Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1060 ggr
juliafrojd
0

Minska pellets på vintern???

Nu på sommaren så ger jag mina kaniner 5matskedar pellets om dan och en matsked havre till den ena, dom bor i uteburar och får massor med gräs så dom får ingen hö, men på vintern så bor dom i stall i varsinna boxar och då får dom hö men ska jag minska på pelletsen då eller fortsätta ge samma??

Sixtenblixten
0

tycker kaniner skaha tillgång till hö även sommaren.

ger mina nästan samma giva året om med pellets.

Fridaaaa
0

Du kan nog ge samma. På vintern brukar dem behöva extra om dem bor ute :-)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Ingen mening att ge dom hö för mina kaniner äter inte höet endå, gräs är ju samma sak som hö bara att de e torkat…

Fridaaaa
0

#3 hur gör du regiga dagar? Inte lätt att plocka mycket gräs då?

Suskiv
0

Jag ger mer pellets på vintern eftersom de bor ute. På sommaren tjokcar de till sig av allt gräs de äter.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

juliafrojd
0

#2 Ne dom bor ju i stall ;) #4 Vi plockar inte gräs åt dom utan vi flyttar burarna varannan dag istället, ibland brukar jag plocka maskrosblad och ge till dom ;)

Fridaaaa
0

#6 gissar dock att det inte är ett uppvärmt stall? Blir ju kallt i stall med vintertid

Kickan90
0

Kaninerna ska ha samma pellets på vintern om de inte blir tjocka.
men det brukar de inte bli utan man brukar få öka pellets"dosen" under vintertiden.

jag personligen hade lagt lite hö i buren oavsett om de äter det eller ej, för jag tycker att dom alltid ska ha tillgång till hö oavsett :)
har 2 kaniner som hellre hade levt på pellets än hö men jag ger dom hö ändå :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

juliafrojd
0

#7 Ne de e uppvärmt eller ska va ;) Ja men hö är ju desamma som gräs ;)

Sixtenblixten
1

#9 hö e inte samma sak som gräs, gräs slippar inte tänderna och håller inte magen igång på samma sätt som hö.

juliafrojd
0

Ok

[Luppa]
3

Jag brukar snarare minska pelletsen på sommaren när de äter mycket gräs. Dels så är det mer näring i gräset än i höt, och de äter mer av gräset. Dels så är det kallare på vintern = högre energiförbrukning.

slarvigt
0

#9 I sådana fall måste du plocka det höga och riktigt grova ängsgräset till dem, gräset på en vanlig klippt gräsmatta är inte alls lika bra, som #10 säger.

Fridaaaa
0

#9 Då måste man ge grovt gräs.
Det får mina, har en hel äng full :) Dem älskar det plus bra för tänderna. Men tunna strån som är på gräsmattan är inte samma sak för tändernas skull :)