Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 745 ggr
Saffran.
0

Vänja kaninmagen?

Man ska ju alltid vänja en kanin med nya grönsaker, frukt och pellets genom att ge lite i taget och sedan öka mängden. Men gäller det också maskrosor, olika slags blad och grenar? Kan man t.ex lägga i en hel kvist i buren på en gång? Eller ska man börja ge lite där också? Tacksam för svar. :)

Frida-221
0

Ja det ska man, man ska ta allt i små mängder… Lycka till!  Glad

Saffran.
0

Ok, tack. :)

minaninar
0

Kvistar brukar jag bara ge sådär.. det tror jag är ok.Skäms Har inte haft några problem med grenar och kvistar. Fast är det fasligt mkt färska löv så kan du ju ta bort dem, det kan bli för mkt grönt på en gång.

Ja grönsaker o frukt i mkt små mängder. De ska aldrig få särskilt mkt av det ändå.

Någon matsked grönsaker om dag, och någon tsk frukt någon gång i veckan typ. morot ska inte heller ges mer än någon liten slant (typ tiokrona) och inte varje dag.

Det är väl bara hö och grenar som jag tror ganska säkert att man kan ge direkt utan oro.Skrattande

Saffran.
1

#3 ok, tack. Det låter rimligt. Jag kan ju börja med att ta bort alla blad från grenen och nästa gång han får det kan jag t.ex låta två blad sitta kvar osv. ;)

minaninar
0

#4 Ja jag skulle nog göra så. Och jag skulle nog ändå se till att kaninen åt en del hö, ifall jag inte bodde så att kaninen kunde beta värsta feta grova fibriga ängsvallen.

Det där med lite grönsaker, vissa kan man ge mer (av vissa nyttiga grejer, men dock ej morötter), men jag tycker att om man själv inte är expert på näringslära för kanin är det bättre att satsa först på bra hö, och en nyttig pellets av bra kvalitet med hög fiberhalt (alltså över 20%, gärna närmare 30% fibrer). Ju högre fiberhalt och ju lägre halt av protein, fett och stärkelse ju bättre. Sedan när man mätt upp dagens pelletranson så kan man använda den som belöning eller när man håller på och bondar med kaninen. Och skulle man råka ge liiite mer (*ähem*Skäms) när man håller på och tränar något visst, eller bara myser, så är det inte lika stor katastrof, eftersom den är så nyttig.

Eftersom pellets är berikade med vitaminer o mineraler utifrån kaninens behov så finns inte samma behov av att ge grönsaker, men visst, en liten mängd grönsaker per dag är inte alls fel, gärna 2-3 olika, men mkt liten mängd. Sedan om man själv bestämmer sig att lära sig massor om kaniners näringsbehov och vilka olika saker man då kan välja så kan man börja tänka annorlunda.

Blabla..  *predikar som vanligt*

Saffran.
0

#5 Har tänkt på det. Ska bara ge grönsaker ibland som belöning och när jag tycker att han måste få lite extra vitaminer. ;) Håller på att leta efter en bonde i närheten som har bra hö, så jag får hoppas jag hittar någon. Men jag har inte bestämt vilket pellets jag ska använda… Har tänkt att fråga vad uppfödaren vad hon använder och se om det finns hos oss. :) Haha, ja. Du är duktig på att skriva långa texter du. ;)

minaninar
0

Ja hur som helst måste du använda uppfödarens pellets medans du försiktigt övergår till det du själv ska använda hur som helst.

Saffran.
0

Ja det är såklart. Det är ju därför man får övergångsfoder. :)