fakta som står och jag tycker utifrån vad jag ser när jag nu läst om hela tråden som att folk vill bara hjälpa till och dela sin erfarenhet. det är iaf vad jag menade. ibland måste man ju gå rakt på sak när det gäller en relativt allvarlig sak. :)
Människor ska inte använda deodorant heller för svett är en normal människo lukt som man ska lukta om man anstränger sig<3
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag har badat min kanin då jag fick hem henne och hon var hemsk i pälsen(vanvårdfall). Inget hon dog av, så bada ibland är ingen fara, dock bör man inte bada om det inte behövs.
#33 XD
#32 Nu var det ju inte så att hon tyckte hon gjort något bra. Hon insåg att det inte var bra att bada kaninen. Hon kontaktade veterinär när hon insåg att den började nysa och ville nu uppmana andra till att inte bada sina kaniner.
Ändå ska hon behöva höra massa om hur dum hon var och att hon borde vetat bättre osv. Hon har nog förstått det redan när hon skrev inlägget.
Jag hade förstått om hon hade förspråkat badning eller det där schampoot. Om hon hade handlat helt fel efter badet osv. Men hon gjorde ju alla rätt, förutom att hon hade fått fel information från början.
Jag tycker det är elakt att fortsätta älta hur dumt och fel det var av henne… när hon redan i första inlägget berättat att hon VET det.
Det handlar inte om rosa moln, regnbågar eller fara för kaninen i det här fallet (med tanke på att hon kontaktade veterinär och dessutom skrivit att kaninen slutade nysa och nu mår bra och att hon nu VET att de inte ska badas).
Det handlar om att man kan säga saker på olika sätt och kanske är det liiiteee onödigt att tjata på om sådant som hon redan vet?!? Sådant som hon med sitt inlägg försöker lära ut till andra, som kanske sitter och inte vet exakt allt här på jorden.
För min del så handlade det inte om att säga att hon är ett pucko som inte kollar upp saker innan hon gör det, utan om att man inte kan skylla sin egen okunnighet på affären.
"Det är ju helt sjukt att man får sälja den här produkten! De på djuraffären (grizzly) sade att det var bra att man badade sin kanin så det var det jag trodde på."
Känns som att man lägger allt ansvar på affären. Det finns som sagt en hel del rent skadliga saker som säljs i affärer. Alkohol, tobak… Det är upp till konsumenten om hen vill utsätta sig för det eller ej.
Ska tillägga att jag har svårt att tro att det var schampot som gjorde att kaninen började nysa. Håll koll på kaninen, förkylning är betydligt allvarligare för kaniner än för människor…
#36 Vill bara tillägga att om en affär rekommenderar något så vill man ju gärna köpa det. T.ex. en sminkaffär, om expediten tipsar om en superbra produkt så tror du ju att de kan sin sak. Självklart borde TS ha läst på om att bada kaniner, men det står faktiskt lite olika överallt. Nu har hon i alla fall lärt sig en läxa och hon uppmanar andra att inte begå samma misstag. 
#36 Dock så rekommenderar inte de anställda att "köpa tobak för att det är bra för kroppen" utan där står det dessutom tydligt på förpackningarna att de skadar kroppen men det gorde det inte på schampot. :P
#36 Jag tycker ju dock att man i djuraffär skulle ta lite ansvar för vilka råd man ger, det är ju nu så att det handlar om levande väl och ve. Det vore liite som om de på apoteket skulle börja skita i vad som var bra för folk och rekommendera tokiga saker. Jag uppfattar djuraffärerna mer som en blandning mellan ica och apoteket än som systembolaget och en tobaksaffär, men kanske är det bara i mitt huvud det är så. Kanske borde man tänka på det mer som att apoteket, systembolaget, tobaksaffären och ica var samma affär och de som jobbar lika lojala i alla läger.
Så tänker nog jag lite. Men men.. kan tycka olika.
#36 Absolut, jag tycker också att man som anställd i en djuraffär bör ha både kunskap om de djur man säljer tillbehör till, och vilja att ge korrekta råd. Men tyvärr går det inte att som kund lita på att det är så.
Kan tillägga att jag har badat kaniner när det har varit nödvändigt, de har inte mått dåligt av det.
Bara man ser till att de är ordentligt torra innan man sätter dem i buren, och gör det när det inte är kallt så går det nog bra.
#40 japp torra ska det vara, och man ska inte bada dem för att man själv tycker det är kul (alltså jag tänker på småungar som leker med dockor och sedan tror de kan leka likadant med djur..
), men däremot har jag ju läst o omvittnat att det tydligen finns kaniner som gillar regn, och som gillar att simma. De kanske inte är många, men de finns. Jag tror inte man behöver hindra dem - om det är mkt varmt ute, men däremot måste man som du säger torka, torka, torka.
Och inte ha en massa tvålar o saker om det inte är absolut nödvändigt, typ olja på kaninen.
Det är inte hela världen att bada en kanin heller. Är det supersmutsig osv så kan man tvättta en kanin, dock kanske inte med lavendel schampo, men det är ingen fara.
Hur tror ni utställare gör med vita kaniner?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#42; Håller med! =) Som jag skrev ovan har jag badat kaniner många ggr, dock inte längre men då utan schampoo med 1 undantag. =)
#42 Har aldrig badat en vit kanin inför utställning faktiskt… Är buren ren så är kaninen det med. Och jag tror knappast att gubbarna som ställer 20 Vit lant badar dem innan ;)
Det är städning som gäller.
#44 hahaha ja sant! xD Men har man dem t.ex ute i Hage osv så är de inte lätt att hålla dem helt vita kanske, så då kan badning vara ett alternativ!
Tänkte precis säga samma som #44, och om kaninen är smutsig borstar man bort skiten, tvättar på det stället kaninen är smutsig (inte hela kaninen), sen finns det även vitpasta som bleker pälsen. Tror inte att någon utställare får för sig att bada en kanin inför en utställning. Det är som sagt städning som gäller.
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
Jag har hört att potatismjöl (obs inte vanligt mjöl) kan funka för att torrborsta bort smuts. Blekpasta tycker jag inte låter roligt, hur är man säker på att det inte blir några rester som kaninen får i sig när den putsar sig?
#47 Den är inte farlig för kaninen att få i sig 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
Jag har ingen anin om vad ni alla hara skrivit men det som uppstod var inte p.g.a. att vi badadde henne som den första vetrinären trodde.
Min älskade ängel, vila i frid <3
http://kanin.ifokus.se/discussions/5012a34588f472795d000e98-alskade-angel
#42 Jag har inga problem med vit kanin vid utställning, jag menar de är ju oftast inte leriga som hästar. utan kanske lite små gräsfläckar eller morgon gegg i ögonen, jag fuktar bara lätt en handduk och drar över kroppen så fläckarna försvinner och sen borstar jag och sen är det som med alla kaniner man ställer ut, kloklipp, putsning m.m :)
#50 beklagar 
Ush så tråkigt, vila i frid lilla kaninen.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Nej
Stackars lilla lilla. Så sorgligt.