Bara äta hö
Min kanin Hugo har haft akuta magbesvär, och efter det så har jag bestämt mig för att det får vara nog med pellets nu och ger honom enbart hö. Han har även på sista tiden fått små bitar av banan och äpple. Persilja gjorde att han blev lite lös i magen så det har han inte fått även ifall det är en favorit. Banan och äpple gick bra, men jag ser ju hellre att han kan äta grönsaker än frukt.
Är det något man bör tänka på när man har en kanin som enbart äter hö? Jag vet att de klarar sig bra på bara hö, men vill fråga så att jag inte har missat någonting. Tar gärna tips? på grönsaker som är bra och snälla mot kaninmagen också. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Banan är ju inte bra ofta, mer som godis kanske 2-3 gånger/månad eller liknande.
Hö & örter:) Så han får i sig vitaminer osv.
Kan han äta gräs nu sommartid?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En liten giva alfalfahö. En liten näve, beroende på om han är normalviktigt eller om han gått ner väldigt? Eller dela upp i gottisportioner, om du gärna vill kunna ge honom då och då?
Alfalfa (lusern) ger man till unga, dräktiga, digivande, och sjuklingar/konvalecenter. Det innehåller lite mkt kalcium o lite mer näringsämnen, därför ska man inte ge vanliga djur det i för stora portioner. Men eftersom du inte ger pellets så är det ett bra sätt att ge dem lite extra näring. Oxbow gör en god sort. En påse räcker typ forever, eftersom man bara ger en liten portion/liten belöning.
Sedan låter äpple bra lite då och då ej för ofta.
Banan som Frida säger.
Grenar o kvistar är ju excellent. Om du kan ut och kapa åt dig.
Plocka stora grova ängshögräs - om du kommer åt. Jag bor i storstan, men när jag gjort utflykter för o plocka gräs så har jag kunnat kapa åt mig några avgasfria och läckra långa strån. Ju fibrigare o rivigare gräs ju bättre. Små späda blad är inget för en magproblemskanin, men några långa fibriga strån kan man kanske testa. Eller tja, börja med ett strå!
Bra grönsaker: färsk koriander tycker jag är suveränt, det har mkt låg kalcium. Köper man i affären så räcker krukan några dagar. Den vissnar lätt så gillar man koriander kan man ju själv äta några i salladen.
Endivesallad. Fänkål. Pyttebit gurka. Lite kryddgrönt från grönsaksdisken: timjan, basilika, mynta, citronmeliss, persilja, dill?
Det är nog mina favoriter (som bor i stan och som går och jagar och samlar i affären).
Ge lyxiga hösorter?
Här på www.zooplus.se har de lovat att ta in några som jag tycker verkar vara kalasfina! Vet ej dock om de hunnit. Priserna är okej också, samt gratis frakt över 350, vilket inte är dumt.
Höerna har de inte lagt upp, men här är något som jag spanat in:
Jag var även o kollade på deras (Meister Lampes/Mühldorfers) hemsida och kollade innehåll o näring o har för mig att det var toppen! Det är ett helfoder, men det består bara av ängsgrödor. Det är helsafe att ge. men det är klart, börja med att ge det som en liten snack bara och vräk inte på, utan kör gamla hederliga höet med lite topping.
Priset tycker jag är helt okej.
Har ej provat dem själv. Har provat en liknande produkt som jag köpt direkt från tyskland (innan jag hittade zooplus o meister lampe), men det är troligt att denna produkt är ganska lik och håller ungefär samma kvalitet.
Men om du väntar lite med å beställa så har zooplus sagt att de ska lägga till lite fina hösorter också, som jag kollat in som verkar underbara! Finaste alphö.

*jag gillar dina inlägg minaninar*
#5 *egotrippar lite*
tack vad snällt sagt, och generöst!
Angående färska örter som vissnar: Jag brukar plantera om dem i små konservburkar och nypa några blad åt kaninen då och då. När de börjar ge dåligt med nya blad så hivar jag över hela plantan i en skål och ställer i buren så får kaninen plocka av det den vill ha (allt, alltså…) själv och så köper jag en ny och börjar om :)
Åhå, intressant. Ska testa. Jag blir så där ängslig att de som är lite vissna/dåliga ska vara lite dåliga för kaninen, men det är pjosk. Kaninen tar väl de stjälkar som är värda att äta hoppas jag. Och nobbar resten. Men bra idé, ska nog testa den. Konservburk lysande!
Men för Hells lille Hugo här ovan, får man vara försiktig, för han äter nämligen allt.. även toalätt haha. Så där får man väl vakta att han inte skulle käka jorden också.
#7 Ja, de räcker myyycket längre så, och så kan man ju lämna dem att växa ett tag och köpa ännu en planta så att det blir lite variation också. Annars blir det ju så stressigt att få i kaninen så mycket som möjligt innan det blir dåligt :) Ja, man kan ju nypa av de dåliga innan också, eller för all del nypa av dem som är bra och ge bara, istället för att ställa in hela plantan :)
Han får riktigt bra hö nu, mycket att tugga på och bra innehåll. Köper en gigantisk säck då och då, det går åt fort kan jag säga! Så det är ett rätt lyxigt hö.
Nej precis, givetvis får han inte banan och äpple hela tiden, utan vid några få tillfällen. Men det fungerar med hans mage i alla fall och det är ju skönt att veta. :)
Funderar på att starta upp ett litet, litet växthus med örter till kaninerna, så då är ju koriander perfekt om det funkar.
Hugo är väldigt stressande att ha att göra med, han älskar som sagt var allt. Har ju en till kanin som får pellets och hennes skål får jag ta och fylla på i ett annat rum, eller se till så att inte pelletsen "plinga" i skålan, för då blir Hugo tokig och ringer i sin lilla klocka. ;)
EN TILL SAK: I och med att Hugo nu bara äter hö märker jag att han bajsar mycket, mycket mer. Jag tror iaf att det är därför, har aldrig haft en kanin som bajsar så mycket och det är ju "fina" pluttar och ser helt klart friskt ut. Det är bara väldigt mycket. Och så har han slutat att vara sådär jätterumsren som han var förut (börjar dock komma tillbaka nu med lite pjosk) men han blir väldigt, väldigt skitig om tassarna.
Så, hur tvättar man bäst en kanin? Såg att Arken Zoo hade någon form av kanin-säkra "baby-wipes", är det nån som testat det? För låta honom springa runt i lite vatten i badkaret vet jag inte om jag vågar, min andra kanin hoppade ur badkaret och det var lite otäckt. :P
Haha.. testa kaninsäkra babywipes.. eller om han är väldigt handtam med dig så håll honom o tvätta i balja?
Min kanin pluttar också som en galning, skulle tro att han pluttar ca 5-6 dl per dygn. De är enorma också och jättefina. Han får nästan bara lyxiga hösorter och grovfoder av alpängshö som består av typ 27 olika sorter och sådant och typ 1 msk pellets och lite torkade kryddor o blomblad och mkt lite kryddgrönt eller grönsak. Han bajsar jämt haha.
Jag tror glatt du kan ge din lilla pytte- bananbit o äpplebit bara det blir som typ lördagsgodis.
Ja, vi får se. Han är väldigt handtam, men gillar inte att bli hållen. Han bestämmer själv liksom. :) Så gillar han baljan är det inga problem, men har ingen just nu och vill inte skrämma honom genom att lyfta ner honom i badkaret.
Helt galet är det i alla fall, han gör som små bajskakor och sen kissar han på dom.
Väldigt äckligt (och då städar jag 1 - 2 ggr om dan!) men nu börjar han kissa mer å mer i toaletten så hoppas det ger med sig.
Haha förut när de var ute satte jag mig på golvet för att äta lite makaroner med köttfärssås, och båda kaninerna bara slänger sig över mig och börjar klättra och försöker få tag på min tallrik. Seriöst, lustiga djur. De fick givetvis inget. :P
…försökte tvätta honom i balja. Det gick inte så bra. Hoppas han förlåter mig. 

Vet seriöst inte hur det här ska gå, han vill verkligen inte. Får försöka mig på det imorgon men jobbar hela dagarna och kommer hem på natten, så det är svårt att hinna mer än att städa buren. :(