Har slutat kissa!
Min 6 åriga holländska kanin hane har slutat kissa i sin bur!.
Han bor i en utebur som är väldigt rymlig och har en toahörna som han använde. Jag rengör i hörnan nästan varje dag nu när det är sommar för det luktar annars något fruktansvärt.
Han får vara ute i trädgården i en kompost Hage när det är varmt e det är där han kissar nu.
Det verkar som om han håller sig under hela natten och väntar på att få komma ut. Han som aldrig kissar inomhus har även börjat kissa inomhus på ena soffan om man inte är steget före och förstår att han är nödig :/
Så är det normalt att en kanin inte vill kissa i sin bur längre?
Du använder inte nått rengöringsmedel när du rengör buren? Sånt är vissa djur känsliga för och vill då inte kissa där.
Kaniner kissar ju generellt sett ganska sällan så det kanske bara verkar som om han håller sig?
Och kan det vara så att han kanske blir stressad av att bli intagen? Jag har haft flera utekaniner som blivit jätte stressade bara man klev in genom dörren. Att kissa i soffan är ju ett typiskt protestbeteende.
Nej jag använder inte något medel. Han en ganska ny back från ikea som liknar en kattlåda. Den är inte smutsig än men när jag rengör använder jag citronsyra för att lösa upp smuts och sköljer ordentligt.
Inga ändringar har skett i hans bur.
Han har under sina 6 år aldrig betett sig så här :/
Nej han älskar att mysa och umgås med oss inomhus och när han blir nödig går han fram till veranda dörren och visar att han vill ut…eller brukade :/
Men det som oroar mig mest är att han håller sig i sin bur! det är ju inte klokt! stackars gubben :(
Det första han gör när jag lägger honom i hagen är att kissa länge och väl :(
Kanske han nu 6 år senare har kommit på att det inte är hygieniskt att kissa i buren där man sover och äter?…
Knas kanin :(
Och han kissar då normalt inte "sällan" redan efter 1 dag brukade hans toalåda vara dyngsur av kiss :o,,,,,så det handlar inte om en "sällan kissare"…
Låter verkligen konstigt…
:(((