Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2114 ggr
annaelfie
0

Farligt att gräva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kaninhona har denna sommaren fått en ny beteshage i trädgården på vårt sommarställe (som är typ hälften bestående av sand) och hållt på med ett grävhål i några veckor nu. nu har jag varit borta i två dagar och plötsligt är hålet en och en halv meter djupt ungefär. jag mätte med en tumstock. hon har aldrig haft en utebur utan nätbotten förut så jag antar att hon en gång för alla uppfyller sina grävdrömmar. nu frågar jag bara om det är farligt på något sätt ? kan håler rasa samman när hon är där nere tillexempel? hon försvinner helt så att jag inte ser henne alls! berätta era erfarenheter av grävande!

Timotejj
0

vad jag vet är de inte farligt. de är en kanins instinkt. Jag tror hon vet vad hon sysslar med :)

annaelfie
0

menar att jorden hon gräver i är bestående av en massa sand och inte sommarstället i sig :p förlåt att jag glömde vända på bilden!

Timotejj
0

Okej, jo de kan nog ramla ner lite men det är nog ingen risk att de liksom rasar ihop heltTungan ute

Emelie
0

Kaninerna är vana att gräva djupa långa tunnelsystem, och jag tror de väljer grävmark ganska bra efter instinkt. Mina kaniner har aldrig lyckats gräva där det kunnat rasa in iallafalll! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

annaelfie
0

men kan jag bara låta henne fortsätta? jag vill inte att hålet ska sträcka hela vägen till grannens tomt innan helgen liksom. vi åker härifrån nästa söndag

Timotejj
0

#5 Vill du känna dig säkrare så sätt nät i botten om de går :) Och om inte, ni har ingen annan stans än just rätt på marken hon kan vara? Tror inte hon kommer så långt iofs :) Men täpp igen hålet isf ^^ Fast hon gräver troligen upp det rätt snabbt :p

[Wera]
0

Haft kaniner som grävt väldigt djupt, och då bodde jag i ett område som hette "Sandheden" = marken bestod av sand. Det gick bra ändå och det "rasa" inte, men när de grävde för nära markytan kom de upp och gjorde ett hål utanför buren så de kunde rymma, så det "rasade" lite smått hela tiden och hålet blev större (då stoppade vi bara galler över det utgångs hålet) Jag stod och hoppa ovanför själva hålet och hela gången där men det rasade inte.

#5 Hon kanske "gömmer" sig i hålet då ni ska åka så ni inte får tag på henne, hehe ;) Men du kan ju täcka för hålet så får hon gräva nytt hål.

mandyosv
0

Hahahha så roligt så jag måste putta

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur