sprattlar vid buren
när jag ska sätta in kaninerna i buren så sprattlar dom sig loss och hoppar skälva in i buren men jag är rädd att dom ska göra sig illa.
jag undrar hur man kan försöka öva bort det eller sätta in dom på nåt annat sätt.
jag provade att sätta in dom med rumpan först, det gick ganska bra men då kan man inte bära dom med fötterna ut då. Idag så bärde jag med fötterna innåt och då blev hon så sprallig när vi kom till buren bet hon mig så jag gillar inte riktigt att bära så. och dom sprattlar mer då ochså.
Prova att bära kaninerna och gå förbi buren så kanske de går bort, och att man inte alltid ska släppa ner dom i buren när man närmar sig den, men jag vet inte säkert, men de e ju deras revir de kanske är därför dom beter sig så :)
okej tack ska prova det
fanns en ganska gammal tråd när någon tippsade om att sätta ner rumpan/baktassarna och hålla under framtassarna klappa /beröm, direkt när hen är stilla släpp beröm igen, kommer inte ihåg exakt men typ :) var tydligen rätt många som hjälptes av det "trixet" doc inte jag då mina kaniner var sjövilda vid det laget och for up och ner som dragspel samt större risk för skador, men försöka kan mna ju alltid :)
Mvh Alice och Morpen :)
ja, tack jag läste just det men liksom ålar sig ur handen. men det funkade på min ena ( jag har provat det förut men det är väl bara att försöka på.
Jag har min kanin alltid i famnen. Sådär med nosen mot axeln.
Går sedan fram till buren och om kaninen sprattlar står jag bara still, när kaninen sen lugnat ner sig släpper jag ner den. Funkar för mig :)
Jag bär min kanin alltså i famnen och låter kaninen själv hoppa från famnen till buren. Hoppas du fattar :P
jag har gjort så på ena det gick ganska bra men på den andra är det hopplöst.
har hon nosen på axeln så vill hon klättra upp på ryggen ( hon älskar att sitta på ryggen) och hon kravlar sig ändå ut
men det var ett bra tips? och jag kan ju göra så på ena :)