Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4970 ggr
Suskiv
4

Förstahjälpen-kit

Vad har ni era första hjälpen kit till kaniner?

Funderar på om jag saknar nått.

• Telenummer till Veterinär och Jourveterinär
  • Plasthanskar
  • Koksaltslösning för sårrengöring
  • Blodstoppare
  • Sterila kompresser
  • Höggradigt rena kompresser
  • Elastisk linda
  • Kirurgtejp
  • Sax, kokbar
  • Pincett, kokbar
  • Färstingplockare
  • Critical Care
  • 5 ml sprutor
  • Tratt (så kaninen inte kommer åt att tugga på eventuellt sår)

Ska även köpa in mjölkersättning ifall jag behöver stödmata kaninungarna. Funderar även på termometer, men vet inte hur lätt/svårt det är att tempa en kanin.

*ändrar lite på min fina särskrivning*

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

NelliZ
0

Se ut som en bra och genomtänkt första hjälpen. :)
Bomullspads? Fast det har du säkert redan.

//Julia

Suskiv
2

Jag gillar inte bomullspads eftersom de gärna släpper bomullsfibrer. föredrar att använda kompresser.

minaninar
0

Jag har lite mer förslag, håller själv på att bygga upp detsamma

(f*n kan inte göra såna snygga punkter)

förutom det redan nämnda

* ingredienser till vätske-ersättning, alternativt sempers vätskeersättning med probiotika (finns att köpa på apoteket, men är snordyrt och man kan göra själv, håller på att pula på ett recept där allt ingår, ska sedan fråga veterinär om den är okej) vätskeersättning är bra vid blow-out diarré och kan vara bra vid heatstroke eller om kaninen är dålig o har druckit väldigt dåligt.

*colostrum av getråmjölk (om du har ungar), att lägga till i mjölkersättningen

*jodopax

* (blodstoppare är fint värre, jag skulle nog nöja mig med att se till att ha potatismjöl hemma, då det funkar.)

* kolsuspension eller koltabletter som man kan lösa ut i vatten. Efter att ha läst innehållsförteckningen på kolsuspensionen kände jag mer för att köpa koltabletterna och tänka att jag blandar dem med något typ juice eller critical care eller bara vatten. Det medicinska kolet är för ev. diarré och bakteriell obalans - men bara om det är ganska illa. Har inte riktigt tagit reda på när det är befogat att använda

Ja det är sent, det är de jag kommer på nu. Kommer kanske på mer sen.

Suskiv
0

Vätskeersättning och medicinskt kol finns i människoförstahjälpen kitet (i en av tre)Oskyldig Finns även blåbärsoppepulver i skafferiet för människodiarreé. Kan säkert användas till kaniner också. Blåbär är stoppande.

Medicinskt kol används vid förgiftningstillstånd (och ska finnas hemma hos varenda småbarnfamilj).

Colostrum, vart får man tag i det? Ska ju troligvis ha ungar om lite drygt två veckor. Alltid bra att vara förberädd på det värsta.

Jopopax tycker jag är skit. Bättre med koksaltslösning eller asolsprit som inte försör vävnad på samma sätt som jodopax. Finns trots allt en anledning till varför jodopax inte används inom humanvården. Ja asolsprit iflytande form och som suddar finns i människokitet. Borde kanske flytta över några suddar till djurlådan.

Egentligen skulle jag vilja ha ett suturkit också, men ska jag sätta igång och suturera skulle ju kaninen även behöva lugnande, så det kanske man skulle överlämna till vet. Fast jag tänker på att om jag snabbt kunde sy ihop ett stort sår provisoriskt tills man kommer till vet så kanske kaninen har större chans att klara sig från blodförlust.

Blåögd
0

Ser mycket bra och genomtänkt ut!

Kan bara komma på en sak:

• Bomullspinnar - praktisk att ha till hands för att rengöra ställen som kräver lite mer precision: ögonvrår osv.

Sen vet jag inte.. …treprocentig Väteperoxid för att "koka ur" bakteriella infektioner/vätskande sår? Kan man använda det på kaniner eller gör det mer skada än nytta?

Suskiv
0

Bomullspinnar var en bra, ide. Lägge några i lådan.

minaninar
0

#4 Men oj! Jag trodde jodopax var bäst, därför tog jag det o inte alsolsprit eller klorhexidin. Förvånad Fast det säljs ju jodopax för munskölj till människor? Det kanske inte är något bra heller? Jag trodde mest man inte använde det för att människor inte gillar gula fläckar på huden.Skäms

Ja, då ska jag också skaffa alsol o steril koksalt.

Ja, läste att man kunde använda medicinskt kol/kolsuspension mot det, när det var elakartade bakterier i tarmen, som jag förstod det i varje fall.

Men du menar man använder det också mot typ när barn käkat något giftigt?

Själv har jag fått det vid akut diarre (utomlands).

(haha, 1 av 3 första hjälpenkit hemma?OskyldigSkrattande men bättre safe than sorry är min melodi)

Oj du kan lägga suturer, då är du alltså medicinskt utbildad, coolt. Hm, kirurgtejpen får väl vara standin då, och sedan göra ett stopp av en bit fetvadd, handduk, rent tygtrasa och sedan linda elastisk binda runt?

Men om du är medicinskt utbildad så borde du försöka övertala din veterinär att skriva ut lite dropp som du kan ha hemma. Det är ju en barnlek att ge ifall man är utbildad. Två bollar på varsin sida vid skulderbladen typ, minns ej exakt. Det är ju oftare kanske man får användning för det, eftersom det är aktuellt även när det gäller mage-tarmproblemen. Men vätskeersättning oralt är ju också möjligt.

Colostrum kan du beställa på nätet, googla. Det finns framförallt ko och get, det går nog bra med vilket som. Vissa säger ju att get är att föredra för att det är något med ko-produkter o kaniner (och människor, eller vissa med proteinallergier mm). Men jag tror ko-colostrum går lika bra.

Tyvärr har jag själv ännu inte hittat "bästa priset" eftersom jag ej har kullar själv. Men jag har googlat lite. Också på tyska sidor och engelska. På tyska heter det ziegencolostrum, preisvergleich (prisjämförelse), och grossverpackung (jag hittar inte tangenten för tyskt dubbel "s"). Men det är bara att leta. Berätta gärna om du hittar något intressant.Cool

Suskiv
1

Japp, just nu ligger bilens första hjälpen kit hemma i köket eftersom bilen är avställd. Och till bilen har vi två kit. Ett tyskt kit som främst verkar vända sig till brännskador och sen ett stort allmänt första hjälpen kit.

Man kan använda medicinskt kol till lite olika saker med förgiftningstillbud är det anligaste, iaf för människor.

Jag är läkarstuderande så jag har än så länge drundläggane kunskap om suturerin och att sätta kanyler.

Då ska jag kolla på nätet och se om jag hittar colostrum.