Uppfödning
Hej! Skulle vilja starta en seriös kaninuppfödning Men eftersom jag inte är så insatt i läget så skulle jag vilja veta ALLT om uppfödning Eller om ni vet någon bra sida får ni gärna länka den
Låna böcker på biblioteket och läs på!
Uppfödning skaffar man bara inte på impuls, ska vara noga genomtänkt.
Finns en del artiklar på sajten om just uppfödning. Ett tips? är också att se ifall du kan skaffa dig en mentor, dvs en duktig uppfödare i närheten som du kan lära dig utav.
#2 Det här med mentor är jättebra! Har några stycken och är ganska duktig nu :)
Håller med 2# skaffa en duktig mentor som kan lära dig väldigt mycket.
Men tänk på att en uppfödning är inte något man bara skaffar sådär. Mitt tips? är att du börjar med att läsa på ordentligt och när du känner dig ordentligt påläst kan du börja planera, burar och sånt där. Sedan kan du bli medlem i SKAF (om du skall skriva stamtavlor, ha uppfödarnummer o.s.v). När allt det är klar kan du börja införskaffa dig avelskaninerna. Börja med något litet, kanske 2 honor och 1 hane (obesläktade såklart) utav den ras och färg du är intresserad av. Sedan börjar du med dessa kaniner, kollar om det är kul och om det är något du vill fortsätta med. Om det är något för dig kan man lite smått utöka antalet kaniner, väldigt sakta. Se alltid till att ha många extraburar, man kan aldrig ha för många.
Hälsningar Amanda och kaninerna