oönskad dräktighet
Min hermelin hona har börjat boa i burarna, alltså hon drar av sig pälsen. Men jag undrar vilka beteenden som oftast tyder på dräktighet. Det är nämligen så att hon varit i en bur med bara ett nät emellan hanen på andra sidan, vilket inte var det smartaste. Nu har hon boat i drygt en månad, men jag är inte säker på om det är skendräktighet. Jag tycker hon blivit lite större och mer spänd i magpartiet men vet inte om det har med den eventuella graviditeten att göra. Hoppas verkligen inte att det är dräktighet det handlar om, nog för att jag väldigt gärna skulle vilja ha kaninungar, men jag har nog sjå med dom få kaniner jag redan har, korsningar blir även svårare att sälja till "seriösa" köpare (behöver inte alltid stämma) Snälla hjälp mig ur denna ovisshet
Om hon har hållt på i en månad sedan det hände så är jag nästan 100% säker på att det är skendräktighet.. Man brukar säga att kaniner som börjar drar av sig päls (boar) inom 10 dagar efter "kontakt" med en hanen, är i regel skendräktiga..
Men alla kaniner är olika, så du kanske får små bebisar om ngr dagar, men tror att du kan vara ganska lugn, tror inte att hon är dräktig om hon har hållt på och boat i en månad.. {:
Tack hoppas det

Jag tycker det verkar osannolikt att hon skulle vara dräktig. Det har aldrig hänt med mina. Men jag tror att det kan vara skendräktighet, då alla honor jag haft har nappat sig först samma dygn de föder. "boa" dvs bädda med hö, gräs, halm o dyl kan de göra tidigt. Det kan vara närheten till en hane som framkallar beteendet, honan brunstar, hanen skvätter o hennes kropp får för sig att hon är dräktig. Annars får du väl ta bort ungarna när de kommer, och sätta dit ett galler extra. Honan kan bli dräktig inom kort efter födsel, samt spara sperma till "senare"