Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 503 ggr
Flippa
0

Hundar

Nu tror jag att jag vet varför min lilla Filippa är så aggresiv. Våra grannar har hund. Och Filippas bur är nära grannarna. Pappa säger bara: Ääh, hon kommer vänja sig. Är det sant?

Flippa
0

Hmm?

Flippa
0

Ingen som vet?

Flippa
0

*puttar*

[Quellii]
0

Det är inte bra om kaninen blir skrämd av hunden, hon kan dö av chock/stress :/

Flippa
0

#4 Jaa, jag förstår. Men pappa säger bara. Ääh, hon vänjer sig vid det. Försöker övertala pappa. Vad tycker du jag ska göra?

Lollo86
0

jag tycker du ska övertala din pappa att flytta på buren

[Zoie]
0

okej :) Flyttar ni inte buren då ? Kaniner är väldigt känsliga så om du blir för chockade eller stressad kan dom dö :(

Sosso
0

Om jag vore du, och det vore möjligt, skulle jag själv bara flytta buren längre bort, där kaninen är säker och berätta för pappa vad som kan hända kaninen.

Prizma_o_Kristall
0

Håller med Lollo86, din pappa måste gå med på att flytta buren! Kaniner kan lätt dö om dem blir stressade, dem är väldigt känsliga mot sånt så säg det till honom att det ÄR så, att om han inte tillåter att flytta buren så kan det vara för sent en dag då ni kommer ut och kaninen kanske blivit ihjälstressad av hundarna… Skulle vara väldigt ledsamt! Så ni måste göra något nu när ni kan, efterråt är allt försent…

Kramar//Carro

Flippa
0

Ja, fast det är svårt. Vi har ingen skugga någon annanstans :/

Flippa
0

Hon är också skit rädd för katten :/

Tina-A
0

Flytta kaniner bort från alla läskiga djur som skrämmer henne!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Prizma_o_Kristall
0

Fast katter brukar inte vara några problem… Våra katter är rädda för kaninerna, dem har respekt för dem^^

Men är hon väldigt liten Filippa så kanske katten ser henne som ett byte och i så fall så är det inte så lätt….

Men hur du än flyttar buren så är det alltså djur som skrämmer henne? Men om du flyttar buren så att det inte står vid hundarna så är det ju bara katten som ninen kan bli räd för… Och hundar låter mer och stressar kaninen mkt.

Jag har 5 katter, 1 hund och 4 kaniner som träffas dagligen, och det är inga problem alls!

Flippa
0

Men hur blir det med katten som är lös ute?

Prizma_o_Kristall
0

#14 Hur reagerar katten på kaninen??

Flippa
0

#15 Hon bara stirrar och går närmare. Och filippa springer och stampar i marken

Prizma_o_Kristall
0

#16 Jag tror att det kommer gå bättre med tiden… Om du vill kan du ju säga till katten på skarpen när den är vid buren, kanske gömma dig och spruta vatten på den när den går nära. Då kommer den troligen börja associera buren med obehagligt vatten:) Men göm dig väl så att inte katten ser dig då så att den inte associerar obehaget med dig!

Kramar//Carro

Flippa
0

#17 Men när Filippa är i hagen. Då kommer hon och ska kika. Hon blundar inte. Hon bara går fram och jamar

Proanders
0

Hälsa din pappa att det är plågsamt för kaninen att leva så där. (djurplågeri)…

Prizma_o_Kristall
0

#18 Då är hon säkert bara nyfiken på kaninen… För hade den sett kaninen som ett byte hade den definitivt inte jamat, för vid jakt måste den ju vara knäpptyst så att inte bytet upptäcker den. När den jamar pratar den med kaninen. Så jag tror katten är nyfiken på Filippa helt enkelt! :)

Kramar//Carro

Lollo86
0

Katten kanske vaktar kaninen så inget annat odjur kommer :D

Sosso
0

min katt och mina kaniner går jätte bra ihop xD iofs är katten ca 6 år :P

Flippa
0

#19 Va?

Flippa
0

#20 Ibland jamar hon.  Filippa blir AS rädd och springer runt som en tok!

Prizma_o_Kristall
0

#24 Kaniner kan få "rycket" och springa runt även om dem inte är rädda… Jag tror det främst är hundarna som gör henne stressad om dem skäller eller så.

Flippa
0

#25 Jaa. Vi har ganska många hundar. Våra grannar har det, och många mer.

Proanders
0

#23: Att ALLTID vara rädd och stressad, ÄR plågsamt för kaninen, han gör en god gärning NÄR han flyttar buren..

Max-Lisa-Kim
0

Oj oj oj! Du bör nog flytta buren så hunden är utom synhåll för din stackars kanin. Kaniner kan få panikattacker av chockar/rädsla, vilket i värsta fall slutar illa.

Vad är hunden för ras? Har den jaktinstinkter är det ju bra om din granne är bra på att passa hunden noga.

myriis
0

Jag har två hundar och varje gång jag får en ny kanin testar jag om kaninen gillar hundar/blir rädd. än sålänge har alla mina kaniner varit rädda men gått att vänja genom att jag luktar lite hund, hundarna tittar till dem i rasthagarna och ja, dem vänjer sig vid hundskallen. Dock ska man inte förvänta sig som din pappa verkar göra att kaninen vänjer sig bara sådär. Jag tränar mina kaniner en hel del för att dem ska bli vana. Nu har dem blivit så vana att ifall någon hund attackerar mot rasthagen säger dem ifrån eller bara hoppar åt sidan och forsätter med vad dem gjorde.
Om kaninen inte skulle funka alls med hundar skulle jag ställa buren någonstans där hundarna inte hörde/syntes.

Nathalieee
0

Har du köpt/fått henne nyligen?    iså fal kanske hon inte är van vid andra djur ,  så  då kanske hon vänjer sig .

Flippa
0

#30 Nej. för ganska långe sen

Flippa
0

#28 Jag vet inte Vilken ras? det är.

Max-Lisa-Kim
0

Har du mäkt om den morrat eller betett sig konstigt när den fått syn på kaninen?

Tja, kaninen bör nog iaf inte se hunden om hon blir rädd. Vi har oxå hunddilemma. Fast den hunden är vår egna. När de är ute är inte Putte (hunden) i närheten, och inomhus står buren på ett bord. Putte är så liten, når inte upp.

Lycka till! :-)

twinnie
0

Flytta buren direkt. Om din pappa inte gör det - gör det själv! En kanin ska inte behöva vara rädd varje sekund.

Flippa
0

#24 Den är skit stor. Pappa orkar inte bära den själv. Får försöka över tala pappa. Men vad sak jag göra om det inte funkar?

Flippa
0

#33 Neej..

twinnie
0

#34 Tjaa, lyckas du inte får du väl be någon annan. Det är alltså inte alls bra för din kanin. Kan förstå att hon inte känner sig trygg med alla skrämmande djur omkring sig!

Flippa
0

#37 Jaa. Ska fråga pappa. Fast vi har inget annat skugg ställe. Tror jag. Men Smulan (katten) är hon skit rädd för.

Flippa
0

#37 Kan det vara därför hon inte vill bi bärd och så?

twinnie
0

Hon kan ju inte känna sig särskillt trygg.

Flippa
0

Hmm, jag förstår

Zvintos
0

Misstänker att det är därför som Mimi bla blivit extra aggressiv.
Under vinterhalvåret har grannarnas storpudel varit här x antal gånger och skällt/stressat kaninerna.
Nu var det ett tag sen hunden var här, och hon har nu börjar lugna ner sig.
Visserligen är hon fortfarande väldigt oberäknerlig, men nu kan man klappa henne utan att riskera att få fingrarna avhuggna.

Flippa
0

#42 Jaa, är det hon du sak avliva? Läste en tråd!

Zvintos
0

#42: Ja, det är hon vi ska avliva.

Flippa
0

#44 :/ Filippa har blivit aggresiv nu också.