Granngårdens Pellets
Hej, Jag undrar om det är någon som vet om Granngårdens Pellets "Stampe" Är en bra Pellets, För om jag nu får köpa en kanin så är det den närmsta affär hos mig som dom säljer Pellets på, Kan Pellets bli gammal? :)
Beror på kaninen. Men många tycker stampe är bra :)
Ja det kan det bli, finns utgångsdatum men förvarar man det i en tunna så håller det bättre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder Stampe. Ska man vara petig är det en för låg fiberhalt och för hög fetthalt, men mina kaniner får foder som komplettering så att jag kan känna mig säker på att de får precis allt de behöver, därför oroar jag mig inte så mycket över fiberhalten.
Jag har en gammal kanin som har svårt att hålla vikt, en jättekanin och en dvv unge, så fetthalten gör inte så mycket då 2 av 3 kaniner behöver mer fett (den gamla och jätten). Jag orkar helt enkelt inte ha 2 fodersorter så de får helt enkelt ha Stampe allihop ;)
Yes, pellets kan bli gammal. Köp inte mer än kaninen äter upp på ungefär 2-3 månader, men det beror också på hur den förvaras. Torrt och svalt rekommenderas och då klarar sig pelletsen längre än pellets som står varmt eller/och fuktigt.
Det finns sämre foder, men nej det är inget bra foder. För mycket fett och proetin för dvärgkelisar och för lite fibrer. Tänk på att Stampe bara säljs i jättesäckar och att en öppnad säck inte håller lika länge som det tar för en dvärgkanin att äta upp den. Man kommer få kasta stora mängder pellets som helt enkelt blivit gammalt.
För mig med två kaniner verkar 8-10 kg vara gränsen för att de ska hinna äta upp fodret innan bäst-före är passerat.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Okej Tack, Men vilket foder är bra? och vart kan man köpa det??
Av dem som säljs i Sverige så är Oxbow och Versele-Laga som är bra. De säljs i djuraffärer och hos vissa veterinärer.GÅr att beställa på nätet också.
#4 Jag har svenska foder: kanin&marsvin. Mina mår toppen på det :)
pellets ska ju bara vara som ett "tillskott". Viktigast är bra hö, alltså inte sånt ifrån matbutiker och de flesta djuraffärer
#6 Ja och jag skulle aldrig fodra med det fodret. Visst om jag inte visste bättre så skulle jag ju kunna servera med det, men nu vet jag ju att det finns bättre och iaf mina förtjänar det bästa, andra har inte lika höga krav utan ser mer till plånboken.
Använder alltid stampe eller kanin&marsvin :) Har gjort i ca 9 år och det funkar jätte bra!! :)
Vad är det en kanin behöver för att må bra då?
Är det viktigt att ge dom vitaminer?
#7 Så dåligt är inte det fodret, för hade det varit det hade inte jag utfodrat med det och inte många andra här inne heller.
Och mina kaniner förtjänar med det bästa precis som dina och jag ger dem det också.
#10 Vilken färg? är säcken till det fodret? :)
#11 Blå. Djur&naturs :)
Det är inte den gröna: Carrier kanin & marsvin. Den skulle jag aldrig ge mina kaniner. Dem mådde skit på den.
#12 Okej, vi har inte den blåa utan bara den gröna och rabbfor på granngården nära oss.
#13 Fast den gröna är inte svenska foder:)
#14 Nej, det är väl kanin och marsvin?
#15 Djur&naturs heter också "Kanin och marsvin"
Vet faktiskt inte tillverkaren på Carrier eftersom jag själv inte använder det (helkasst enligt mig, mina kaniner mådde inte bra på det).
Jag använder Stampe , mina kaniner älskar det!
Haft en massa annat , men detta är det bästa.
Jag är inte så jätte petig med fetthalten , utan mina kaniner kommer ut massa. :p
#7 Lite väl lågt att skriva så!
Jag väljer t.ex inte efter plånboken om du tror det?!
Utan vad mina kaniner mår bra på.
Pellets är ju bara en liten liten del av en kanins kost. Höet är ju viktigast att det är bra.
#18 håller med… Absolut INTE nödvändigt att skriva så!
Okej, Så om min kanin (Om jag nu får någon *suck* Mår bra av stampe tycker ni jag ska ha det då?
#20 jag tycker att det skulle gå bra , ja.
Men Hö är ju som sagt basfödan.
Mina mår prima av det! :)
Jag har stampe åt mina kaniner och det funkar jätte bra :)
// jennifer
#7 Det var väl ändå väldigt onödigt att skriva..?
Som Frida säger så är det HÖET det går ut på. En dvärgkanin behöver i princip inte ens pellets, det är jättar och långhåriga ninisar och även de som är väldigt aktiva (hoppkaniner ex.) som först och främst behöver för att hålla hullet.
Det är väl ändå mängden man ger som det hela hänger på? Ger du två deciliter till en dvärgvädur så är det klart kaninen blir tjock än om du ger en matsked?
Jag går i alla fall inte och köper pellets för 400-500spänn när jag kan få tag på en höbal för 30:- hos en bonde ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Nu har jag inte läst tråden men personalen på granngården (iallafall här) är väldigt duktiga och hjälpsamma :)
Mvh Alice och Morpen :)