utekanin?
JA just nu är min kanin inomhus och min pappa håller på och bygger en kaninbur. HAn ska börja bygga den snart men när ska vi ta ut min kanin? När måste vi senast ta ut honnom, för vi tänkte ha han ute året runt. Måste ´man ha någon slags isolering eller något i kaninhuset så att det blir lite varmt, och är det något särsklit man måset tänka på när man bygger den?
jätte tacksam för svar! :)
Nej isolering behövs inte, i så fall ytterst ytterst tunn isolering, då isolering andas inte = ingen bra ventilation osv i buren/boet.
Jag proppar med halm istället :) Bara det är vindtätt går det bra:P
Jag hade börjat ha ute nu, så han hinner få bra vinterpäls osv :D
Minst 3 sidor ska vara heltäckande, alltså bara 1 av 4 sidor får ha nät.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
OKej tack ;)
Oj! Lite OT-
Men Frida, jag har nedervåningen på min bur 2 med galler, sen uppe är 1 med galler, alltså framsidan där man öppnar…
Men åter till dig, du borde flytta ut h*n direkt! så han vänjer sig nu när de är varmt…
/Christel & kaninerna! 
Ja vi tänkte flytta ut han på midsommar afton men planerna blev ändrade det har vart så mycket att göra här hemma. Men vi ska försöka att hinna flytta ut han denna vecka.
#3 Ja men det är en annan sak. Nedanvåningen på din räknas lite som en "hage" men sedan har du ju 3 heltäckande sidor uppe eller hur?
Jo tänk på det, att buren måste stå på ben vintertid =D
OKej, bra för vi tänkte ha den på ben och sen så ska det vara en trappa ner till en Hage :)
Men ungefär hur höga ska benen vara? ;)
#7 Jag rekommenderar minst 40 cm :) Kan ju bli en hel del snö på vintern :)
Men tror inte det finns någon minsta höjd direkt:P
OKej men jag läste någonstans på datan att på natten och på vintern måste man stänga för så att kaninen inte kan gå ut till sin Hage. Är det sant eller var det bara någon som hittade på det? Man kan väll gå med kaninen i koppel på tomten även fast det är vinet? ;)
Man ska ta ut/in kaninen innan lägsta dygnstemperaturen ute skiljer mer än 10grader, annars kan kaninen får en värmechock och dö.
Jag själv har 70cm höga ben, men vill ha högre för vintertid har jag problem med att få in min skottkärra under burarna för enklare rengöring, men då tar jag potatishackan och åtgärdar isen :P Så det beror på hur mycket snö du har ;)
Jag har isolerade hus i buren, med hö i, annars så har jag ingen annan typ av isolering, och det fungerar bra, även de dagar som vi har blåsigt, typ snöstorm och 30grader kallt :P
Sorry, Ot igen! Men måste de stå på ben?! :O min bur har bara typ 5 cm ben!
Men de kommer bo på min balkong, typ 4 meter upp! ;)
/Christel & kaninerna! 
#12 Ja, om de ska stå direkt på marken :)
Har du buren på en balkong så behövs inga ben.
Benen är till för att buren inte ska kunna kylas underifrån lika lätt ;)
jen vänta stop stop stop! Behöver man ha isolering eller inte? jag vill att hgan så få det så lyxigt och så bra så möjligt! ^^
#14 Det är upp till en själv. Det är helt onödigt enligt min mening att ha isolering i hela buren, jag har bara isolering i huset och det fungerar jättebra, och jag bor i södra lappland med ner till -30grader eller mer ;)
I huset har jag även hö/halm.
Sen ska ju kaniner ha bra luftkonditionering, så att det inte börjar lukta mycket amoniak och en helt isolerad bur förhindrar att buren vädras. Mina varesig bajsar eller kissar i husen, så därför är inte amoniak ett problem i husen :)
Okej, men jag tror nog att jag skippar isoleringen då :) för här där jag bor ( ner måt skåne) så brukar det inte bli så jätte kallt på vinter. Inte mycket snö heller ;) Men det är en sak till som jag undrar över och det är att den dära trappan som går ner från hsuet till hagen måste den typ ha någon slags takpapp på sig så, att han inte halkar? ;))
#16 Jag tror att "stoppklossar" blir bättre, alltså att man sätter klossar tvärs över med jämna mellanrum, kanske 10-20cm avstånd :)
OKej tack. Men vi tänkte ta ut han idag så får han sova ute i sin nya bur inatt ;)