Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1078 ggr
ebzi
0

Torkade äpplen?

Har torkat lite äpplen som min kanin storälskar! Undrar bara hur onyttigt/nyttigt det är för henne? Vet att man inte ska ge förmycket då dom kan bli dåliga i magen (?) men vad är förmycket? Just nu ger jag henne det varje gång jag kmr till hennes bur eller hälsar på henne, ungefär 3 ggr om dagen. Blir ungefär 2-3 tunna skivor. Förmycke eller lagom? Hon är en dvärgkanin

ebzi
0

Ojj, råkade lägga i fel grupp men funkar kanske här också?Tungan ute

slarvigt
0

Frukt ska man i allmänhet ge mycket lite av. Ca en msk en gång i veckan typ, så det låter som ganska mycket det där. Du kan säkert hitta andra, nyttigare saker som din kanin uppskattar nääästan lika mycket, om du vill ge den något när du kommer :)

ninor
0

Jag tycker inte att det är någon fara. Finns ju de som är..tja, kanske lite för pedantiska med kaninens mat. Ja, kaniner har känsliga magar, men med sunt förnuft angående kosten och mängden kommer man långt. Jag tycker det du ger låter lagom, så länge kaninen inte får en lösare avföring exempelvis.

ebzi
0

#2 Okej, några tips? på vad jag kan ge ist? =)

#3 Nix det har inte märkt

slarvigt
1

#4 Det är inte bara hur bajset ser ut, kaninen kan också få missfärgade tänder och karies av mycket socker. Man kan variera och ge olika örter, bladgrönt eller någon grönsak typ paprika (det är ju också sött, men åtminstone variation och dessutom långt ifrån lika sött som äpplen).

Suskiv
0

En torkad skiva i veckan är mer lagom. Tänk på att torkad frukt innehåller mer socker per viktenhet än vad färsk gör.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

NelliZ
0

Är också sugen på att torka äpplen att ha som godis.

Torkade du i ugn? Isf, hur många grader och hur länge? :)

//Julia

ebzi
0

Alltså på kvällen brukar jag alltid ge dem bladgröna saker, som äppelgrenar + blad, groblad, hallonblad, pilgrenar+ blad mm. På vintern brukar det bli en morot. Gräs äter dem på dagarna när de är ute. På morgonen får hon 2.5 matsked pellets och självkart har hon alltid tillgång till hö och vatten.

#5 Om jag ska ge henne blad när jag kommer så blir ju inte det lika "festligt och gott". Det är ganska "praktiskt" att ge henne äpple då vi har två äppelträd och det finns alltid överflöd med äpplen. Om jag ska ge henne paprika måste jag betala den själv och har för mig att den är rätt dyr? Men om du säger att det kan skada henne på andra sätt (som jag kanske inte märker) ska jag absolut sluta med det!

#7 Skivade äpplena JÄTTE tunt, hade på 50 grader och det tog ca 3 timmar. I vanliga fall, om man göra lite tjockare skivor brukar det ta ett dygn. Skivorna la jag sen på en speciell plåt men det funkar med vanligt galler så länge inte äpplena ramlar ner Glad

NelliZ
0

#8 Okej, men kan man ta en vanlig plåt bara? +bakplåtspapper :)

//Julia

ebzi
0

#9 Ja det borde väl funka men problemet med det är att det inte kmr så mycket värme underifrån, om du märker att de bara torkar på ovansidan så får du väl vända på dem Tungan ute Om du har bra tålamod kan man ju också lägga dem på tidningspapper eller något liknande och låta dem torka "naturligt", man får billigare elräkning och spar på miljlön Glad- det tar dock en eller två veckor tror ja^^

NelliZ
0

#10 Okej. Tack. :) Ja, fårse hur jag gör.

//Julia

slarvigt
0

#8 Man kan ju göra det "festligt" på andra sätt, att bli klappad och kliad  gillar ju de flesta kaniner :) Nu antar jag ju alltså att du redan gör detta, men jag menar väl ungefär: man skulle inte ge sitt barn godis flera gånger varje dag så varför sin kanin? :) Jag skulle nog ha gett en skiva mer sällan istället, vid extra festliga tillfällen (om man ska träna in något eller hänga ute när det är fint väder eller när det är lördag eller något :))

ebzi
0

Hon klarar sig nog utan äpplena. (Haha stackarn, hon blev riktigt putt på mig när jag kom idag. Hon trodde hon skulle få äpple men istället kom jag med löv, hon dissade det totalt. Men, efter att jag bara lämnat henne en stund för att komma tillbaka så var löven plötsligt borta, då satt hon och smaskade i sig dem i alla fall!) Men varför jag ville ge/gav henne äpplena var för att jag vill få henne mera tam och koppla mig till någonting bra. Innan sprang hon bara iväg när jag kom. Nu gör hon det inte längre (oftast) så då behöver jag inte äpplena Skrattande

Har märkt en annan sak, hon gnager kopiöst! Hon är en utomhus kanin (som tur är). Brukar ge henne äppelgrenar och pilgrenar men hon brukar dissa dem med, istället har hon märkt att när man öppnar dörren på hennes bur kan man gnaga på plywooden där, perfekt tycker hon. Dock inte jag. Dels för att det inte verkar särskilt hällsosamt med plywood i magen men också för att hon blir helt galen i det det går knappt att få bort henne därifrån. Det har bara blivit värre och värre och idag började hon även ryckla flisor från träet O.o Vet inte hur känsliga kaniner är (de är ju ändp gnagare) men kan de inte skadas om flisorna är för vassa/sora? Samma sak i uteburen men där kan jag inte stoppa henne och nästan alla hörn är nedbitna (dock inte plywood utan rent trä) Tycker ni jag ska låta henne hållas eller har ni något tips/vet varför hon gnager så mycket?

slarvigt
0

#13 Naw, lilla ninisen vill ha sitt godis såklart :) Hon vänjer sig nog snart :) Förstår då varför du ville ge äpplen, och vad bra att det funkade!

Jag minns att mina utekaniner jag hade när jag var liten gnagde mycket på sin bur (ej plywood dock), min innekanin jag har nu gnager dock aldrig på opassande saker (stolsben etc). Trä man har inne är ju iofs ofta behandlat så det kan ju såklart vara en anledning när jag tänker efter.

Jag tänker att det kan bero på uttråkning? Det går ju dock inte att vara med och aktivera sin kanin ständigt tyvärr så ifall det är anledningen vet jag heller ingen lösning, speciellt inte om hon ratar grenar och ifall hon får gott om Motion och aktivitet i allmänhet.

Vad har hon för bur? Har hon Hage och kan aktivera sig själv? Det är ju bara spekulationer och antaganden, andra kanske har andra idéer? :)

ebzi
0

#14 Hon har en kaninkompis men som vi just nu har fått separer (läs tråd "sexlust kvar efter kastrering"). Hennes/deras bur är stor, två våningar och 150 cm på längden. Under dagarna tar jag alltid ut henne och hon får skutta i sin utehage, den har även ett hus som hon brukar hoppa upp på taket på. Ibland går jag i koppel med henne men då hon hittat den stor (taggig) buske att gömma sig i hela tiden har det inte blivit lika roligt… Kan ju vara så att hon är uttråkad men tycker hon inte borde vara så "besatt" av att gnaga, hon rycker liksom loss stora flisor och gnager i sig och är typ omöjligt att få bort henne därifrån.

slarvigt
0

#15 Hm, ja, det låter ju konstigt och lite obehagligt förstår jag. Någon annan får nog svara på det, som har mer erfarenhet/kunskap helt enkelt! Kanske enklast att göra en ny tråd så att inte bara de som är intresserade av torkade äpplen svarar, haha :)

ebzi
0

#16 Haha, låter som en bra idé x)