Färghjälp!
Har lite olika frågor om färg genetik… Min första fråga är, om man parar en blå zobelsiames med en brun zobelsiames borde det väl bli 50/50 bruna och blåa ungar va? Min andra fråga är, om man parar en blå zobelsiames (som bara har blå zobelsiames bakom sig) med en ex japantecknad som ej bär på zobel, vad kan ungarna bli då för färger? Jag vet att mycket beror på vad den japantecknade bär på… Svaret jag söker är tex. Eftersom den japantecknade inte bär på zobelsiames blir de viltgrå. Tacksam för svar :)

Om du parar en renavlad blå zobel med en renavlad brun zobel så får du bara bruna zoblar. För att få blå zobel måste den bruna zobeln bära på anlag för blått.
Blå zobelsiames + japantecknad svart/gul blir japantecknade ungar samt madagascar om den japantecknade bär på gulanlag.
Både japantecknat, gul och järnfärger sitter på samma locus (gen som bestämmer färg). En zobelsiames är en gul zobel. Eftersom japan och gul sitter på samma locus kan en gul färg tillsammans med en japanfärg bara ge japan och gula ungar :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Ok tack för hjälpen! :)