Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 485 ggr
[DR.HP]
0

Äter inte...

Hej alla kaninälskare!

När min kanin Melker var ny köpte jag färggran mat till honom. Det stod ingenting om att det var godis utan att det var en"vitaminrik blandning"

Det var min kompis mamma berättade för mig att det var godis.

Jag köpte pellets istället (vilket det fanns lite av i blandningen) och blandade i mer och mer… Han åt allt men nu när vi tagit bort godiset helt så äter han inte! På morgonen brukar hans skål alltid vara halvtom men nu är det lika full som förut.

Blir lite orolig, tycker ni jag borde byta tillbaka?

Tacksam för svar :)

/DR.HP

natha-mjau
0

Byt inte tillbaka om det bara var godis.
Låt han bara äta hö om han håller hullet uppe på det.

Pelle Långlös
0

Färggrann mat brukar innehålla en massa socker och det är inte bra. Ge det några dagar med pelletsen så kommer din kanin att äta snart.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tussen12
0

nej, ni ska inte byta tillbaxs,. menar du att han inte har ätit på enhel dag?

äter han hö? isåfall så låter du bara maten ligga kvar tills han äter det :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

Nej byt inte tillbaka. Det var gnagarblandning du hade innan förmodligen och det är bland det sämsta du kan ge din kanin.

Kanske kaninen bara behöver vänja sig vid pelletsen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Nej det ska du inte. Klart han dissar det. Det smakar ju inte lika gott som det förra.

Däremot undrar jag hur mkt hö han äter? Har han hö alltid alltid? har du sett att han sitter o äter det? Eller plockar han bara runt i det och sedan ratar det?

Höet är 80-90% av vad de ska äta. Pellets ska man bara ge lite grann. Typ 1 msk för mindre raser som dvv o hermelin. Om de är riktiga atleter, sportfånar, som hoppar eller gör någon annan aktivitet kanske de behöver liiite mer.

Se bara till att han äter hö.

Vad köpte du nu för pellets? Det är också viktigt att ha en bra nyttig pellets, finns massa onyttiga därute. En hyffsat nyttig sort som finns i djuräffärer är cuni complete.

Den där "godisblandningen" spar den och ge den som belöningar - alltså bara en liiiten bit då och då.

[DR.HP]
0

Okej, tack!

Fridaaaa
1

#5 Man kan inte gå på det måtten "1msk" det passar långt ifrån alla.
Mina får jättebra hö men behöver 0,5dl pellets ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Mina dvv får 5matskedar om dan fast den ena får 1 matsked havre också.

Pelle Långlös
0

Ts har nu avslutat sitt konto. OskyldigFörvånad

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *