Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1153 ggr
gickan87
0

kliande öra

Min franska vädur på ca 1 år har börjat klia sig otroligt mycket på/i sitt vänstra öra. Han ruskar på huvudet, gnider med båda framtassarna och kliar med bakbenet. Utsidan av öronlappen börjar bli kal. Nu på morgonen sprang Han bara runt i sin bur, inte förrän jag gick kom han och åt sin pellets väldigt olikt honom. Han bor inne, nere i källaren med två andra kaniner som burgranne men dem visar inga symptom. Nån som vet vad det Kan vara?

MVH Erika :)

minaninar
0

Alltså först måste jag spontant säga att källaren låter som OTROLIGT ohälsosam miljö för kaninen? Men det beror på vad du har för källare. Men hoppas du vet att kaniner behöver dagsljus precis som människor, de lever liksom inte i hålor hela sina liv. Dessutom behöver de en torr och relativt frisk miljö. Källare tenderar att kunna vara mörka, fuktiga, dålig luft osv. I den allt ifrån optimala miljön är det lätt att de drabbas av olika saker. Det är något att se över när du tittar på hur de bor och hur de har det.

Men det kan vara någon form av parasit eller en infektion i mellanörat, eller bara vax. Titta inuti örat så gott du kan och berätta vad du ser. Det kan också vara parasit på utsidan av örat. Det kan också vara bara vax och sedan att tunnhårigheten beror på för mkt kli, eller så bidrar att kaninen får för låg kvalitet på sin mat, dvs. näring.

Men flera av dessa tillstånd är sådana som måste behandlas av veterinär, en del med injektioner, andra med orala antibiotika, andra med salvor etc.

Men titta hur dina kaniner har det i allamänhet, och fundera över om du själv skulle trivas i deras miljö, samt om du kan förbättra, eller ge dem mer ljus och friskare luft etc. Är du mkt med dem? Tar du ut dem? Får de gå ute? Får de gå uppe i huset? OSV.Skrattande

Något är det och det låter som om det är något som måste göras: jag tror veterinär är bra och sedan att se över deras boende, mat osv. Ev ta hjälp här och av veterinären om hur man kan förbättra. Har du bra kaninveterinär i området där du bor? Annars kan du börja ringa hit och fråga om råd och fråga om de känner till någon bra på din ort.

08-612 57 60

info@djurklinikenroslagstull.se

www.djurklinikenroslagstull.se

Valhallavägen 12A

114 22Stockholm

EDIT: kollade just din profil: kolla Mälarens smådjursklinik i Sigtuna, eller så finns väl Akademiska djursjukhuset i Uppsala - fast hur bra de är på kaniner vet jag ej. Men kliniken i Sigtuna och Roslagstulls djurklinik är jättebra på kaniner vet jag.

gickan87
1

#1 Du har helt rätt, det var hans närmiljö som var boven ett höstrå hade kommit in i hörselgången. Bortagett av vet. och antiotika droppar utskrivna. Du kanske ska ta reda på fakta innan du börjar gå på om att mina djur missköts bara för att de bor i en källare? Jag själv har mitt rum och är endast uppe i huset när jag lagar mat. Med andra ord bra luft osv. Så de bor inte i ett allmänt förråd där det är så fuktigt att färgen lossnar från väggarna. de bara får mögligt hö och grönt vatten. Byte i buren två gånger om året, jul och midsommar. #ironi# Så nästa gång, ta reda på fakta innan du börjar fantisera om att människor missköter sina djur bara för att dem inte bor där dem "ska".

slarvigt
0

Ett höstrå i örat? Usch så obehagligt det låter! Det har jag inte ens tänkt på att det kan hända. Stackars ninisen!

gickan87
0

#3 Ja tycker också det låter märkligt. Säkert bara för att Han ligger på sidan i höet som det blivit så.

minaninar
1

#2 Men då hade du en sådan källare som är bra då. Vad bra. Jag skrev ju som sagt så också att jag inte vet hur din källare är. Men jag tyckte det var bäst att säga, eftersom många tydligen inte riktigt har koll. Ledsen om du kände dig trampad på tårna. Men uppenbarilgen så har de ju det bra hos dig så då behöver du inte ta åt dig.

Skönt att problemet är löst.