Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 845 ggr
StickIsak
0

Toalett

Hej, min kanin har ganska nyligen flyttat ut till sin nya stora bur. Buren har en innedel med spån och en utedel med träplankor som golv. Allt fungerade bra tills jag i förrgår städade buren för andra gången och han bestämde sig för att flytta sin toalett från innedelen med spån till utedelen. Eftersom det inte finns något spån där så ligger kisset bara kvar och förutom att det smutsar ner hans päls så blirt det mycket svårare att städa.

Hur får jag honom att kissa på rätt ställe igen?

elinab
0

Kissar han överallt i utedelen eller på en viss plats där?

Om han kissar på samma plats ute hela tiden är det nog lättast för dig om du låter honom ha sin toalett där. Köp en toalåda (typ kattlåda) och ställer där. Lägg något som suger upp i den t.ex. toa-lätt eller tidningspapper+spån. Då blir det lätt att städa.

Om han kissar överallt så får du försöka träna honom så att han blir rumsren (finns artikel om det här). Eller acceptera att han kissar lite överallt, lägga spån i hela buren och städa ofta.

Ser att problemet verkar ha börjat när du städade hos honom. För vissa kaniner kan det hjälpa att spara lite bajs och lägga på toaplatsen när man städar.

StickIsak
0

Tack för tipset, ska prova att flytta tillbaka lite bajs till hans gamla hörn! Jag skulle kunna ställa ut en toalett, men då skulle det regna i den :/ så bäst skulle det vara om jag kunde få honom att flytta tillbaka toaletten.