Häggmispelbär!
hallå! Någon som vet om kaninungar kan äta lite häggmispelbär?
Vad är det?
Tror jag känner igen det från någon folkvisa men vet inte vad det är.
http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11176&CategoryID=6231&pDisplayType=0
lista från giftinformationscentralen.. men gäller dock bär som är giftiga för barn.
Nej den verkar ej giftig, om den är bra för kanin vet jag ej.. men förmodligen ok om det bara är ett enstaka bär?
Tack för svar : ) Vet att de ej är giftiga. Fåglar älskar dem! Vote kul om det går för kaniner då vi har massor!
#3 tydligen älskar människor dem också, googla så ser du att folk gör saft och marmelad och grejer av det. men som med allt frukt o bär så räcker det typ med ett eller ett par.. det ska ju helst inte vara för mkt av den varan, men du vågar nog testa.

Visst kan dom äta det, fast om dom gillar det vet jag inte, brukar i alla fall ge grenar från häggmispel när vi klipper häcken, det gillar dom.
Härligt! Tack för alla svar - vi prövar oss fram : )
Hittade denna kommentar när jag läste om annat: Handlar visserligen om grenarna men bra att veta att grenar och ev. kärnor inte är bra att ge.
Jag kopierar denna medlemmens post i en annan tråd:
Lite mer om träd:
När det gäller grenar som är giftiga för kaniner, är det väl värt att komma ihåg att träd och buskar tillhörande Prunus-släktet är ohälsosamt på grund av att de innehåller ett mandeldoftande ämne, som ombildas till blåsyra i däggdjur. Vanliga representanter för Prunus-släktet är: plommon, surkörsbär, sötkörsbär, slån, häggmispel - i synnerhet hägg, men även lagerhägg.
Men vilken bra länk! Phew! Tur att jag ej givit dem något faktiskt…