Är det tonårsåldern?
Hej,
Kuzco är lite över 4 månader gammal och jag har haft honom i ungefär 2 månader. Han är min första kanin :)
Han var ganska skygg när vi fick hem honom men jag förstår ju att han måste vänja sig vid oss. Han hoppade inte upp till en på egen hand och ville gosas, men han kunde ligga på ens bröst och bli klappad länge om man lyfte upp honom dit.
Men nu är han helt galen. Han har bitit mig en gång i handen och en gång i killens arm. Sen gör han saker han inte får och han gör det gärna om och om igen, som att han vill jävlas med en. Det är i princip omöjligt att lyfta upp honom för han blir galen och sparkar och rivs så att man tillslut inte kan hålla fast i honom längre. Han är som en tvål. Han sparkar uppåt och man försöker hålla fast honom utan att klämma sönder honom :/ Sen så vill han typ aldrig gosas. Man får typ inte röra honom utan han hoppar undan.
Vad jag har förstått så kan det vara så att han är i "tonårsåldern" och att det kan hålla på i 1 år.
Men jag är lite orolig. Vi hann aldrig få en riktigt social och supergosig kanin som ville hoppa upp i ens knä, så som jag skulle vilja ha det. Så jag är lite rädd att han kanske inte blir supergosig sen när hans tonårsperiod är över.
Hur blev det för er? Hur var era kaniner innan och under "tonårsåldern" och hur blev han efteråt?
Just det, är det en bra idé att kastrera honom? Han ska inte användas till Avel :)
Enligt min mening finns det inget som heter "tonåren". Inga av mina kaniner har haft något sånt :)
Och att en kanin bits har inte med den så kallade "tonåren" att göra. Att en kanin bits brukar bero på: Att den har ont, jätterädd eller dåligt psyke, någon av dem 3 sakerna brukar det bero på. Alltså att något inte stämmer.
Kaniner bits inte annars.
Kastrering är bra ja, speciellt om han bor inne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej. Jag har hört att när kaniner blir könsmogna så kommer dom in i "tonårsperioden" och att dom då kan bli vildare och göra sånt dom tidigare aldrig gjorde. Som att t.ex. bitas. Han har som sagt bara bitits två gånger. En gång i min hand när jag rensade i hans bur och i killens arm när han skulle lyfta honom och sen skulle släppa honom för att Kuzco verkade lugnare, då bet han till honom i armen.
Men det är inte att han har bitit oss som känns mest jobbigt då det inte är någonting han brukar göra vanligtvis. Utan det är mest att han inte verkar vilja gosas och blir galen när man lyfter honom och vill inte stanna i ens knä till exempel när man vill lyfta dit honom.
Han verkar inte vara rädd för oss för han kommer när man ropar och tar godis ur handen på oss och brukar springa runt våra fötter och IBLAND får man klappa honom.
#1: Det beror väl på vad man syftar på med "tonåren". För mig är det ett bra sätt att benämna den period när kaninen blir könsmogen och kan få översvall av hormoner, som orsakar ett osäkert/konstigt beteende. Men det har inte med att de vill vara jävliga eller gör så med flit.
Att han var osäker från början kan säkert bidra till att det blir knas när hormonerna börjar rusa runt. En kastrering skulle kunna vara ett alternativ, men det är ingen garanti att det hjälper.
Personligen har jag bara haft en hona som kommit in i "tonåren". Hon var ursnäll fram till ca 5 månader, sedan började hormonerna rusa runt ordentligt och hon blev helknas. Hon var inte min från början, utan jag fick ta över henne när hon blev sådär. Jag var nära att ge upp, men sen vid 1½ år så tvärvände det och hon blev jättemysig igen. Men hon var trevlig från början. En kanin som är osäker från början tror jag kan bli svårt att komma helt tillrätta med om den går över till att bitas och attackera.
#3 Jo det vet jag, men många får det att låta som att alla kaniner kommer in i "tonåren" och ändrar på sig, jälvas osv, vilket ju inte stämmer :) Mina har det inte märkt någon skillnad på mellan icke könsmognad och könsmognad.
#4: Nä, det kan jag hålla med om. Har själv bara varit med om 1 enda som haft "tonårsproblem", så att alla kommer in i det stämmer ju som sagt inte. Där är vi överens. 
#3: Åh jag hoppas inte att han kommer att vara osäker även efter tonåren :( Alltså han var ju inte superosäker han har bara aldrig tyckt om att bli buren men jag tycker att han sprattlar ännu mer nu. Och sen har han aldrig kommit fram och velat bli klappad utan det är alltid vi som har gått fram och klappat honom och han har alltid tyckt att det har varit mysigt. Men nu får vi inte röra honom :(
Nu blir jag ju orolig :(
#4: Jag sa aldrig att alla kaniner för en tonårsperiod. Jag sa att det kan vara så att min är i en tonårsperiod :/
Alla kaniner har inte en tonårsperiod, nej. MEN det finns. Jag har haft två kaniner med "tonårstrots". Den första var en hona som varken var trevlig innan eller efter.. Den andra jag hade var en hane som grymtade tre gånger, sen var det över. :)
Men det bästa exemplet jag har är när min moster köpte en urgo, jättesöt korsningshona till sin 5årig dotter. Hon var som sagt urgo, men efter ett par månader blev hon jättegrining och började bitas när min kusin skulle lyfta henne eller när hon tröttnade. Och så höll hon på tills ganska nyligen, kanske 8-10 månader. Och nu är hon världens goaste igen! :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#7 skrev inte heller att du hade sagt det ;-) #5 :-P
hur gåre har han slutat eller forsätter han?
#10: Ja, han blev lugn efter att vi kastrerade honom. Nu är han så snäll så :)
#11 kul att allt löste sig :)