Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 5341 ggr
Asplyckans kaniner
1

para sig genom galler?

Hej !

har en liten fråga..   kan kaniner para sig genom galler?

Katti
0

Inte genom lodräta galler, men genom galler i trekantsburar (om hanen är på utsidan då Cool) kan de. Jag vet flera kullar som har blivit till så!

Gaudium
0

Ja, det kan para sig genom galler. Det är inte så vanligt, men de KAN absolut göra det.

sannaisaksen.blogg.se

Raspberrys
1

Ja, pratade med vetrinar om det. :)

Kramar

Linda & Djuren

Asplyckans kaniner
2

ojdå , jag har en hane på ena sidan & en hona på andra sidan , gallret går rakt upp & är inte böjt eller nått.

Linnet
1

#1 Ja trekantsbur kan jag däremot tro på, men att dom skulle kunna para sig genom lodräta galler det tror jag inte alls på, även om det finns dom som påstår det.

Gaudium
1

#5 Det kan dom. Iaf enligt veterinärerna jag har pratat med. Honan kan typ vända rumpan mot hanen har jag för mig.

sannaisaksen.blogg.se

Tarkie
1

sålänge hanen inte får igenom tassarna så.. ;)

Linnet
0

#6 Ja självklart, men jag tror inte det kan bli nån PARNING ändå för hanen kommer ju inte åt honan med tassarna och kan inte få nåt fäste om henne.

Katti
0

# 6 Klart att hon kan vända rumpan till, men hur menar du att han skulle göra? Han kan knappast stå rakt uppåt och ha balans och samtidigt träffa rätt genom gallret! Dessutom krävs det lite "bumpande" innan det kan bli några ungar!

Och varför skulle en veterinär veta det? Han kan väl ha hört anekdoter att honor blivit parade genom galler (trekantsburar) likaväl som vem som helst. Det var ju inte uttalat som jag förstod det att det var lodrätt galler.

Fridaaaa
0

Ja har man otur kan dem det. Därför är det inte att rekommendera att bara ha ett nät mellan hona & hane.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Ôm de hade kunnat para sig mellan lodrätt galler hade jag nog haft rätt många kullar nu Cool Haha, nej men det kan jag inte tänka mig! Möjligtvis som ovanstående säger, vid trekantsburar eller dylikt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Katti
0

Jag också! Har haft nät mellan burarna i många år. Däremot vet jag med säkerhet tre kaniner som blivit dräktiga i trekantsburar!

Malinolsn
1

Min lilla kaninhona blev till genom ett upprättstående galler Glad

Katti
1

Sätt föräldrarna där igen och installera kamera! Jag vill se hur de gör Cool.

dermot
0

#14 Haha! Samma här Oskyldig

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Malinolsn
0

#14 Antar att du menade mitt inlägg? 
Jag har inte föräldrarna, utan hon är från en uppfödare.
Uppfödaren har även skrivit om det i någon liknande tråd där någon frågat om PARNING genom galler är möjligt.
Dock hittar jag inte just den tråden, men länkar ett gäng liknande där exakt samma sak tidigare diskuterats..

http://kanin.ifokus.se/discussions/4df512a988f47276a00065b2-para-sig-genom-galler

http://kanin.ifokus.se/discussions/4dce446e88f472168400f0af-hur-vanligt-ar-det

dermot
0

#16 Jag tycker endå att det verkar rättså omöjligt.. Ev. om honan verkligen är superduperbrunstig och där är stora maskor.. Annars - nej.

// Anka

Viccan92
0

Tur att jag bara haft hanar i trekantsburar då. Får nog fortsätta med det. Sen så får jag väl hålla koll på gamla Stampe om jag har honom ute samtidigt som honorna. Har hört om hundar som har gjort så men kaniner trodde jag inte.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Malinolsn
0

#17 Tjaa, alltså det låter ju otroligt, men många hävdar ju att det är möjligt (och faktiskt har hänt), så varför inte :)

Tarkie
1

Hur ska en hane kunna para en hona igenom maskor som är 1cmx1cm?

Jag får inte ens igenom mitt finger. Hur ska kaninen få igenom SVANS och tassar? asso hahaha.

Men jag förstår om det är tex kompostgaller som har skitstora maskor. Skulle absolut inte förvåna mig om 2 kaniner lyckas para sig igenom det… även om det aldrig hänt mig som haft kaniner i år och dagar men men :) Vissa är kåtare än andra.

dermot
0

#20 Varför skulle SVANSEN och tassarna igenom där? XD

// Anka

Malinolsn
0

#20 Nu är det ju så att alla galler kanske inte är exakt 1x1 cm? Glad
Har ingen aning om vad det var för galler"mått" min hona blev till igenom, men kompost var det inte.

Tarkie
0

#21 JAMEN HAHAHA. Om 2 kaniner ska para sig genom galler måste ju svansen igenom så honans kön sticker fram o hanen måste få igenom tassarna så han kan komma nära honans kön? HAHAHA och det är omöjligt?

så jag förstår inte hur kaniner kan para sig om det inte är just typ kompostgaller.

dermot
0

#23 HAAH jag är för trött alltså XD Jag fattar vad du menar nu!

// Anka

Zvintos
1

Jag är också en av dem som tror på PARNING genom upprätt galler först när jag ser det med egna ögon.

Linnet
0

#23 Nja svansen viker ju honan upp, så där är det väl inget problem, men hanen kan ju knappast para sig upprätstående, det tror jag inte, det blir ju dessutom fel vinkel.

lomsen
3

Ja det kan dem, de har jag bevis på! Jag är 47 år och vet vad jag talar om.

Jag skulle para en hona men efter 2 försök blev inga ungar.

På påskaftonen hittade vi päls i höhäcken och trodde hon var skendräktig? men tittade så klart, där låg 5 fina tredagars ca ungar och en död fann vi på marken. Hon hade grävt sig ur hundgården där" hon vistades med andra honor (alla är honor). och tagit "saken i egna tassar och parat sig genom dubbla upprättstående galler med någon av 2 hanar, de blev wienertecknade, blåögda och rexpälsade och det bär båda hanarna på så svårt för mig veta vem, även om jag tror mer på den ene..

Honan var ej släkt med någon av dem iaf och alla ungarna växte upp till mycket fina kaniner och var lättsålda. Så nog stämmer uttrycket "som kaniner" alltid. Jag tror hanen liksom lägger sig på sidan alternativt kan vända snoppen bakåt som hundar och katter och att honan som sagt trycker upp sitt kön mot gallret/gallren. Detta var kycklingnät plus fyrkant(mink) galler rakt upp som jag hade.

Viccan92
0

#27 Inte alls illa må jag säga. Men vill men bara så kan man väl det mesta.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

BeccaTilda
0

Gammal tråd jag vet, men jag har precis eller ja, min pappa har precis byggt två inhägnader som är mot varandra med ETT lager nät.. Maskorna är 1x1 eller 2x2 cm stora.. Min hane på ena sidan och hans två döttrar på andra! Vi funderar på om vi ska sätta dit antingen några plåtar eller massa trä brädor då hanen inte gör annat än at försöka få tag på honorna, de är däremot inte lika intresserade, men de kanske blir!! Är väldigt orolig för att de ska para sig!!

Hur blir ungarna om pappa och dotter parar sig?

Linnet
0

Har väldigt svårt att tro på att dom kan para sig genom galler.

Pappa/dotter parningar är ingen fara, ungarna blir som vilka andra ungar som helst.

Storkebodas
1

#29 Tycker du är sätta dit brädor mellan dem. Kaniner tål inavel bra så det skulle nog inte bli något fel på ungarna, men givetvis bör du se till att de inte kan para sig om du inte har ett syfte med att ta kullen.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

BeccaTilda
0

Ja precis, vi tänkte sätta dit innan, men slut på brädor.. Vi får köpa imorgon!! :)

Jag hade för mig det också, att det inte blir något fel på ungarna..

OM det skulle bli, kan man sälja/ge bort ungarna då verkligen??

Storkebodas
0

#32 Om det blir något fel på ungarna behöver ni ju avliva de sjuka och ev även de friska. Jag skulle inte sälja de friska ungarna om ni inte avlivade dem.

Kram Elsa

BeccaTilda
0

#33 känns ju oerhört fel att sälja: Här har vi ungarna som är till av en tjuv PARNING mellan far och dotter, lite inavlande men urgosiga endå… Hahah.. Ne fy vad hemskt :(

När är bäst att avliva isåfall?? Direkt när de är födda eller när de får lämna mamman eller hur gör man det på bästa sätt? Vilket är bäst för ungarna/ mamman?

Storkebodas
0

#34 Troligen så ser ni ju inte att det är något fel redan när de är nyfödda, men om ni gör det så avliva på direkten. Men det lär ju inte bli aktuellt med kullen ändå om ni säkrar så snabbt som möjligt. Dock ska det nog mycket till för att de ska lyckas med PARNING, men det är ju bäst att vara på den säkra sidan.

Kram Elsa

BeccaTilda
0

#35, kan ju inte sälja ungarna, och kan ju definitivt inte ha kvar dem!! Kan ju bli många ungar liksom!

Ska säkra så fort vi kan :) De är ju inte ute hela dagarna heller, de har sina burar inne i en ladugård, och nu har de en varsin lucka ut till en varsin utehade ca 3x6m :) Luckan stänger vi varje natt och när vi itne är hemma eller inte har dem under uppsikt :)

Linnet
0

#36 Varför skulle du inte kunna sälja ungarna? Det kommer med största sannorlikhet att bli friska och pigga ungar precis som vilka kaninungar som helst. Finns uppfödare som inavlar medvetet, för att kolla ev. defekter eller för att förstärka vissa anlag. Inget man kanske ska rekommendera, men det går absolut att sälja ev. ungar, bara att säga att det blev en tjuvparning eller så säger man ingenting alls.

Beatrice_Love_Kaniner
0

;o hade ingen aning om att de kunde? Är det någon som har någon bild? :P

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

mandyosv
0

En kanin kan ta sig igenom ett hål på en kompostgaller Hage. Var med om det igår, kaninen fastnade precis framför bakbenen, huvudet och resten kom igenom. Hade den varit lite mindre hade den ju vart igenom.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

BeccaTilda
0

#37 Men inte kul att sälja ungar till den honan i vilket fall, hennes mamma i sin tur är lite agressiv och så, så denna honan är lite rädd, dock inte agressiv. Man kan bära henne och så, men hon springer iväg så fort man försöker klappa henne eller lyfta upp henne!