Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 690 ggr
totten
0

Är för liten vad göra?

Curman väger 1,5 kg och när jag tog hem honom från där han nu varit på semester tycker hon som tagit hand om honom att han var lite tunn… Jag ger honom ca 0,5 dl - 1 dl foder cuni complete eller selective sen hö och massor av grönt nu. Det känns som om han var liten nu när han kom tillbaka och jag sätt de andra kaninerna där…

Hur mycket ger ni med mat och nu kommer jag att öka på med maten.

Vad tycker ni?

totten
0

Jag har nog givit honom för lite foder kanske, fodret är nog det inget fel på bara mängden???

Men ska nog ta och ge honom mer foder tills han gått upp några hekto.

Hon som hade honom gav sina kaniner Carrier. Gämförde och det är lite högre växttråd i Cuni och Selective.

Så jag fortsätter nog med det jag ger och lägger till lite och ger havre på vintern som jag brukar.

Eller har ni några förslag?

Norberg90
0

Vad är han för ras?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

totten
0

Dvärgvädur sorryFlört

Norberg90
0

Jag skulle absolut inte ge mer pellets än 1 dl. Äter han bra med hö? Låter konstigt att han skulle bli för smal på 0,5-1 dl pellets. Mina dvärgvädurar håller sig i hull på 0,5 dl.

Dvärgvädur i Viltgrå

oliiver
0

dvv ska enligt vad jag har läst få högst 0,5 dl pellets.

/Kram Betul ♡

devilsdaughter
0

Jag ger mina ca 1/2 dl pellets, ibland mindre men så har jag en hona som ibland behöver lite mer och då får hon det.. (också dvv)

natha-mjau
0

när jag ställde ut en dvv tyckte domaren att hon va för smal, hon fick då typ 0,5 dl pellets. och han rekomenderade 1,5 dl för en dvv….

totten
0

Ok det är säkert olika också men jag läste nu på Selective påsen att man kan ge obegränsat om man håller koll på vikten… sen stod det ca 50 gr/dag det är hela min skål och jag brukar ge hälften…

[_annaH]
1

Jag säger så här: Prova dig fram, för vissa behöver mer pellets än andra då andra kan ha lättare för att gå upp i vikt. Så om du tycker att din kanin är för smal med den fodergivan du ger, - öka.

Norberg90
0

#7 1,5 dl :O:O Mina dvv skulle inte äta hö om de fick så mycket pellets..

Vilken domare rekommenderade det?

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
1

#7 Hade min ddv rex eller mina 2 lejonhuvad ddvkorsningar ätit 1,5 dl/dag hade dem rullat fram hehe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

totten
0

Ja 50-60 gr är nästan 2 dl… Det känns ganska tokigt men jag ska kolla att han äter hö ordentligt. Nu får han ju en hel del grönt som jag tycker känns rätt när det är sommar. Han bor ute och får olika gräs, blad, bär… Jag kommer nog testa 1,5 dl och sen är han kanske bara liten… 1,5 kg är ju vad som står att de ska väga eller?

Fridaaaa
0

#12 1,5-1,9 kg enligt standard. Min ddv rex hane väger 1,6 kg  :) Han får 0,5 dl/dag.

Max 1dl/dag hade jag gett.

Norberg90
0

1,4-1,9 ska de väga enligt standarden. Min hane väger 1,6 o min hona 1,9.

Dvärgvädur i Viltgrå

minaninar
0

#7 men de är ju inte kloka.. det kanske är bra i utställningsvärlden, men det mår ju inte kaninen bra av, och lär inte bli långlivad heller..Rynkar på näsan

det jag alltid undrar när folk säger deras kaniner är för smala är ifall de verkligen är det (dvs för smala för sitt eget bästa), eller om det bara är för att man känner ryggrad och revben. Det är nämligen normalt att känna ryggrad or revben, det är inte där hullet sätter sig utan i nacken, på bröstet/halsen och under magen och mellan buken o bakben så det buktar ut istället för in samt allra värst, det fett vi inte ser utan som sätter sig kring organen. Skäms

så fundera över om det verkligen behövs ökas på.. inte säkert att det är bra alls?

bara en tanke, eftersom många verkar tycka att kaniner ska vara runda..Foten i munnen

totten
0

Tack för alla råd. Man kan känna hans ryggrad och revben.

Jag tror han mårt helt ok och skall kolla att han äter hö ordentligt.

Skall kontroll väga honom.

Norberg90
0

#15 Så har jag verkligen inte uppfattat det inom utställningsvärlden, där e det ju extremt noga vad man stoppar i kaninerna. Tror inte det finns nån uppfödare av dvv för utställning som ger sina dvv 1,5 dl pellets. snarare många som har sina kaniner som kel som ska stoppa i de allt möjligt o tycker synd om kaninen om man som min ena dvv bara får typ 0,1 dl.

Håller med, många tror att kaninen är smal för att man känner korset. Men det handlar inte alltid om att de är för smala utan många kaniner, speciellt lejon har lite taskig kropp trots normalvikt.

Skulle jag behöva ge 1,5 dl pellets till nån av mina dvv för att den ska hålla hullet skulle jag absolut ta den till veterinär, för så mycket pellets ska inte behöva ges.

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

#16 Men det är normalt att man känner det lite grann, känner man det inte alls brukar dem vara för tjocka. Jag känner ryggraden på mina kaniner om jag känner lätt och mina är definitivt inte smala :D

totten
0

Nu lite rättelse från min sida:

Selecive rekommenderar 30 gr för dvärgkaniner.

Det är lite drygt 0,5 dl mot 1 dl. Sen står det att man kan ge fritt men att det är viktigt att kolla vikten!

Så efter att ha diskuterat med flera uppfödare mm. Curman är nog liten, ska ha lite drygt 0,5 dl mot 1 dl per dag och sen kanske lite mer extra av grönt då han äter hö bra.