selective rabbit eller lottie?
Vilken pellets tycker ni av dessa två? Supreme selective Rabbit eller Lottie?
Hittade dem på Granngården och djuraffären här närmast.
selective rabbit är väldigt bra och omtyckt hemma hos mig. Det ska väl vara rekomenderat av veterinärer?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Selective köpte jag när min gammelmann inte mådde bra å d funka kanon och var väldigt uppskattat. Men dyrt…Hade det inte varit så dyrt hade jag köpt det oftare.
Av dem är selektive klart bäst. Hög fiberhalt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det är faktist Selective som finns närmast, dit kan jag gå och handla :)
Hur mycket ska man ge per dag ungefär?
Till en vuxen dvärgkanin? Ca 1-2 msk om hen inte är väldigt stor. Börjar hen gå ner i vikt så får du öka.
Nä, till en liten Sachsengold tös, hon är nog någonstans mellan 11-15 veckor när hon kommer hit. Men jag får med av det fodret hon äter nu.
När jag sedan ska byta foder så blandar man först bägge va?
Ja, viktigt är att övergången går långsamt, annar är det stor risk för magproblem. Hur mycket har uppfödaren sagt att du ska ge. Fortsätt med den mängden till att börja med iaf, när hon blir vuxen kan du dra ner på mängden. 1/2 - 1 dl bör vara en lagom vuxenmängd.
Min Sachsengold pojks uppfödare sa ;
En halv dl nu när han är ung , och sen en hel Dl när han blir vuxen.
Funkar super. :)
#8 Borde vara tvärtom, det är ju när de växer som de har ett större näringsbehov än som vuxna.
#9 fast det funkar på Caspian , och han mår bra.
Uppfödaren har med gjort så och hennes kaniner var i jätte bra hull, fått fina poäng osv.
Sen är det ju hö't som är viktigast.
#10 Säger inte att det är fel, blev bara förvånad efterom det ju brukar vara tvärtom.
Selective är jättebra! Speciellt den med 23% fiber! Mina kaniner älskar den
Nu har jag dock Lottie… Den mättar inte lika mycket och är tydligen inte lika god. Men å andra sidan äter de ju mer hö då :)