Torkat lite!
Hej alla!
Hade ingenting att göra så jag bestämde mig för att torka lite blad, frukt och bär.
Så jag gick ut och plockade en del vinbärs blad, både röda och svarta. Sen så plockade jag maskrosblad! Jag tittade runt på våran gata om det fanns rölleka, men det fanns det ju inte så jag tog sparkcykeln och sparka till andra sidan bäcken. Där fanns det massa massa rölleka så jag plockade det också! Till slut på vägen hem så hittade jag lite blåbär som jag trädde på en tråd när jag kom hem!
Har en del groblad från förra veckan också (:
Ska torka mer när jag får plats.. ^^
Har ni torkat något till vintern? Till era kaniner såklart!

Snyft finns ju inga fina maskrosblad här ju xD
Försökte torka banan som du vet men failade totalt :)
//Joanna
Japp! Groblad, vinbärsblad (svarta och röda), Pil, spenat, brännässla, motot, egenbakat rågbröd, ärter och så hänger det äppelblad, päronblad, markrosor, kamomill, rölleka och blåbär på tork :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Gud så fint det låter och ser ut! Kaninerna kommer bli jätteglada.
Borde också ge mig utanför stan och försöka hitta lite grejer. Man är lite lat.

Åh vill också!
Det blir morgondagens projekt :D
#1 Haha, du kan komma hit! :) Finns en hel del, fastän pappa har klippt bort allt x)
Ojdå :P Vad hände?
#2 Ojdå, det va mycket :) Juste, jag har också torkat brännässlor ^^
#3 Tack,det hoppas jag! :D Så är det, du får väll samla in kraften och göra det till slut xD
Håller de torkade sakerna hela vintern? :)
#6 Jag tror det! :P
Hmm.. någon annan som kan svara på det? :)
Det tror jag man inte kan veta, beror på hur väl torkade de är, hur de lagras osv. Jag skulle lagra i nån form av påsar, kanske bruna små papperspåsar så att det finns lufttillgång så det inte blir fukt. Det tror jag är bäst. Eller jättetätt i plastpåse, men hur som helst. Varje gång man tar en påse så luktar man och tittar i (ev smakar) och ser att det är okej. Och skulle man märka att kaninen ratar, eller att den blir lite dålig i magen, då kan man tro att det blivit dåligt. Men använd de egna sinnena, våra näsor är bra på att avgöra om något är dåligt.
#5 Nä men de blev inte "torkade" som de ska och var helt kletiga och fortfarande mjuka XD Sen måste jag tänka på elräkningen och så xD
//Joanna
#9 Haha xD Blev ju samma här, men till slut torkade dom.. Efter 8 timmar säkert -.-'
jag skulle vara försiktig med att torka frukt som banan o ananas och se till att de säkert inte hann bli dåliga innan de torkade.. bara en tanke sådär.
Men blad och sådant som Nada nämner är ju mkt lättare att lyckas med. Blir heller ingen konflikt om elräkningen.
Men torkskåp som minipim har tycker jag var genialiskt.
Hur torkar man enklast grodblad, maskrosblad osv? :)
//Julia
Jag skulle aldrig kunna leva utan mitt förråd av torkade växter :P
Förra året torkade jag så pass mycket att det blev 8 fulla papperskassar med lite olika växter och örter i. Kaninerna får lite varje dag utblandat med pelletsen.
I år ska jag försöka få ihop minst 10 påsar så att det verkligen räcker hela hösten, vintern och våren.
Jag förvarar mina torkade växter i pappkassar, med små lappar där jag skriver vad varje påse innehåller.
Jag har gjort "lådor" av tidningar som jag vikt ihop, ca 5 st och lägger ut växterna där och låter de torka, ganska tunt lager då.
Annars kan man bunta ihop i små buketter och hänga lite varstans. Jag hängde mina i vardagsrummet, bor i lägenhet :P
Mvh Linnea
www.torpetskaniner@hotmail.com
jag har torkat massor av brännässlor och blåbärsris oh maskrosblad,smultron blad,gräs Och massa annat!! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jaa de skulle jag gjort om jag vetat hur man gjorde 

Nu har även jag torkat! (Eller håller på)
Blev maskrosblad, gordblad, hallonblad, vinbärsblad, blåbärsris smultron och hallon. :)
Imorgon ska jag gå på jakt efter brännässlor.
//Julia
hur gör man, vet bara att man plockar de man ska torka hehe..
Jag också, massor av blåbärsris, blåbär, hallonblad, vinbärsblad, hassel, pil, maskrosblad, maskrosblommor, morotsblast, persilja, ärtor, äpple/päronblad sen brännässlor såklart 
Är lite efterbliven här, men hur torkar man bladen? Är det bara att låta dem vara inomhus tills dom är helt torra eller använder man sig av något speciellt redskap? 
Ska ge mig ut i skogen och plocka blåbärsris imorgon ocså :)
Vad skoj att alla har förberett sig till vintern.
#19 Man behöver ju bara låta dom torka, inget speciellt, nej :)
Juste, Hallonblad har jag med!
~ Kram Nadja ♥
Har torkat brännässlor, vinbärsblad, hallonblad, maskrosblad, rödklöver och så ska jag torka ännu mer brännässlor och rönnbär när dom blir mogna ;)
Har bara torkat ett gäng jättehöga brännässlor än så länge. Men ska plocka ihop lite mer. Har ju vinbär och blåbär nära till hands iaf. Och maskrosblad. Bra att den här tråden gav mig en spark i baken :)
Låter man dom bara ligga och torka? Eller använder man något speciellt redskap?
#24 Jag hänger upp mina saker. De länge sakrna som brännäsla och rölleka får hänga upponer från en pinne i en bod. Blad och liknanade trär jag på en tråd och hänger upp :)
~ Kram Nadja ♥
#25 Tack!