Om utomhus vintertid - lampa?
Jag är som sagt i funderingstagen när det gäller att skaffa kanin.
Ni som har kanin utomhus året runt, har ni lampa till dem i buren under vinterhalvåret då eller? Det blir ju mörkt så tidigt.
Helst av allt skulle jag villja ha en kanin som bor utomhus under sommarhalvåret och inne under vinterhalvåret. Men eftersom maken känner av en del katter, (han har aldrig allergitestat sig dock, ska göra det snart) så jag funderar på hur det är att ha en kanin som bor ute jämt ifall han börjar känna av kaniner.
Nej, jag har bara en lampa utanför buren, så att jag kan ge dem mat på kvällen och själv se. Kaniner ser bra i mörkret och klarar sig utan lampa.
Värmelampa behövs inte heller, har man en tät bur och en bodel med mycket halm så klarar kaninen sig fint :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
jag funderar oxå på detta ämne… men jag funderar närmast om kaninen kan skutta ute i snön? jag har ett "hus" som är indelat i två rum, och en ramp ner på marken och så har hon en "liten" inhängnad som huset står i… måste jag till vintern stänga in henne i huset eller kan huset vara öppet och hon får skutta i snön??
kaninerna kan skutta ute i snön,huset måste vara upplyft från marken tror jag
(vet inte om det är en lag att huset/buren ska vara upplyft på vintern så att ingen kyla tränger sig in under ifrån?)
HAHAHAHAHAHA…..
Mina går ute året om och har ett upphöjt hus men det använder de aldrig… Har ingen lampa eller nå heller å de klarar sig kanon!
Våra bor precis utanför ytterdörren och där sitter en lampa med skymningsrelä. SÅ de är aldrig heöt mörkt för kaninerna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det låter bra. Då har jag kolla på läget :)
Tack.
Lampa för kaninernas skull behövs inte. De ser bättre i mörker än människor :P Mina kaniner bor på balkongen. Vi har en lampa där ute som jag tänder så jag kan se vad jag gör om kvällarna… :)
håller men #7 det behövs inte
jepp Tequilas hus ligger 0,5m från marken =)
Jag använder ficklampa :) vill också tillägga att jag har 100% på katt (så mycket man kan ha) på skalan över allerigsk reaktion. Jag tål kanin och hamster , min doktor sa att ganska många tål kanin men ej häst,hund,katt marsvin osv ;) Lycka till :)
Mvh Alice och Morpen :)
Två av mina barn är allergiska mot hund, katt och häst. De har aldrig reagerat på kaninerna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har också en dotter som är allergiskt mot både häst, hund och katt men hon reagerar inte alls på kanin. Vi skulle ha utekaniner från början… sen märkte vi att hon kunde klappa och kela och gosa utan att reagara alls.
När vintern kom och det blev kallare och så blev det så ensamt ute för kaninerna (hade två stycken andra då). Varkn vi eller barnen var ju ute på samma sätt som på sommaren. Så det blev mest en snabbis för att heja lite och öppna upp buren till hagen plus kanske en kvarts kelande när det var matningsdags.
Sen hände det så att ena kaninen smet och blev uppäten :( och andra kaninen dog av sorg (eller ålder… eller kanske båda) kort tid efter. Hade 1-2v tidigare hunnit skaffa en liten unge, som vi hoppades skulle bli hennes nya kompis och få henne på bättre humör. Nu satt den lille ungen själv ute och tillslut tyckte jag så synd om honom att han fick flytta in. Hade kylklampar över hans bur de två första dagarna, för att vänja honom vid temperaturen inne lite långsamt.
Har bara märkt av fördelar med innekanin. Det känns mer socialt och mysigt. De är ju liksom med hela tiden. Sen älskar han att komma ut i rasthagen när vi är ute också.
Har hunnit bli med två kaniner till nu… varav ena bor inne och den andra bor ute i bur med rasthage, men blir instängd när vi är borta och på nätterna.
Tanken är att vi ska bygga rejäla rastgårdar med tak i ståhöjd, där några (har fått förfrågan om jag kan ta emot tre stycken kaniner till pga flytt eller något sånt tror jag det var) ska kunna bo ute året runt och våra två innekaniner kan ha och rasta sig i när de är ute. Får hoppas vi kommer igång med det snart :)
Problemet är oftast inte att kaninera fryser, snarare att vi människor fryser och det inte alls är lika mysigt att sitta och kela och leka med en kanin som när det är sommar och betydligt varmare!
Vi har förövrigt solcellslampor utanför rasthagen nu. Men på vintern ska man visst helt ta bort dem… men jag vill gärna ha lite ljus. Om inte annat så kanske det skrämmer bort lite rovdjur så att dom inte skräms. Förra vintern flyttade vi också fram buren närmre altanen, så att den stod precis nedanför. På somrarna står den längre bort, för att kaninerna ska slippa störas lika mkt utav barnens skrik och skrän, fotbollar, kubbpinnar osv.
Ska iväg och träffa några kaniner nästa vecka som vi kanske kan få hyra någon av ett litet tag först. Sedan blir det köp om allt går vägen som vi vill. :)
Både jag och maken tycker att inne på vintern och ute på sommaren för att kunna umgås med den lille/a så mycket som möjligt! :)
När jag var liten hade vi en kanin som bodde just så, inne vintertid och ute sommartid. En liten svart dvärgvädur som hette svarte petter :)